-

Hoe je met data meer rendement uit je magazijn haalt

Het verder verlagen van de kosten per order is een van de belangrijkste terugkerende doelstellingen voor magazijndirecteuren. Data spelen hierin een cruciale rol en zorgen ervoor dat je efficiënter gebruik maakt van je beschikbare middelen.

In tijden waarin de lonen, huren en energieprijzen stijgen, is het verlagen van de kosten voor je magazijn een flinke uitdaging: de nog te behalen winst moet vooral uit efficiëntieslagen komen. Automatisering kan hierin een belangrijke rol spelen, zeker omdat pas vijf procent van de magazijnen is geautomatiseerd en tachtig procent zelfs nog helemaal geen automatisering toepast.

Uit het jaarlijkse onderzoek van de Peerless Research Group komt dan ook naar voren dat 33 procent van de magazijnen dit jaar meer wil gaan uitgeven aan het verbeteren van hun processen en dat 57 procent de investeringen op hetzelfde niveau houdt. Een groot deel van die investeringen gaat naar het vervangen en verbeteren van machines en software, met als doel het verder optimaliseren van processen.

Efficiënter gebruik van de ruimte

Een van de factoren die van invloed is op de kosten per order is de ruimte die je nodig hebt. Hoe groter de ruimte, hoe meer producten je daarin kwijt kunt. Maar niet altijd wordt de beschikbare ruimte optimaal benut.

Met behulp van de inzet van robots kun je bijvoorbeeld de hoogte in gaan in je magazijn en zo meer artikelen in dezelfde ruimte plaatsen. Ook kun je dankzij automatisering je personeel efficiënter laten werken. Een automatiseringssysteem kan continu doorrekenen wat de meest efficiënte pickstrategie is. Bepaalde orders kunnen bijvoorbeeld naar voren worden gehaald, waardoor er per persoon meer orders verwerkt kunnen worden.

Behoud van personeel

Ook kan automatisering je helpen bij het behoud van personeel, zeker ook omdat verregaande automatisering niet voor iedere organisatie de beste oplossing is en mensen een belangrijke rol blijven spelen in je magazijn.

Automatisering kan er bijvoorbeeld aan bijdragen dat je personeel meer plezier uit zijn werk haalt. Naast efficiëntere looproutes kun je werknemers ook ontlasten, bijvoorbeeld door het tillen van zware producten uit handen te nemen. Op deze manier zijn medewerkers over het algemeen tevredener en productiever.

Maximaliseer je databerg

Dankzij de verdere automatisering van processen beschikken magazijnen over steeds meer data. Vaak wordt die nog onvoldoende benut om processen te verbeteren. Zodra orders gereed staan voor verzending kun je bijvoorbeeld precies zien wanneer de vrachtwagen arriveert en ervoor zorgen dat je optimaal gebruikmaakt van je personeel. Je kunt dankzij de beschikbare data zien wanneer bepaalde delen van het magazijn het rustiger hebben, zodat sommige medewerkers ergens anders kunnen worden ingezet.

Of stel dat een leverancier is vertraagd, dan kun je de mensen die daarop moeten wachten laten helpen orders te picken. Daardoor rond je het klaarzetten van de orders sneller af, waardoor het risico op verdere vertragingen van de bestelling wordt teruggebracht. Dit kan weer bijdragen aan de klanttevredenheid en daarmee de kans op herhaalaankopen.

Een blik in de toekomst

Interessant is dat de ondervraagden in het onderzoek van de Peerless Research Group verwachten dat in de komende twee jaar de methodes om de productiviteit te meten of te evalueren veel meer geautomatiseerd in kaart worden gebracht. Dit betekent dat ze blijven inzetten op verdere automatisering van hun processen.

Een van de oplossingen die bijvoorbeeld steeds meer wordt geïmplementeerd is een Warehouse Management Systeem, dat bedrijven de volledige controle geeft over hun magazijnactiviteiten en helpt om bestellingen naar magazijnautomatiseringssystemen te sturen. Op deze manier krijg je als bedrijf nog meer data tot je beschikking die je kunnen inzetten om je processen efficiënter te maken, wat magazijndirecteuren in staalt stelt om hun doelstellingen te halen. De vraag is dan ook niet óf ze automatisering gaan inzetten, maar vooral op welke manier.

Over de auteur: Melle van den Berg is Sales Director bij Element Logic.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond