-

Laat het CMS voor je werken

Contentmanagementsystemen richten zich nog te vaak op de desktopgebruiker, terwijl de doelgroep steeds vaker mobiel is. De opmars van smartphones en tablets vereist dat bedrijven nadenken over hun mobiele strategie. En de rol van het CMS.

Een aanpassing van het CMS is onvermijdelijk. Al was het maar omdat je op je smartphone of tablet geen tekstlinkjes meer gebruikt, maar grote, heldere knoppen die eenvoudig met een vinger bediend kunnen worden. De kunst is om je hierbij te focussen op de meest essentiële functies – passend bij het mobiele apparaat – en de behoeftes vanuit de organisatie.

Responsive design
Een van de zaken om rekening mee te houden is bijvoorbeeld het gebruik van responsive design, waardoor het ontwerp zich automatisch aanpast aan het betreffende schermformaat. Een tablet zal namelijk nog redelijk wat functies kunnen bevatten, maar een smartphone vaak alleen nog de basics. Laat je dus niet verleiden tot het volproppen van het interaction design. En ga bij het bouwen van je CMS na welke functies echt noodzakelijk zijn voor de mobiele gebruiker en zorg ervoor dat alleen de meest noodzakelijke een plek krijgen binnen het mobiele CMS. Te vaak zie je dat in latere fases – door het succes van de eenvoudige oplossing – functies worden toegevoegd. Hierdoor wordt veelal het eerdere succes weer teniet gedaan. Niet doen dus.

Intelligente apps
De komst van intelligente apps zorgt er daarnaast voor dat je als organisatie extra data kunt meesturen bij bijvoorbeeld een blogpost of tweet. Ben je marketeer of social media expert van het bedrijf, dan is het verstandig om te bepalen welke meerwaarde slimme mobiele apps voor je organisatie kunnen hebben. Foto’s ter promotie van een persintroductie kunnen bijvoorbeeld worden verrijkt met zaken als een specifieke Pinterest-link dan wel simpelweg een datum en/of locatie. Nuttige info voor de doelgroep. Bepaal samen met je CMS-leverancier welke extra relevante data je op deze manier kunt ontsluiten.

In de populaire open source-markt zie je momenteel de apps als paddenstoelen uit de grond schieten, terwijl de closed source ontwikkelaars hierbij enigszins achterblijven. Vooral de toename in het aantal mobiele operating systemen – van Android, iOS tot Windows Mobile – zal het voor commerciële ontwikkelaars dan ook steeds lastiger maken om up-to-date en scherp geprijsd te blijven.

Kijk bij de keuze van een CMS daarom niet alleen naar de prijs, maar ook hoe het aansluit bij de mobiele ambities van je bedrijf. Een CMS moet passen bij een bedrijf en niet andersom. Nu en in de toekomst.

)*Dit artikel is eerder verschenen in het meinummer van Emerce magazine (#113)

Deel dit bericht

1 Reactie

Rubin Ootes

Jasper stelt terecht dat een touch interface niet alleen noodzakelijk is voor de mobiele beleving van een website, maar ook dat deze interface uit dezelfde site kan rollen. Dit heeft enorme voordelen, maar slechts als de verleiding kan worden weerstaan om meer dan alleen met adaptive design te werken. De bron (de reguliere pagina’s) zijn te dwingend om als voorbeeld voor aangepast of nieuw mobile design te dienen. Mijn tip: Ga met een UX designer van de grond af de website prototypen in jQuery Mobile en begin inderdaad met het kleinste oppervlak: de telefoon. De JQM interface elementen staan nauwelijks toe om de boel “vol te proppen”. Dan bepaalt interactie ontwerp andere composities en staat mobile design waarlijk voorop. Dit integreren in een goed MVC gemodelleerde reguliere site levert een prachtig resultaat.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond