-

Hoe je met ‘cloud computing’ je bedrijf laat groeien: drie tips

‘Cloud computing’ is nog steeds een veelbesproken onderwerp en daardoor ook hypegevoelig. Legio bedrijven willen en doen van alles in de cloud, maar ze bereiken lang niet altijd het optimale rendement. Wat zijn concrete manieren waarop je ‘cloud computing’ wel concreet kunt laten bijdragen aan groei van je bedrijf?

2025 zou het jaar worden waarin wereldwijde IT-investeringen in cloud computing voor het eerst groter worden dan die in traditionele IT, voorspelde Gartner eind 2022. Met bijna zeshonderd miljard dollar aan public-cloud-gerelateerde uitgaven in 2023 – een toename van meer dan twintig procent vergeleken met een jaar eerder – liggen we op koers om die voorspelling te laten uitkomen. De cloud is superactueel, niet alleen bij hippe startups die cloud-native van start gaan, maar in alle denkbare bedrijfstakken en van multinationals tot het mkb. De stormachtige opkomst van AI werkt bovendien als een extra aanjager.

Die populariteit van de cloud toont aan dat het bedrijfsleven nieuwe technologische mogelijkheden omarmt. Cloud computing komt echter ook met uitdagingen. Als abstract containerbegrip leidt het tot hypegevoeligheid: bedrijven willen ‘de cloud in’ omdat ze overal lezen dat Kubernetes of public cloud helemaal geweldig is of omdat de concurrent het ook doet.

Hoe zorg je er voor dat je cloud computing ook daadwerkelijk laat bijdragen aan de groei van je bedrijf, in plaats van dat je je laat meeslepen door andermans hype? Waarin ga je wel of juist niet mee, en hoe voorkom je dat investeringen in (hyper-)schaalbaarheid tegen je gaan werken, gezien de kosten en complexiteit?

Stip op de horizon

Bedrijven doen er goed aan cloud computing niet als een vraag op te vatten (‘hoe kunnen we cloud computing implementeren?’), maar als een antwoord op specifieke behoeftes. Daarbij zijn twee elementen van belang:

  1. Huidige IT-problemen die je nu, of binnenkort, moet oplossen. Denk aan typische groeipijnen van groter wordende bedrijven, zoals tekortschietende cyberveiligheid, capaciteitsgebrek op piekmomenten en opgebouwde technische schuld.
  2. De stip op de horizon: waar wil je dat je bedrijf over drie tot vijf jaar staat? Welke groei heb je voor ogen? Niet zozeer op IT-vlak, maar meer op bedrijfsmatig vlak. De IT moet je bedrijfsvoering immers ondersteunen, niet andersom.

Die stip op de horizon vertelt je iets over de IT-infrastructuur die je op termijn nodig gaat hebben. Dat inzicht ligt ten grondslag aan je IT-recept: het ingrediëntenlijstje dat je voor jouw bedrijf in huis moet halen om je groeidoelstellingen te realiseren.

Klinkt dat allemaal nog wat vaag? Je bent niet de enige. Veel ondernemers, maar ook beslissers binnen grote bedrijven, worstelen met het zetten van die stip op de horizon. Vervolgens worstelen ze eveneens met de concrete IT-invulling naar de toekomst toe. Wat zijn concrete tips om met behulp van cloud computing bedrijfsgroei te realiseren?

Tip 1 – De cloud als toegang tot geavanceerde technologie

Cloud computing geeft je laagdrempelig toegang tot de nieuwste geavanceerde technologieën. De opkomst van AI, dat op zichzelf ook al een hypegevoelig buzzword van de huidige tijd is, is een mooi voorbeeld. Je kunt er als bedrijf voor kiezen om allerlei peperdure AI-software in te kopen en je eigen (digitale) machine te bouwen. Dat is een behoorlijke investering die nogal wat risico’s met zich meebrengt, zeker als je niet van nature thuis bent in dat wereldje.

Heb je je IT-infrastructuur cloud-native ingericht – los van de vraag of dat bij Google, AWS, Azure of waar dan ook is – dan kun je altijd gebruikmaken van de nieuwste innovaties die zo’n partij aanbiedt. Je hoeft dan niet de software en de machine te kopen, of kostbare manuren aan onderzoek en ontwikkeling te verbranden. Je kunt in feite voordelig en laagdrempelig proefritjes maken. Je hoeft je dan bovendien geen zorgen te maken over de implementatie ervan.

Tip 2 – Ontwikkel extra services door schaalbaarheid

De meeste bedrijven maken de omslag naar cloud computing vanwege de schaalbaarheid. Extra virtuele serverruimte inkopen gaat nu eenmaal eenvoudiger dan een extra fysieke server in je eigen bezemkast zetten. Tegelijkertijd vergeten bedrijven dikwijls om die luxe om te zetten in concrete voordelen voor hun klanten. Een webwinkel heeft bijvoorbeeld behoefte aan flexibele capaciteit om tijdens drukke piekmomenten – de decembermaand, Black Friday, et cetera – alle orders probleemloos te kunnen verwerken. Een duidelijk eigen belang: geen omzet missen. Maar wat als je die schaalbare IT, die je in potentie grenzeloze capaciteit verschaft, inzet in het belang van je klanten?

Een typische feature die veel servercapaciteit kan vergen, is bijvoorbeeld een real-time aanbevelingssysteem. Complexe algoritmen bevelen consumenten in de webshop dan live advies op basis van historisch aankoopgedrag, voorkeuren van andere consumenten en bekeken producten. Veel webwinkels bieden die service niet of in beperkte mate, omdat er continu data moeten worden opgehaald uit allerlei bronnen om het algoritme te voeden. Daar zit veel logica achter en het kost dan ook vaak veel servercapaciteit. Met volledig schaalbare IT wordt zo’n service echter ineens haalbaar, en kun je je ermee onderscheiden richting je klanten.

Tip 3 – Sorteer voor op geografische uitbreiding

Uitbreiden naar het buitenland: dé ambitie van menig groeiend bedrijf, zeker als het om webwinkels gaat. Wie over drie tot vijf jaar die stap wil maken, moet eigenlijk nu al een cloud-oplossing implementeren die het mogelijk maakt om je hele IT-stack binnen mum van tijd uit te rollen naar een volledig andere regio in de wereld, zodat je daar ook aan de slag kunt gaan.

Doe je dat niet, en moet je dat allemaal nog gaan inregelen zodra het moment daar is, dan remt dat je groei. En die stap naar een ander land of werelddeel wilde je juist maken om je groei een nieuwe impuls te geven en te versnellen.

Cloud als gereedschap voor groei

Zo kan cloud computing bedrijven helpen te groeien en zal het een steeds groter aandeel van de wereldwijde IT-investeringen vormen. Kies daarbij wel voor een duidelijke richting en maak weloverwogen keuzes naar de toekomst toe. Eenvoudigweg aan hypes willen meedoen of iets implementeren omdat je overal leest dat het ‘goed’ zou zijn, zal je niet het optimale rendement van je investering opleveren.

Bepaal de stip aan de horizon waar je naartoe wilt groeien en maak IT-keuzes die concreet helpen om naar die ambitie toe te werken. Daarmee schenk je je bedrijf het meest effectieve gereedschap om de gewenste groei daadwerkelijk te realiseren.

Over de auteur: Guido Laout is Business Development Director bij True.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond