-

Meer fans door Facebook Statistieken

Hoe kun je je Facebook Statistieken gebruiken om meer fans te krijgen? In ieder geval op de volgende vier manieren:

1. Algemene statistieken
Facebook Statistieken vind je aan de linkerkant van je fanpage.
Als je klikt op de tab ‘statistieken’ krijg je een grafiek te zien van je activiteit in de afgelopen maand. Klik je op de bovenkant van individuele kolommen, dan worden je Facebookupdates gesorteerd op aflopende waarde.

Bereik: Het aantal unieke bezoekers dat je post heeft gezien.
Betrokken gebruikers: het aantal unieke personen dat op je post heeft geklikt.
Praten hierover: het aantal personen dat een post heeft geliked, op een update heeft gereageerd of een update heeft gedeeld, personen die hebben geregeerd op een vraag of evenement. Hier komen we later nog uitgebreid op terug.

Viraliteit: aantal ‘Praten hierover’ gedeeld door het aantal van bereik.

Naast elke titel van een post staat ook een icoon weergegeven waardoor je meteen ziet over wat voor soort update het gaat.
Groene ballon met aanhalingstekens: statusupdate
Filmicoon: video
Notitie met pin: een link of een applicatie
Vierkant met een poppetje: foto’s

Door op ‘betrokken gebruikers’ te klikken zie je welke soort updates bovenaan staan.

2. Bereik
Op de subtab ‘bereik’ zie je meteen een grafiek die laat zien hoe je mensen hebt bereikt.

De meeteenheid die je in deze grafiek in de gaten moet houden, is het aantal dat aangeeft hoeveel Facebookers je frequenter bereikt. Dit is de kern van je bezoekersschare. Bereik je mensen niet verschillende keren met je updates, pas dan je strategie aan. Experimenteer met vaker updaten van de status van de pagina en focus op het verhogen van je engagement.

De volgende grafiek geeft overzicht van de bezoeken van je pagina. Onder deze grafiek zie je een van de interessantste onderdelen van Facebook Statistieken, namelijk externe verwijzingen:

Bekijk vervolgens goed waar mensen vandaan komen. Als de enige externe verwijzing Google.com is, dan kun je dus meer doen om je fanpage te verspreiden over het web. Denk aan het schrijven van gastblogs, reageren op blogs van anderen, andere social kanalen inzetten. Vind manieren om de link naar je fanpagina te verspreiden op het internet.

3. Likes
Het volgende meetinstrument van Statistieken is de vind-ik-leuks. Dit onderdeel maakt een verdeling (demografisch en op locatie) van de Facebookers die jouw page Liken.

De tweede grafiek laat zien wat de herkomst is van je Likes. Ook hier geldt hetzelfde als bij bereik, als er maar één of twee bronnen bij herkomst staan vermeld, werk dan aan de verspreiding van je Facebookfanpage.

4. Praten hierover

‘Praten hierover’ vind je aan de linkerkant van Facebookfanpage onder het aantal Likes op je pagina. Het aantal omvat de volgende activiteiten over een periode van een week:

 

 

– Liken van een pagina;
– posten op een tijdlijn;
– beantwoorden van een vraag;
– een reactie geven op een uitnodiging van een evenement;
– het noemen van een Facebook fanpagina in een statusupdate;
– een page taggen in een foto;
– inchecken op een plaats (alleen als je pagina is gelinkt aan een adres) en
– het Liken of delen van een check-in.

 

 

 

Het handige aan het meetinstrument ‘Praten hierover’ is dat het openbare informatie is. Je vindt deze informatie op elke Facebookfanpagina. Je kunt dus ook zien of een pagina een hoge engagement heeft. Wil je weten hoe het gaat met de fanpage van een concurrent? Deel het aantal ‘Praten hierover’ door het aantal fans. Een pagina met een goede interactie ligt tussen de 1% en de 5% of hoger voor nog meer interactie.

Bron: SocialMediaExaminer

)* Auteur Robert Doggers werkt bij Yune en blogt op Let’s Go Social

Deel dit bericht

4 Reacties

Gyurka Jansen

Goed duidelijk overzicht v an de statistieken, maar dit artikel beschrijft dus niet hoe je daar dan ook meer fans mee krijgt. 😉

RouteXL

@Gyurka: Meten is weten!

Copycat

Lekker makkelijk zo een artikel vertalen van Social Media Exminar….

Dame

Conclusie: Als ik mijn statistieken vaak bekijk, krijg ik meer facebookfans? 😛

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond