Duitsland Europese koploper m-commerce

Duitsland is Europese koploper als het gaat om mobiele aankopen. Dit blijkt uit het feit dat in 2015 maar liefst 51% van de Duitsers minstens één keer een aankoop heeft gedaan via een mobiel apparaat. Trek dit in vergelijking met Nederland (38%) of heel Europa (41%) en de populariteit van m-commerce in Duitsland wordt snel duidelijk.

De cijfers liegen er niet om: consumenten hebben behoefte aan goed functionerende mobiele websites of apps. Webshops springen gretig in op deze vraag, zo’n 82% van de online shops in Duitsland beschikt naast een desktopwebsite ook over een voor mobiel-geoptimaliseerde versie of shopping-app. Dit is een stijging van 18,5 procentpunten in vergelijking met vorig jaar.

Van de, door EHI en Statista, onderzochte webshops bleek meer dan de helft ook te beschikken over een fysieke winkel. Ook verkoopt ongeveer een derde van de Duitse webshops zijn producten tevens via Ebay of Amazon.

Meer mobiele consumenten

Dat veel Duitse webshops ook beschikken over een mobiele versie of app van hun webshop, is natuurlijk geen verrassing. Gekeken naar de ontwikkelingen die de Duitse m-commercemarkt de afgelopen jaren heeft doorgemaakt, is het voor mobiele apparaten optimaliseren van de webshop voor veel webshophouders een verstandige keuze. Het percentage Duitsers dat online aankopen via een mobiel apparaat doet, is in de afgelopen jaren namelijk flink gestegen. In 2011 deed 23 procent van de Duitsers online aankopen via een mobiel apparaat zoals een tablet of smartphone, in 2016 is dit percentage gestegen naar 69%.

Wat betreft m-commerce is Duitsland sowieso een Europese koploper. Dit blijkt uit het feit dat in 2015 maar liefst 51 procent van de Duitsers minstens één keer een aankoop heeft gedaan via een mobiel apparaat. Trek dit in vergelijking met Nederland (38%) of heel Europa (41%) en de populariteit van m-commerce in Duitsland wordt snel duidelijk.

Ook wat betreft de hoogte van de uitgaven staat Duitsland bovenaan het rijtje. Per mobiele shopper wordt er zo’n 659 euro uitgegeven. Met dit bedrag werkt het land zich op de tweede plaats na Engeland, waar per persoon voor 732 euro wordt gewinkeld. Wel overschrijdt Duitsland met dit bedrag ruim het Eurpees gemiddelde van 497 euro.

E-commerce versus m-commerce

M-commerce in Duitsland is voor een groot gedeelte verantwoordelijk voor de toenemende e-commerce in het land. Zo is in 2016 de m-commerce in Duitsland met een omzet van omgerekend zo’n 17,8 miljard euro – 40,8 procent meer dan in 2015 – goed voor 33,2 procent van het lands totale retail e-commerce. Tussen nu en 2019 zal de populariteit van het online shoppen dankzij de sterke Duitse economie en het relatief hoge inkomen dat Duitsers hebben, naar alle waarschijnlijkheid nog wel blijven stijgen.

Hiermee zal het aantal smartphone-eigenaren vermoedelijk ook toenemen. Verwacht wordt dat dit aantal volgend jaar stijgt tot 50,8 miljoen. Het is dus goed denkbaar dat de m-commerce de komende tijd nog verder zal stijgen. Hierom is het verstandig voor (e-)retailers hierop in te spelen en hun webshop te optimaliseren voor mobiel gebruik.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug