-

Hoe je met live chat je leadgeneratie versnelt

Voordat je een online aankoop doet, heb je vaak een aantal vragen die je beantwoord wilt hebben. Binnen B2B zijn er vaak veel vragen door de lange verkoopcyclus waarbij meerdere personen betrokken zijn. En in een winkel, showroom of aan de telefoon kun je eenvoudig een antwoord krijgen op deze vragen. Om ervoor te zorgen dat potentiële klanten niet wegklikken naar een concurrent, kun je live chat support toevoegen om hun vragen te beantwoorden en te begeleiden.

Je denkt wellicht dat live chat met name voor helpdesk en support vragen te gebruiken is. Uiteraard is dat een mogelijkheid. Onze ervaring is echter dat live chat juist heel goed werkt om nieuwe leads te werven die je anders wellicht niet had geworven. In dit artikel laat ik je zien hoe je met live chat meer leads kunt genereren aan de hand van tips uit de praktijk.

Steeds meer bezoekers verwachten live chat

Een recent onderzoek van Software Advice laat zien dat 49 procent van de ondervraagden aangeeft dat ze een voorkeur voor live chat hebben als ze vragen hebben tijdens het bezoeken van een website. En 56 procent van de ondervraagden in de leeftijd van 18-34 heeft liever live chat dan telefonisch contact, ten opzichte van 27 procent van de ondervraagden in de leeftijd van 35 jaar en ouder.

Live chat zorgt voor vertrouwen

Volgens het 2015 B2B Web Usability Report is vertrouwen een belangrijk element bij het kiezen van een leverancier. 54 procent van de ondervraagden gaf aan dat het vertrouwen in de leverancier afneemt bij het niet tonen van een telefoonnummer of andere contactinformatie op de website.

Een chat box op je website geeft de bezoekers direct toegang tot iemand van je bedrijf. Hierdoor krijgen de bezoekers een goed gevoel over je bedrijf en bovendien geeft dit ze vertrouwen omdat ze het idee hebben dat ze met een echt bedrijf zaken doen waar echte mensen werken. De website krijgt hiermee een menselijker gezicht.

Als je aan de slag gaat met live chat, kun je het inzetten ervan op twee manieren doen: reactief of actief. Hieronder een uitleg van deze twee manieren:

Reactieve chat

De meest voorkomende vorm van live chat is de reactieve chat waarbij de bezoeker zelf op de chat button heeft geklikt. Dit is een van de beste manieren om leads te genereren via live chat omdat de bezoeker uit eigen initiatief contact met je opneemt.

Zorg ervoor dat de chat button goed zichtbaar is voor je bezoekers om ook daadwerkelijk contact op te kunnen nemen. Een plek waar bezoekers de chat button zullen verwachten is rechts onderaan op de pagina.

live-chat-voorbeeld

Je kunt zelf bepalen op welke pagina’s je de chat button actief wilt hebben. Het is echter aan te raden om op alle pagina’s van de website de chat button te plaatsen om eventuele verwarring te voorkomen en je bezoekers overal van dienst te kunnen zijn.

Proactieve chat

Het grootste verschil tussen een standaard lead generatie formulier en live chat is pro-activiteit. Je kunt namelijk ook zelf – proactief – een chat starten met je bezoekers.

Om een chat te beginnen, geef je de bezoeker een chat uitnodiging. Als de bezoeker jouw uitnodiging aanneemt, kun je de chat starten en meer informatie van de bezoeker te weten komen tijdens het gesprek.

Om de kansen op het genereren van een lead op deze manier te verhogen, kun je je richten op specifieke groepen bezoekers met een op maat gemaakte boodschap. Hieronder een voorbeeld uitnodiging die wij op onze prijzenpagina tonen om bezoekers – die waarschijnlijk al interesse in onze software hebben – sneller antwoord te geven op eventuele vragen voordat ze tot een aankoop overgaan:

live-chat-prijzen-pagina

Maar op wie richt je je bij een pro-actieve chat? Hiervoor heb je soms CRM-gegevens of marketingcampagne gegevens nodig om pro-actieve chat in te zetten. Hieronder een aantal voorbeelden op wie je je zou kunnen richten:

– Leads die van een specifieke e-mail campagne komen
– Leads die een gratis proef hebben gedaan zonder aankoop
– Leads die al even op de prijzenpagina actief zijn
– Leads die de contact pagina bezoeken
– Leads gebaseerd op geografische locatie

Herken direct welk bedrijf een chataanvraag doet

Tijdens het chatgesprek stel je een aantal vragen om erachter te komen wat de kwaliteit van de lead is. Is dit een persoon die echt interesse heeft in jouw product of dienst of is dit wellicht een student die bezig is met een scriptie?

Om dit nog beter in kaart te brengen, gebruiken wij onze eigen software waarmee we bedrijven herkennen. Hiermee kun je in de chat voorbeelden en cases uit de branche van de bezoeker tonen om in het gesprek de potentiële klant nog beter van dienst te zijn.

De opvolging aan het eind van de chat

Aan het eind van het gesprek kun je nagaan van welke bron deze lead is gekomen. Op deze manier heb je direct informatie over de kwaliteit van de leads die je weer kunt gebruiken in je marketingcampagnes. Daarnaast kun je aan het eind van het gesprek een link geven voor het aanmelden op een nieuwsbrief, het downloaden van een e-book of het plannen van een demo om de bezoeker verder te bewegen in het salesproces.

Leads genereren terwijl je offline bent

Voor het beste rendement zorg je dat de chat regelmatig beschikbaar is door een of meerdere personen in te zetten om de binnenkomende chats te beantwoorden. Als je niet in staat bent om de chat te beantwoorden dan kun je ook leads genereren terwijl de chat offline is. Met veel chat software kun je namelijk de chatbox veranderen in een formulier waarmee je een e-mailadres kunt vragen zodat je later contact kunt opnemen.

Live chat software leveranciers

Als je vandaag nog aan de slag wilt gaan met het integreren van live chat op je website, bekijk dan deze lijst met live chat software reviews. De verschillen in leveranciers zijn o.a. de prijs (aantal chats/aantal gebruikers), integratiemogelijkheden met andere systemen en de beschikbaarheid van een mobiele app. Hieronder een beknopt lijstje met leveranciers die wij ook hebben overwogen:

– Zopim
– Olark
– LiveChat
tawk.to – gratis

De keuze bij ons is gevallen op Zopim door met name de naadloze integratie met Zendesk, de software die wij gebruiken voor onze support.

Conclusie

Door te investeren in live chat kun je een betere relatie opbouwen met je potentiële klanten. Daarnaast is het ook een ideale manier om je bedrijf een menselijker gezicht te geven en bovendien meer vertrouwen te wekken bij de bezoekers van je website. Live chat levert je hiermee een nieuwe bron van kwalitatieve leads op.

Deel dit bericht

3 Reacties

Anthony Carter

Bedenk wel dat het opzetten van live chat niet zo eenvoudig is. Proactieve chat inzetten is zelfs ingewikkeld, omdat je eerst het gedrag van je bezoeker zult moeten analyseren voordat je weet wie je op welke moment tijdens zijn/haar bezoek gaat benaderen met welke boodschap. Ook moet je bedenken hoe je ervoor gaat zorgen dat je continu online bent en dus op elk moment van de dag beschikbaar bent. En als je ook ’s avonds en in het weekend veel bezoekers hebt, wat doe je dan? Regelmatig dat contactformulier aan hebben terwijl bezoekers verwachten dat ze met je kunnen chatten is ook niet de oplossing.
Dus, de software kan misschien wel gratis zijn, maar de implementatie en bemanning gaat je een hoop kosten.

Leuk en aardig, “vandaag aan de slag gaan met live chat”, maar het heeft meer voeten in de aarde dan je denkt!

Frank

Dank voor je reactie Anthony! Dit artikel is geplaatst in de B2B sectie gericht op B2B bedrijven. Bij deze bedrijven is de noodzaak om ’s avonds en in het weekend bereikbaar te zijn (tot nu toe) niet echt aanwezig. Daarnaast zijn er vaak al medewerkers binnendienst of supportmedewerkers aanwezig die deze taak erbij kunnen doen, zeker omdat het aantal bezoekers op de meeste B2B sites niet zo hoog is. Voor B2C sites heeft de implementatie inderdaad wat meer voorbereiding nodig.

Anthony Carter

Ik ben het niet helemaal met je eens. Als facilitair contactcenter gespecialiseerd in live chat werken wij voor tientallen B2B bedrijven waarvoor wij leads genereren en hebben ook ’s avonds en in het weekend genoeg bezoekers die met ons chatten. Enerzijds omdat mensen steeds flexibeler werken en daardoor ook buiten de standaard kantooruren research op internet doen voor een aankoop. Anderzijds, omdat er veel B2B bedrijven zijn die buitenlandse klanten hebben die in andere tijdzones zitten. Uit websitestatistieken blijkt vaak dat er ’s avonds en in het weekend genoeg verkeer is. Bij een kleine B2B klant (minder dan 25 medewerkers) vindt zelfs 60% van het verkeer (dus ook chats) buiten kantoortijden plaats.

Ook zien wij bij klanten dat hun medewerkers binnendienst of supportmedewerkers juist niet deze taak erbij kunnen doen, omdat ze vaak aan het bellen zijn. Ze zijn dan niet in staat om ook te chatten tijdens een telefoongesprek. Daarnaast bezitten ze niet de juiste vaardigheden: snel en foutloos typen, correct zakelijk Nederlands schrijven, etc.

Soms is live chat voor een paar honderd euro’s per maand uitbesteden aantrekkelijker dan het allemaal zelf te gaan doen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond