-

Gebruik een analyse-tool náást Google Analytics

Tools als Microsoft Clarity of Hotjar zijn gratis of bijna gratis. En ze geven een beter beeld van hoe bezoekers zich over je site bewegen en een beter antwoord op de vraag waarom ze bijvoorbeeld ergens afhaken. Zo zet je ze in.   

Zie je in Google Analytics waar het fout gaat op je website maar niet waarom dit gebeurt? Gebruik dan naast Google Analytics een gebruikersgedrag-analyse tool zoals Microsoft Clarity of Hotjar om dit inzicht te verkrijgen en je website te optimaliseren. In deze blog met bijbehorende video leggen we uit wat deze tools doen en waarom gebruik van deze tools het overwegen waard is. 

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Grote kans dat je Google Analytics gebruikt en dat je de cijfers voor je site helemaal uitgeplozen hebt. Als marketeer probeer je immers erachter te komen hoe je het maximale uit websitebezoekers kan halen. Als de data in je Google Analytics schoon en betrouwbaar is, kunnen je hier goede conclusies uit trekken en mogelijkheden voor optimalisatie ontdekken. Google Analytics kan alleen aangeven waar het fout gaat, maar geeft geen inzichten in waarom het fout gaat. Hiervoor zijn gebruikersgedrag analyse tools zoals Microsoft Clarity of Hotjar nodig om dit inzicht te geven. Dus gebruik naast Google Analytics ook een gebruikersgedrag analyse tool om het conversiepercentage van je website te kunnen verhogen.

Waarom converteren mijn gebruikers niet?

Stel: je hebt een webshop en je hebt het gevoel dat je niet het maximale eruit haalt qua conversiepercentage. Na een uitgebreide analyse in Google Analytics ben je erachter gekomen dat er een grote afhaakpercentage is na het toevoegen aan een winkelmand. Google Analytics laat zien dat er veel uitstap is in deze specifieke fase. In het voorbeeld van hieronder haakt 47,9% van de sessies af die wel een product hebben toegevoegd aan hun winkelmand, maar niet naar de volgende checkout stap zijn gegaan. Het probleem is hier dan geconstateerd maar Google Analytics biedt geen antwoord op de vraag waar dit aan zou kunnen liggen.

 

Voorbeeld: 47,9% afhakers na toevoeging aan winkelmand

Het zou kunnen liggen bijvoorbeeld aan plotselinge hoge verzendkosten of andere factoren zoals verborgen kosten, levertermijn, garanties, product niet voorradig. Dit is allemaal informatie die Google Analytics niet beschikbaar heeft. Zonder extra inzicht blijft het giswerk waar het aan ligt. Daarom is hier een gebruikersgedrag analyse tool zoals Clarity of Hotjar nodig, om te laten zien waarom het nu specifiek fout gaat hier.

Inzichten vanuit gebruikersgedrag analyse tools zoals Microsoft Clarity en Hotjar

Deze tools geven namelijk inzichten op een hele andere manier, namelijk door video’s en heatmaps. Video’s volgen een gebruiker over de website heen en tonen op een privacy- vriendelijke manier wat een individuele bezoeker zag en deed gedurende zijn reis op de website. Heatmaps zijn visuele weergaven van een specifieke pagina op de website en laat zien waar bezoekers op klikken en hoe ver ze op een pagina naar beneden scrollen. 

Clickheatmap van homepage SDIM vanuit Microsoft Clarity. Blauw staat voor: niet populair, groen staat voor: gemiddeld populair en rood staat voor: heel populair.

De tools bieden inzicht in klikgedrag, scrollgedrag, technische problemen, rage of deadclicks allemaal aan de hand van video opnames en heatmaps. Deze kwalitatieve informatie vult Google Analytics perfect aan en Microsoft Clarity heeft zelfs een directe integratie met Google Analytics

Het is dus meer gericht op hoe specifieke bezoekers bewegen over de website of hoe een specifieke pagina gebruikt wordt. Het kan technische problemen laten zien of andere zaken waar een bezoeker tegenaan loopt gedurende zijn of haar sessie op de website. Voor jou is je website natuurlijk volledig bekend, maar een bezoeker kan mogelijk problemen hebben met de navigatie of schrikken van plotselinge verzendkosten. Daarnaast komt het vaak voor dat meerdere bezoekers klikken op een element dat niet klikbaar is. Al deze zaken hebben een directe impact op de gebruikerservaring en gebruiksvriendelijkheid van de website en daardoor op het conversiepercentage.

Inzichten uit Hotjar en Microsoft Clarity helpen je dus om bezoekers op je website te begrijpen. Of je nu een webshop, B2B website of vacatureplatform hebt, deze gebruikersgedrag analysetools kunnen je website verder helpen. Je leert onder meer waarom bezoekers afhaken in het bestelproces, waarom formulieren niet volledig worden ingevuld, hoe bezoekers interacteren met een pagina en op welke manier bezoekers zich door de website bewegen. Door in te spelen op deze inzichten kun je bezoekers behouden, activeren en de conversie en engagement op je website verhogen.

Het overwegen waard

Dus om niet alleen te kunnen analyseren waar het fout gaat op je website, maar ook waarom, kan het nuttig zijn om een gebruikersgedrag analyse tool, zoals Microsoft Clarity of Hotjar, te installeren op je website naast je huidige Google Analytics. Microsoft Clarity is standaard volledig gratis en ook met de gratis versie van Hotjar kom je al een heel eind. 

Over de auteur: Jesse Wieleman is marketing analytics consultant bij SDIM.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond