-

Hoe maak je optimaal gebruik van het Google Merchant Center?

Het Google Merchant Center geeft een overzicht van hoe je productcatalogus ervoor staat, welke problemen opgelost moeten worden en waar kansen liggen. Met deze 5 tips gebruik je het Google Merchant Center optimaal. 

Als je Google Shopping campagnes beheert breng je waarschijnlijk de meeste tijd door in Google Ads, in een feed management tool of in de back-end van je website. Maar daartussen zit nog het Google Merchant Center. Het Google Merchant Center is dé tool van Google waarin de productinformatie beheerd wordt die adverteerders willen gebruiken voor marketingdoeleinden op verschillende Google platformen, zoals Google Shopping en Google Display. In principe kan elke webshop beheerder zijn of haar productinformatie uploaden naar het Google Merchant Center. 

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Als je je productinformatie hebt doorgeschoten naar het Google Merchant Center, geeft de tool belangrijke inzichten over de status van je productinformatie. Zijn er bijvoorbeeld producten afgekeurd en kan er om die reden niet mee geadverteerd worden?

Daarnaast stelt het je in staat om de productgegevens beschikbaar te maken voor platformen van Google of om inzichten te krijgen in productprestaties.

Waarom is het Google Merchant Center belangrijk?

Het Google Merchant Center geeft precies aan welke producten goedgekeurd en welke producten afgekeurd zijn. Om er zeker van te zijn dat je met al je producten adverteert, is het belangrijk om de status van je producten in de gaten te houden in het Merchant Center. Zo voorkom je dat de goed lopende producten van je webshop helemaal niet vertoond worden in Google Shopping en zorg je er voor dat alle producten een kans krijgen om zich te bewijzen. 

Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat de afbeelding van je goedlopende product te klein is, waardoor er geen advertenties van dat product in je Google Shopping campagnes vertoond worden. Het Google Merchant Center is dus in eerste plaats een controle tool van je productdata. Het geeft je inzichten in de status van je producten en het vertelt je wat je moet doen om eventuele problemen op te lossen.

5 tips om het Google Merchant Center optimaal te gebruiken
  1. Zorg dat er zoveel mogelijk producten zijn goedgekeurd. Hoe meer producten er zijn goedgekeurd, hoe meer data je campagnes hebben en hoe beter de algoritmes van Google hun werk kunnen doen. Bovendien zou het zonde zijn als producten die in potentie heel goed kunnen presteren, niet geserveerd kunnen worden in een advertentie.
  2. Koppel je Merchant Center aan een prijsvergelijkingssite, een zogenaamd CSS. Door je aan te sluiten bij een CSS, afgezien van Google’s eigen CSS,  betaal je tot 20% minder voor klikkosten. 
  3. Zorg dat alle bedrijfsinformatie up-to-date is en dat alle instellingen correct zijn. Kloppen de verzendkosten voor alle landen waar je verkoopt? Heb je wel een bedrijfslogo toegevoegd? En wordt je productfeed op het juiste tijdstip opgehaald?
  4. Schakel free product listings in. Free products listings zorgt ervoor dat je producten in de organische zoekresultaten gevonden kunnen worden. Geen klikprijzen dus. Het inschakelen van free product listings is niet moeilijk, maar wordt wel eens over het hoofd gezien. 
  5. Maak gebruik van het ‘groei’ tabblad. In dit tabblad zie je hoe jouw productprijzen zich verhouden tot de prijzen van je concurrenten, wat de bestverkopende producten zijn binnen je branche en welke kansen het Merchant Center ziet voor verbetering.

Over de auteur: Steven Hiemstra is Digital Advertisement Specialist bij SDIM Online Marketing

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond