-

Heractiveer je e-maildatabase

Gemiddeld is een kwart tot de helft van de e-mailadressen in je database inactief. Door een goede heractiveringscampagne op te zetten kun je mensen weer betrekken bij je e-mailkanaal, waardoor de impact van je marketingactiviteiten stijgt.

Voor een heractiveringscampagne kun je de volgende stappen volgen:

Stap 1: Welke personen?
Bepaal van tevoren welke personen in de database een heractiveringscampagne moeten ontvangen. Over welke periode moeten deze personen inactief zijn? Hoeveel campagnes moeten ze niet geopend hebben? Wanneer je meer duidelijkheid hebt, selecteer je de personen die in aanmerking komen voor de heractiveringscampagne.

Stap 2: Een goede reden
Bepaal welke reden je gaat gebruiken om de mensen weer te betrekken bij de e-mail campagnes. Geef ze een beloning (in de vorm van een freebie) of vertel ze nogmaals hoe belangrijk jouw inhoudelijke content is. Geef deze personen ook een duidelijke mogelijkheid om zich af te melden van jouw nieuwsbrief. Normaal neem je een uitschrijflink op in header of de footer van je campagne, maar zet nu de uitschrijflink in de belangrijkste tekst van je campagne.

Stap 3: De juiste onderwerpregel
Houd er rekening mee dat de onderwerpregel nog belangrijker is dan bij je reguliere e-mailcampagne. Je stuurt het bericht naar mensen die normaal je campagne nooit openen, dus waarom zouden ze dit nu dan wel doen? Zorg dat in de onderwerpregel al duidelijk is dat het om een heractiveringscampagne gaat. Gebruik bijvoorbeeld onderwerpregels als:

  • Vernieuw je inschrijving bij ‘naam nieuwsbrief’
  • Je aanmelding voor ‘naam nieuwsbrief’ zal binnenkort eindigen
  • Je abonnement voor ‘naam nieuwsbrief’ is beëindigd

Stap 4: Test
Test op meerdere groepen welke onderwerpregel het beste werkt. Het is altijd zinvol om je campagne te testen, maar zeker bij deze campagne is het de moeite waard om daar extra energie in te steken.

Stap 5: Herhaal
Als het na je eerste bericht nog niet is gelukt om de personen weer actief te krijgen, vraag het ze dan nog een keer. Je reguliere campagnes worden ook maar door 25 tot vijftig procent van de ontvangers gelezen. Dit betekent niet direct dat ze je content niet interessant vinden. Vraag je ontvangers dus twee of drie keer of ze hun inschrijving willen heractiveren.

Stap 6: Database opschonen
Vervolgens sta je voor een lastige keuze: ga je de inactieve personen die niet hebben gereageerd op je heractiveringscampagne uit je database verwijderen of niet? Wellicht openen deze inactieve personen niet je e-mailcampagnes, maar zijn ze wel een online klant van je. In een dergelijk geval is het mogelijk onverstandig om ze uit je database te halen. Dit is echter van vele factoren afhankelijk en daar zul je zelf goed naar moeten kijken. Een voordeel van het opschonen van je database is dat je reputatie bij ISP’s verbetert. Dit komt de deliverability van je e-mailcampagnes ten goede.

Stap 7: Automatiseer
Zet tenslotte een automatisch terugkerende campagne op voor mensen die over een bepaalde periode niet actief zijn geweest. Zo voer je herhaaldelijk je heractiveringscampagne uit zonder dat je daar tijd in hoeft te stoppen. Zo houd je je database automatisch actief en behaal je dus een optimaal rendement uit je e-mailmarketingactiviteiten.

Met een heractiveringscampagne kun je mogelijk zeven tot tien procent van de database weer actief krijgen. Bekijk hoeveel ontvangers dit voor jou zijn en of het de moeite waard is om hier eenmalig in te investeren.

Deel dit bericht

2 Reacties

Maarten

Dank voor de tips, we gaan ermee aan de slag

Niels

Hoi Maarten,

Leuk! Is het ondertussen al gelukt om de campagne op te zetten? Wat waren de resultaten?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond