Hogere conversie? Zo creëer je een gevoel van urgentie

Het is een bekend probleem: potentiële klanten zijn positief gestemd, maar gaan niet direct over tot het doen van een aankoop. Minuten worden besteed aan het bekijken van producten. Ze worden zelfs toegevoegd aan het winkelwagentje, maar tot afrekenen komt het niet. Wat te doen? Creëer het gevoel van urgentie.

Het gevoel van urgentie maakt doorgaans angstig en doet mensen willen hebben wat men niet kan krijgen. Een product dat door anderen wordt begeerd, willen we dan nog meer dan dat we al deden. Verkopers weten dit maar al te goed en laten je weten dat de gewenste auto de laatste is van dit type model of maken, zoals in infomercials, de (af-)lopende tijd visueel.

Ook binnen de e-commerce kan dit principe tot meer conversie leiden. De noodzakelijkheid van het bestellen is niet het dwingen van de bezoeker, maar het laten inzien dat het beter is nu aan te schaffen in plaats van rond te kijken. Laat je inspireren door onderstaande voorbeelden.

American Apparel toont na het selecteren van een maat een opkomende bericht. De bezoeker wordt gewaarschuwd voor de beperkte voorraad. ‘Bestel nu voor het te laat is.’

american

Amazon past de techniek op verschillende plekken toe. Halverwege de pagina wordt de bezoeker gewezen op het aantal voorradige items, maar voegt het verzachtende “(meer is onderweg)” toe.

amazon

 

Een vergelijkbaar principe wordt gehanteerd voor de verzendopties. Aan de bovenzijde van de pagina wordt duidelijk dat onze aankoop zeer spoedig in huis kan zijn, mits we binnen enkele uren bestellen.

amazon

Het in beeld brengen van de resterende tijd kan voor nog meer druk zorgen wanneer deze real time afloopt. Simply Hike plaatst de de resterende tijd direct naast de call-to-action. Het vestigt niet alleen de aandacht op de tot op de seconde nauwkeurige tijd, maar verleid je tot het kiezen voor de premium verzendoptie.

simplyhike

De teruglopende voorraad is inmiddels een veelgebruikte en effectieve techniek. De getoonde content wordt aangepast naar het aantal beschikbare items.

bottica2

Een kortlopende actie vraagt om snel handelen en wordt bovendien versterkt door een beperkte voorraad als voordeel in te zetten.

kortlopende-actie

Natuurlijk kunnen het aantal likes en tweets een indicatie geven van de populariteit van een product. Etsy biedt bezoekers de extra mogelijkheid een item toe te voegen aan de favorieten. Deze eigen statistieken zorgen zeker in het geval van exclusieve producten voor de druk snel te handelen.

etsy

E-mailmarketing kan als versterkende factor optreden. Deze “’aatste kans’ voordat de uitverkoop eindigt, zorgt voor een extra stimulans.

emailmarketing

emailmarketing2

emailmarketing3

In de reisbranche wordt de beperkte hoeveelheid van plaatsen actief ingezet.

vlucht-urgentie

hotel-urgentie

De druk van andere geïnteresseerden neemt met iedere nieuwe boeking toe. Om die ene kamer in het hotel aan de kust te kunnen boeken moet snel worden gehandeld. Sociale druk in optima forma.

Welke vormen van urgentie heb je zelf al doorgevoerd? Wat werkte en wat niet?

Bron: Econsultancy

2 Reacties

Gelukkig flikker je al deze onzin zo uit je webbeleving met de element hiding helper van Add-block. Meest irritante web innovatie van 2013.

Goed artikel, bedankt!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug