-

iPhone 6S en e-mailmarketing. Hier moet je rekening mee houden

Apple heeft deze week weer een presentatie gegeven en een aantal nieuwe producten gepresenteerd. Als ontwikkelaar ben ik altijd zeer nieuwsgierig wat voor invloed dit heeft of kan hebben op e-mailmarketing. Naast een nieuwe Apple TV en iPad Pro was ik vooral benieuwd naar de iPhone 6S en 6S Plus en de bijbehorende nieuwe mogelijkheden, aangezien e-mail steeds meer geopend wordt op mobiel, waarvan het merendeel op iPhones.
Live Photos

Live Photos zijn geanimeerde foto’s die veel weghebben van gif-animaties. De techniek hierachter is echter anders en het is ook mogelijk om hier audio aan toe te voegen.

live_photos

Live Photos worden automatisch gemaakt als je een foto schiet. Er wordt een korte opname gemaakt van zowel het moment voor (1.5 seconden) als na (1.5 seconden) het maken van een foto. Deze animatie is te bekijken door de foto te bekijken en aan te raken met meer druk op het scherm.

Nu is deze techniek niet heel erg nieuw, aangezien Nokia al een soortgelijke functie had in de vorm van ‘living images’ en ons eigen e-mail softwareprogramma Clang ook al jaren ‘Live Images’ aanbiedt, weliswaar een andere techniek maar what’s in a name?

Toch ben ik heel benieuwd naar de techniek en het bestandsformaat hierachter en in hoeverre we hier als e-mailmarketeers straks gebruik van kunnen maken in e-mail.

3D Touch

De techniek van het harder en zachter drukken op het scherm om de animatie te tonen, heet 3D Touch en is een nieuwe functionaliteit op de iPhone 6S en 6S Plus. Dit is een uitgebreidere en nieuwere vorm van Force Touch (bekend van de nieuwe MacBook en Apple Watch).

De 3D Touch houdt in dat het mogelijk is om – naast vegen, aanraken en langer ingedrukt houden – extra functies tevoorschijn te laten komen wanneer er harder of juist zachter op een app, link of bericht op het scherm wordt gedrukt. Hiermee kun je een preview of extra opties bekijken van een bericht of app.

iphone6-3d-touch

De preview functionaliteit wordt ook wel ‘peek’ genoemd en een voorbeeld van deze techniek werd onder andere getoond in de e-mail app van de iPhone. Door een e-mail te selecteren en te drukken met enige kracht, wordt er een venster geopend waar je het eerste gedeelte van de e-mail kan bekijken zonder daadwerkelijk de e-mail te openen. Door iets harder te drukken wordt de e-mail uiteindelijk geopend. Dit heet ‘pop’. In onderstaand filmpje is dit te zien van 1:05 – 1:10.

iphone6-email-peek-functie

Wat betekent dit voor de e-mailmarketeer?

Maar wat betekenen deze twee nieuwe mogelijkheden van de iPhone 6S voor jouw e-mailmarketing campagnes? Misschien kunnen we door middel van Live Photos te gebruiken meer interactiviteit aan e-mails toevoegen en is het mogelijk voor de ontvanger om te gluren wat achter die mooie call-to-action in de e-mail zit alvorens de e-mail te openen.

Heeft dit invloed op de open rates van je e-mail? Ik verwacht van niet, want het lijkt dat de afbeeldingen standaard geladen worden in de preview (en de trackingpixel hoogstwaarschijnlijk dus ook). Wel kan er een vertekend beeld ontstaan van het aantal opens, want: is een preview of ‘peek’ een open? Ja of nee?

Daarnaast kan het ook invloed hebben als er voor de ontvanger geen relevante informatie wordt weergegeven in de preview en hij of zij er voor kiest om de e-mail te verwijderen. Binnen de gereserveerde ruimte van de preview dien je al relevant te zijn voor de ontvanger.

Al met al liggen er een aantal mooie kansen en uitdagingen in het verschiet en ik kan niet wachten om deze functionaliteiten uit te proberen!

Foto boven: Hadrian / Shutterstock.com

Deel dit bericht

3 Reacties

bert

Slecht eigenlijk hoe weinig mensen hiervan weten. Ikzelf heb in mijn e-mail app scripts en afbeeldingen van de server uitstaan. Laat meteen zien hoe slecht veel email-marketing is, zonder die server-side rommel blijft er vaak niks over en heb je het idee dat je wat verbale diarree zonder samenhang ontvangt.

JP

Toch wel weer een mooie kans om de emailmarketing campagnes verder te ontwikkelen!

Wilbert Heinen

Hoi JP en Bert, bedankt voor jullie reacties! In een goed ontworpen email is de boodschap ook duidelijk leesbaar als de afbeeldingen e.d. niet worden geladen. Dit werkt als een soort Norit tegen verbale diarree 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond