Long tail belangrijker voor SEO met Google Instant
Voor SEA en SEO wordt de long tail belangrijker. Met de komst van Instant zal de internetter vaker blijven typen tot ze in het zoekveld en de bijbehorende opkomende zoekresultaten zien wat ze willen. Dat voorspellen drie SEO-experts aan wie Emerce vroeg wat het effect van Instant op SEO zou zijn.
“Mijn verwachting is dat mensen zich meer gaan oriënteren op de suggesties van Google, die de zoekopdracht continu aanvult. Mensen nemen niet meer de moeite om hun zoekopdracht af te maken, maar nemen wat ze wordt voorgeschoteld”, aldus Kevin Verleg, seo consultant bij Tribal Internet Marketing.
Met Instant wordt, tijdens het typen van een zoekopdracht, nog voor deze compleet is uitgeschreven, al zoekresultaten gegeven. In het zoekvenster wordt de zoekopdracht, zoals al het geval was, automatisch aangevuld en per aanvulling kunnen de zoekresultaten verschillen. Dit zou volgens Google de gebruiker tijdwinst moeten opleveren, tussen de 2 en 5 seconden per zoekopdracht.
Verleg denkt dat SEO-consultants zich daar op gaan richten. “De SEO’s gaan zich meer concentreren wat Google aanvult. Dat zou je kunnen scrapen, het beste is eigenlijk om iets in te typen, en kijken waarmee dat wordt aangevuld.”
Flexibiliteit
Dat Instant SEO nutteloos zou maken – optimaliseren wordt volgens sommige experts onmogelijk – dat is volgens Verleg onzin. “Dat zijn mensen met gebrek aan flexibiliteit. We worden iedere keer blootgesteld aan nieuwe uitdagingen, nu ook weer.”
De meeste experts zijn het er over eens dat de topposities belangrijker gaan worden. Verleg: “Mensen tikken en passen gaandeweg hun zoekopdracht aan. Ze kijken terwijl ze typen naar de resultaten. Daarbij komt de focus op de eerste drie resultaten te liggen, omdat deze resultaten met het typen van de zoekopdracht veranderen. Je moet proberen de aandacht te vestigen op je eigen snippet in die top 3. Als je de aandacht hebt, dan ben je binnen.”
Eduard Blacquière, senior SEO-consultant bij OrangeValley verwacht dat er weinig verandert. “Er komt nog steeds een lijstje met antwoorden terug, dat op dezelfde manier wordt samengesteld.” Al denkt ook hij dat het nu belangrijker wordt om in de top 3 terecht te komen, nu de zoekresultaten veranderen terwijl de zoekopdracht wordt ingevoerd.
Long tail
De trend van de long tail is volgens Blacquière al langere tijd gaande. “Door de jaren heen zijn mensen met meer woorden gaan zoeken. Met de suggesties van Google kreeg je meer long tail zoekopdrachten.” Hij is van mening dat iedereen die structureel bezig is met SEO, hier al mee bezig zou moeten zijn.
“Ik kan me wel voorstellen dat mensen nu specifieker gaan optimaliseren op exacte suggesties van Google. Dat kan je gewoon scrapen of via een API voor elke zoekterm achterhalen met welk suggestielijstje Google komt. Dat verhoogt de kans op spam. Het is altijd een kat en muis-spel tussen SEO’s en Google. Maar dat is meer de negatieve kant, daar zou ik niet de focus op willen leggen, op deze korte termijnstrategie.” Wel stipt hij nog aan dat ook voor SEA de long tail belangrijker wordt. “De basis van search is dat je zo goed mogelijk aansluit bij de zoekvragen van de mensen.”
Contentstrategie
Wolter Tjeenk Willink, CEO van Traffic Builders ziet ook dat juist nu de top 3 van de zoekresultaten meer aandacht krijgt. “Het effect is dat het zoekgedrag gaat veranderen waarbij meer gelet wordt op de bovenste resultaten. Daarnaast wordt de long tail belangrijker. Voor SEO betekent dat dat de contentstrategie nog belangrijker wordt dan die nu al is.”
Hij geeft aan dat je als aanbieder van producten en diensten nu écht niet meer wegkomt met een simpele site over een product. “Je moet meer content produceren om in de long tail terecht te komen.”
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
12 Reacties
Simple Seo
Leuk om de ontwikkeling te zien waarbij het grote publiek de aanpassingen van Google zich eigen maken. Uiteraard maakt niet iedereen de veranderingen die Google doorvoert zich even snel eigen. De seo consultants zitten er bovenop dus voor hun is het van belang om zich goed in te kunne leven in de gemiddelde consument. Wat betreft de zin dat sommige seo's vinden dat het optimaliseren moeilijker wordt vindt ik een vreemde uitspraak. Even een zoekwoord invullen en kijken naar de suggesties. Zo zie je maar dat seo niet ingewikkeld hoeft te zijn mits er gewoon open kaart wordt gespeeld en de zaken niet ingewikkelder worden gemaakt dan nodig. Vriendelijke groet, www.SimpleSeo.nl Amsterdam
Dennis Sievers
Mensen zullen inderdaad steeds vaker kiezen voor 'voorgeschotelde' longtail zoekopdrachten. Doordat zoekers echter niet langer zelf hoeven te bedenken waarop ze kunnen, moeten of willen zoeken, zou je kunnen stellen dat het aantal zoekopdrachten dat nu door Google wordt gesuggereerd het maximaal aantal unieke zoekopdrachten is. Absolute "unieke" longtail zoekopdrachten (enkele bezoekers in de maand) die niet vaak genoeg gebruikt worden om als suggestie te worden getoond zullen dan steeds minder voorkomen waardoor een deel van de long tail, misschien wel het long tail principe, zal doodbloeden. Oftewel we gaan met meer mensen op dezelfde paarden wedden. Uiteraard is bovenstaande wel heel zwart – wit gesteld 😉
Joost Kaart
Ik denk juist dat mensen minder vaak de query zullen afmaken die ze eigenlijk wilden intypen. Ze zien immers gelijk al resultaten waaruit ze kunnen kiezen. Als iemand wil zoeken op "vakantiehuizen cote d'azur". En hij typt "vakantiehuizen cote" in, verschijnen al de relevante resultaten. Dus ik vraag me sterk af of long tail wel belangrijker wordt hierdoor (afgezien van de algemene trend en Google suggestions).
Rutger van den Brule
@Joost Denk juist dat mensen steeds meer gaan zoeken en steeds specifieker gaan worden in de zoekopdracht als je niet bij de eerste 3 of 4 resulaten staat. Longtail is denk ik altijd al belangrijk geweest maar je moet de juiste balans vinden.
Rick Kruize
Het doel van Google Instant is dat gebruikers sneller vinden wat ze zoeken. In alle persberichten bij de release van Instant was dit toch leading. Dus gebruikers kappen hun zoekopdracht sneller af. Ik denk dat zoekopdracht korter wordt maar de longtail suggestie van Google wel belangrijker wordt.`
Marcel van Etten
Ik denk dat de longtail over het algemeen af gaat nemen. Google presenteert suggests voor een groot deel op basis van de meest gezochte termen, dit zijn vaker 'niet-long-tail-termen' dan 'long-tail-termen'. Wat ik ook interessant vind is wat het gaat doen voor merken als bijvoorbeeld 'attractiepark hellendoorn'. Ik zou er niet echt vrolijk van worden dat mensen bij 'attr' al voorgeschoteld worden met mijn concurrent 'attractiepark slagharen' en dat pas bij 'attractiepark h' mijn site in de resultaten naar voren komt.
Hans
Via Twitter en mijn Blog hoor ik vooral veel onrust. Onrust van de kleine adverteerder die niet het budget heeft voor Algemene en dus vaak korte en direkte zoekwoorden. Zij moeten het hebben van de specifieke zoekwoorden met toevoegingen en dus longtail.Wat er leeft is dat zij zich zorgen maken omdat ze bang zijn afhankelijk te worden van wat Google als aanvullende suggestie gaat geven(zoals Wolter aangeeft). Bovendien verwachten ze dat iemand eerder voor de korte algemene zoekwoorden gaat. Bijvoorbeeld iemand die keukenaccessoires en inbouwzaken verkoopt is bang dat bij intikken "keuk" de grote jongens verschijnen die al op keuken scoren en bieden. De specifieke zoekwoorden als "keukenspoelbakken" die hij verkoopt sneeuwt dan onder. Als je dit voorbeeld neemt, begrijp ik de onrust. Het is mijns inziens daarom belangrijk dat Google snel inzicht geeft in de exacte werkwijze van Instant mbt deze problematiek. Gr. Hans http://omalkmaar.blogspot.com
Imre Bernath
Met Google instant search is het erg belangrijk om erg goede titels en snippets (teksten) te bedenken die uw potentiele bezoeker aanspreekt om uw website te bezoeken. Een goede titel en description tag kunnen van doorslaggevende betekenis zijn voor je clicktrough-rate (CTR).
Seolab heeft een unieke SEO tool die laat zien hoe je snippet in de Google SERP eruit ziet, zodat je de pagina titel en de meta description tag kan optimaliseren voor SEO.
http://www.seolab.nl/snippet-optimalisatie-tool/
mark oddens
Google Instant zou SEO overbodig maken; mijns inziens een behoorlijk kortzichtige gedachte. Het publiek gaat steeds gerichter zoeken en ook de combinatie van zoekwoorden is onderhevig aan de actualiteit. Kortweg: SEO kan juist daar effectief worden toegepast.
Patrick Lotte
“Wolter Tjeenk Willink, CEO van Traffic Builders ziet ook dat juist nu de top 3 van de zoekresultaten meer aandacht krijgt.”
Creeert Google niet juist die top drie omdat het de meest gezochte zoektermen zijn???
Silvan Kuipers
Long tail blijft altijd beter, aangezien je dan een veel beter rendement hebt van je investering.
Short tail kan wel nuttig zijn om een nieuwe website traffic aan te leveren.
Voor SEO maakt Instant geen verschil. Immers de tools om te onderzoeken welke trefwoorden en -combinaties het meest worden gebruikt, waren er toch al.
En een niet-geoptimaliseerde website zal vanzelfsprekend slechter blijven scoren dan een geoptimaliseerde website. Los van de website zelf blijft linkbuilding ook een zeer belangrijk criterium om hoog te scoren in Google.
De gedachte dat Instant SEO nuttelloos zou maken, is daarom absurd. Sorry, Steve Rubel.
stefan
Long tail staat voor de zoekopdrachten met minstens vier zoekwoorden.