-

Klaar voor Black Friday 2021? Ga deze checklist langs

Het najaar is begonnen, de piek in verkoopmomenten komt er weer aan: Black Friday, maar ook Sinterklaas, Kerstmis en andere datums. Vooral voor e-commercebedrijven, die met verzendingen te doen hebben, is het een drukke tijd. Ga ter voorbereiding deze checklist langs.

De feestdagen komen er weer aan, dus veel webwinkeliers zijn al bezig met de voorbereidingen op deze hectische tijd. Hoewel dit een kansrijke periode is, zorgen deze dagen ook altijd voor veel druk bij webshops en vervoerders. En aangezien veel consumenten koopjesfestijnen als Black Friday en Cyber Monday aangrijpen om hun cadeaus voor Sinterklaas en Kerstmis te kopen, hebben we ook nog eens te maken met een strakke deadline. Reken maar uit: er zitten slechts acht dagen tussen Black Friday en pakjesavond. Ik geef je een praktische checklist om je hier optimaal op voor te bereiden.

Spreid de drukte

Wacht niet op Black Friday en Cyber Monday zelf (op 26 en 29 november) om je aanbiedingen te doen, maar spreid ze over de hele voorafgaande week. Maar er dus een zogenoemde Black Week van. Op die manier kun je de drukte in je winkel en de druk op de logistieke keten spreiden. Wees ook niet bang om je acties al eerder bekend te maken aan het grote publiek. Hoewel je misschien denkt dat dit je omzet kan kosten omdat consumenten hun aankopen gaan uitstellen, levert het volgens Shopify-merchant Colourful Rebel juist enorm veel verkeer op tijdens je actiedagen. Uiteindelijk zul je zien dat dit alleen maar voor meer omzet zorgt.

Goede capaciteit op de klantenservice

De kans bestaat dat klanten tijdens de feestdagenperiode bijvoorbeeld langer moeten wachten op hun bestelling dan ze gewend zijn of andere klachten en/of vragen hebben. Als ze dan ook nog lang moeten wachten voordat ze iemand kunnen spreken of een reactie krijgen kan dit als olie op het vuur werken. Zorg daarom voor een klantenservice met voldoende capaciteit, om zo de klant snel te kunnen bedienen. Dit helpt je overigens ook op de lange termijn, aangezien een goede klantenservice ook de klantloyaliteit en mogelijkheden tot upselling vergroot.

Volg de tips van vervoerders

Elke vervoerder geeft in aanloop naar Black Friday en de andere feestdagen tips en richtlijnen hoe webwinkeliers de feestdagen het beste kunnen organiseren vanuit een logistiek perspectief. Als iedereen zich hieraan houdt, kunnen de vervoeders de bestellingen goed verwerken en hun capaciteit optimaal benutten. Volg deze richtlijnen dus nauwgezet, zodat zowel je eigen bedrijf als de vervoerder het risico op ongewenste verrassingen zoveel mogelijk kunnen beperken.

Voldoende op voorraad

Een inkoppertje, maar het gaat toch nog wel eens mis: zorg ervoor dat je voldoende spullen op voorraad hebt. Natuurlijk geldt dit voor je assortiment (Colourful Rebel geeft hiervoor bijvoorbeeld als tip om goed in te schatten wat je ‘hardlopers’ zullen zijn en er specifiek voor te zorgen dat die niet uitverkocht raken), maar denk ook aan praktische spullen, zoals inpak- en (indien nodig) opvulmateriaal en adresstickers.

Denk na over eventuele noodoplossingen

Bedenk alvast creatieve (nood)oplossingen voor als je onverhoopt tegen problemen rond de bezorging van pakketjes aanloopt. Bespreek of medewerkers bijvoorbeeld producten in de buurt zouden kunnen gaan bezorgen of kijk naar opties om een extra bezorgdienst in de arm te nemen.

Maak gebruik van Singles’ Day

Singles’ Day is een van origine Chinese feestdag waarop vrijgezellen zichzelf in het zonnetje zetten met een leuk cadeautje op 11 november. In Nederland is deze dag nog niet zo populair als in Azië, maar je kunt er wel gebruik van maken om alvast bepaalde artikelen in de aanbieding te doen. Hiermee kun je de druk van Black Friday op je webshop en de logistieke keten dus nog wat meer spreiden.

Click & Collect

Heb je zowel een fysieke als een online winkel? Kijk dan eens naar mogelijkheden rondom click & collect. Door je lokale klanten de optie te geven hun bestelling op te halen in de winkel, hoeven ze niet afhankelijk te zijn van de pakketbezorger. Een bijkomend voordeel is dat je extra klanten in je fysieke winkel krijgt, en die kunnen daar nog een impulsaankoop doen of zelfs nog een keer terugkomen omdat ze zo goed zijn geholpen.

Heb oog voor je backend

Leuk al die reclame-uitingen en het design van je webwinkel, maar heb je de achterkant ook op orde? Je moet namelijk voorbereid zijn op veel meer bezoekers dan normaal. En hoewel je je geen zorgen hoeft te maken over zaken als webhosting wanneer je met een sterke platformprovider werkt, wil je wellicht wel wat extra personeel om te voorzien in zaken als live chat, vragen van klanten via sociale media beantwoorden, of snelle updates van de website.

Kortom: het blijft essentieel dat webshops werken aan een stabiel platform. Dat geldt natuurlijk het hele jaar, maar tijdens de feestdagen is het nog belangrijker vanwege de enorme hoeveelheid verkeer die je winkel kan krijgen.

Geef prioriteit aan loyale klanten

Wanneer je op zoek bent naar manieren om interesse te wekken voor komende acties, denk dan eerst aan je bestaande klanten. Die hebben in het verleden al spullen bij je gekocht en zijn bekend met je winkel. Denk hierbij aan een e-mailcampagne om klanten bewust te maken van je acties of aan kortingscodes exclusief voor e-mailabonnees.

Leer van het verleden

Trek lering uit de lessen die je vorig jaar (en de jaren daarvoor) hebt opgedaan. Zelf weet je immers als geen ander waar je tijdens die drukke periode tegenaan liep en wat je beter kunt doen. Liepen bepaalde producten bijvoorbeeld beter of slechter dan verwacht of kon je platform minder goed omgaan met de enorme piek in traffic? Trek daar lering uit en houd ook dit jaar weer de belangrijkste lessons learned bij, zodat je je volgend jaar nog beter kunt voorbereiden.

Belangrijke datums
  • Singles’ Day: donderdag 11 november
  • Intocht Sinterklaas: zaterdag 13 november
  • Black Friday: vrijdag 26 november (er zitten maar acht dagen tussen Black Friday en Sinterklaas)
  • Cyber Monday: maandag 29 november
  • Sinterklaas: zondag 5 december
  • Kerstmis: zaterdag 25 en zondag 26 december (kerstmis valt dus in het weekend)

Over de auteur: Mel van Lieshout is Country manager Nederland bij Shopify.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond