-

Groei met pieken en schommelingen in e-commerce: hoe plan je je voorraad?

Hoewel de algehele trend in e-commerce duidelijk ‘groei’ is, zijn er ook veel schommelingen en pieken. Black Friday, kerst en de lockdownmaatregelen zijn allemaal factoren die je voorraad beïnvloeden. Lees de trends van de afgelopen maanden en tips voor het plannen van je voorraad.

De eindejaarsperiode was druk: net zoals elk jaar is dit niks nieuws. Maar hoe druk was het eigenlijk? En welke impact heeft corona en de plotse lockdown hierop gehad? Ten opzichte van vorige jaar zijn de online verkopen met zo’n 25% gegroeid in deze eindsprint, terwijl Nederland toen ook in een lockdown zat eind van het jaar. Ik zet de verschillende onderdelen van deze groei uiteen en neem je mee in de verwachtingen van de periode ná deze drukte, zodat je online winkel klaar is voor dit nieuwe jaar.

De cijfers die volgen geven een beeld van de eindejaarssprint op basis van meer dan 400 e-commercebedrijven uit verschillende branches die gebruik maken van Optiply (fashion uitgesloten). Deze bedrijven zijn bij elkaar een goede representatie van de e-commerce MKB-branche. Zowel kleine als de grotere webshops zijn vertegenwoordigd, evenals webshops van verschillende takken.

Black Friday verkopen stegen hard

De beelden die begin deze eeuw rondgingen op sociale media, van mensen die als gekken winkels van grote winkelketens in Amerika binnendringen, leken hier in Nederland ver weg. Maar rond 2015 begonnen Nederlandse retailers deze dag vol aanbiedingen ook op te pakken. De populariteit neemt elk jaar toe en ook dit jaar is de impact groot voor veel bedrijven. De dag van Black Friday geeft in 2022 de grootste piek in de e-commercebranche.

In 2021 stegen de verkopen met maar liefst 25 procent ten opzichte van 2020 op diezelfde dag. Naast Black Friday is ook Cyber Monday bekender geworden: “BFCM” is ondertussen een vaste term en een vast piekmoment voor veel e-commercebedrijven. De verkopen van Cyber Monday groeide met 23 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Net wat minder dan Black Friday dus, maar de stijging is flink en maakt voor veel webshops een enorme impact.

Groei in de aanloop tot kerst stagneert online

Naast BFCM is de kerstperiode voor veel e-commerce bedrijven een van de meest belangrijke piekmomenten van het jaar. Dit jaar was het opvallend dat er geen stijging was in de online verkopen in de aanloop naar kerst. Wordt er dan minder gekocht door de consumenten? Waarschijnlijk niet, maar zijn de kerstinkopen typisch iets wat mensen liever in fysieke winkels doen.

Explosieve groei na invoering lockdown?

Op 18 december werd de nieuwe lockdown bekendgemaakt en dit was direct te zien in de online verkopen van de week erna. Waar er in de aanloop van kerst nog vrij weinig verschil was ten opzichte van vorig jaar, is de groei snel gestegen en kwam die uit op een toename van 50%. En we zien we nu nog steeds een opwaartse trend. De impact van de lockdown is voor de e-commerce dus enorm geweest. In vergelijking met vorig jaar rond dezelfde periode is dit meer dan 12 procent.

Zo is je shop klaar voor de komende periode

Dat we voorlopig nog niet van corona af zijn is wel duidelijk. De groei in e-commerce die zich tijdens de lockdown aftekende zal ook daarna waarschijnlijk blijven. Dat het een enorme impact heeft op de e-commercebranche is duidelijk te zien in de data-analyses. De marktvraag zal door de onzekerheden blijven schommelen. Door als webshop of groothandel flexibel en schaalbaar te zijn zorg je dat je grip houdt op je voorraad, je inkopen en op de klantvraag. Bekijk hieronder wat je nu kunt doen om goed in te spelen op de aankomende periode wanneer de eindejaarspiek voorbij is en de lockdown zal aflopen.

  1. Bereken de voorraadtermijn met de nieuwe inzichten
    Met de eerder genoemde trends kun je aan de slag met het berekenen van de voorraadtermijn. Hoe lang houd je de producten op voorraad met de verwachte groei? Houd dit tegen de (verwachte) levertijden bij de leverancier(s) om te bepalen voor welke producten je zo snel mogelijk moet schakelen.
  2. Direct voorraad inkopen
    Door het uitvoeren van de bovenstaande stap heb je een lijst met producten waar je actie op moet ondernemen. Signaleer je dat er veel producten zijn waar je bij moet handelen? Kies dan altijd als eerste voor je hardlopers en de producten met de hoogste bijdrage aan je bruto marge. Koop direct je producten in bij de leverancier. Zie je dat deze de producten niet meer op voorraad heeft? Vraag of hij winkelvoorraad kan terugkopen. Dat is niet alleen een gewin voor het bedrijf, maar ook voor de partij die niet van zijn voorraad afkomt.
  3. Zoek alternatieve leveranciers
    Naast het snel kunnen schakelen met de leverancier is het altijd goed om (met name) voor de hardlopers meerdere leveranciers te hebben. Met meerdere leveranciers voor een product ben je direct minder afhankelijk van één partij. Daarnaast heb je daardoor meer kans om altijd de beste deal te krijgen. Lukt het niet om meerdere leveranciers te vinden? Kijk dan of je zelf kunt schakelen met lokale winkels die met overvoorraad zitten door de lockdown.
  4. Verhoog je marge
    Voorzie je nu al dat je bij bepaalde producten tegen tekorten aan zult lopen? Zorg in dat geval dat je de marge verhoogt. Dit klinkt wellicht wat tegenstrijdig, maar hoe hoger de verkoopprijzen zijn, hoe hoger de drempel en hoe minder klanten de producten kopen. Schrap bijvoorbeeld kortingen, verhoog tijdelijk je prijzen en stop met adverteren. Op die manier beperk je de hoge verkoopcijfers en kun je wel aan de vraag van de klanten blijven voldoen.

Feit is dat we de komende jaren niet van corona af zijn en dat deze schommelingen in de vraag zullen blijven. Zorg dus dat je als e-commerce bedrijf de organisatie flexibel en schaalbaar inricht. Dit zie je terug in de marketing, het personeel en misschien wel nog het belangrijkste: de supply chain. Een schaalbaar en meebewegend voorraadmodel is onontbeerlijk. Op deze manier speel je komende jaren snel in op veranderingen in de markt. Welke maatregelen tref jij om de voorraad begin 2022 in balans te hebben? Laat het weten in de reacties.

Over de auteur: Wiebe Konter is CEO en oprichter van Optiply.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond