-

Google Optimize stopt: en nu?

Google Optimize gaat verdwijnen en dus verdwijnt een veelgebruikte en eenvoudige tool om te A/B-testen. Wat zijn/waren de voor- en nadelen van Google Optimize en wat zijn de vervolgstappen? Sowieso een goed moment om zelf de zaken eens opnieuw te bekijken.

Na maanden van geruchten en online speculatie is de kogel door de kerk: op vrijdag 20 januari heeft Google in een artikel op de Google Optimize support-pagina aangekondigd te zullen stoppen met Google Optimize. Dit betekent dat duizenden websites en webwinkels die Google Optimize gebruiken om te kunnen A/B-testen, dit niet meer kunnen gebruiken na 30 september 2023. Indien je Google Optimize 360 gebruikt, heb je de mogelijkheid om het gebruik van de tool te verlengen.

De gratis versie van Google Optimize was een mooie manier voor teams en organisaties om met een klein budget te starten met conversieoptimalisatie en A/B-testen. Verschillende media rapporteren dat Google stopt met Optimize om te kunnen investeren in “meer robuuste A/B-testmogelijkheden”. Tegelijkertijd wordt gerapporteerd dat Google Analytics 4 hier een grote rol in zal spelen door koppelingen met third-party tools om experimentdata te verzamelen zonder dat hier Custom Dimensies voor nodig zijn. De komende maanden zullen aankondigingen van het Google Analytics 4 team meer duidelijkheid verschaffen.

Kritische blik op Google Optimize

Zoals gezegd is (of liever gezegd: was) Google Optimize een mooie tool voor teams en organisaties met een relatief klein budget om te testen, optimaliseren en personaliseren. Ook wanneer er relatief weinig kennis in huis is over conversieoptimalisatie worden op data gebaseerde optimalisaties toegankelijk voor een groot publiek. Met de Google Chrome plugin en de WYSIWYG editor kun je binnen 20 minuten een basistest draaiend hebben. Deze toegankelijkheid, het gratis gebruik en de integratie met Google Analytics maakt de tool aantrekkelijk voor veel website-eigenaren om kostenefficiënt testen mee op te zetten.

Tegelijkertijd heeft de tooling een paar grote nadelen: probeer eens een dynamische pagina aan te passen met de WYSIWYG editor en je loopt al snel tegen de grenzen aan. Via JavaScript kun je een hoop aanpassen maar uiteraard is hier meer technische kennis voor nodig, om nog niet te spreken over de impact van laadtijden of de beperking op de lengte van de code.

Tenzij je de Optimize 360 gebruikt kun je ook geen segmenten instellen voor je testen: een groot gemis voor veel marketeers en een groot nadeel voor de personalisaties die je kunt instellen via Optimize. Tegelijkertijd zien we tijdens ons onderzoek veel klanten klagen over de beperkte ontwikkeling van Optimize 360.

Vervolgstappen

Grote kans dat je gebruik maakt van Google Optimize om je website of webshop te optimaliseren. Sinds de aankondiging van Google dat ze met Optimize stoppen hebben verschillende concurrenten een (beperkte) gratis versie van hun tooling geïntroduceerd.

Voordat je Google Optimize achter je laat en direct overstapt naar een alternatief als Convert, VWO, Optimizely of AB Tasty, is dit ook een kans om je bestaande CRO-strategie tegen het licht te houden. Testen om het testen is geen valide strategie dus ga eens om de tafel zitten met je CRO-team, je agency of klanten om de beste opties voor de komende jaren te bespreken. Hierbij zijn verschillende invalshoeken te gebruiken om de strategie na Google Optimize te bepalen:

  • Bruikbare functionaliteiten vergelijken
    Bekijk welke opties binnen Google Optimize je het meeste gebruikte en welke het minste: wat leverde je team of organisatie de meeste waarde en welke functionaliteiten heb je nooit aangeraakt? Door je gebruik te snappen kun je kritisch kijken welke nieuwe tooling het beste bij je gebruik past. Bekijk hierbij uiteraard niet enkel het historisch en huidige gebruik, maar ook het toekomstige gebruik; welke grote veranderingen zie je de komende jaren gebeuren aan de site? Welke support verwacht je over 1, 2 of 5 jaar nodig te hebben?
  • Teststrategie tegen het licht houden
    Heb je al een goede strategie om de prioriteit van je testen te bepalen? Met andere woorden: weet je zeker de je de testen richt op punten waarbij je de meeste optimalisatie kunt realiseren? Zo niet, stel je processen tegen het licht en zorg dat deze fundering goed staat.
  • Bronnen voor testen uitbreiden
    Indien je vooral ad-hoc aan het testen bent: stel een backlog op met mogelijke optimalisaties. Hiervoor kun je best practices gebruiken en trends in het gebruik van je website uit (Google) Analytics. Gebruik deze informatie vooral als input om hypothesen mee op te stellen en deze te testen: gebruik vooral de best practices niet als ‘de waarheid’ die gegarandeerd werkt.
  • Gebruik niet alleen kwantitatieve data
    Maak je al gebruik van gebruikersonderzoek? Dit kun je meenemen in je strategie ter optimalisatie van de website en kan vaak sneller en goedkoper worden opgezet dan waar je aan denkt. Vanuit gebruikersonderzoek zijn er zeer waardevolle inzichten te verkrijgen die je kunt valideren met verdere testen.
De toekomst

Het einde van Google Optimize gaat in de hele markt gevoeld worden. Uiteindelijk geeft dit nieuwe spannende mogelijkheden voor het gebruik van testen en optimalisaties. Deze ontwikkelingen bieden je de kans om nieuwe mogelijkheden en technologieën te gebruiken om je website verder te laten groeien en om strategieën op te optimaliseren.

Over de auteur: Frank Licht is CRO-specialist bij Gracious.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond