-

Nieuw: Microsoft Ads voor goede doelen

Voor goede doelen zijn er verschillende gratis advertentiemogelijkheden. Naast het bekende Google Grants heeft Microsoft sinds kort ook zo’n programma. Omdat het in Nederland nog weinig bekend is hier een korte introductie en de eerste ‘learnings’.

Het Google Grants-programma is bij vrijwel alle goede doelen bekend. Recentelijk heeft Microsoft Ads ook een grants-programma gelanceerd in Nederland. Dit programma heet Ads for Social Impact. Onze eerste klanten zijn recentelijk gestart met dit programma. In dit artikel geef ik uitleg over wat het programma inhoudt en de eerste learnings die we opdeden.

Over Microsoft Ads for Social Impact

Het programma dat Microsoft aanbiedt bestaat uit een tegoed van €3.000 per maand dat gebruikt kan worden in het zoeknetwerk maar ook in het audience-netwerk van Microsoft Ads. Dat houdt in dat het zowel voor zoekadvertenties als display-advertenties (volgens de documentatie van Microsoft) ingezet kan worden, iets dat binnen Google Grants niet mogelijk is. Hiermee kunnen campagnes worden opgezet voor de volgende doelstellingen:

  • Awareness
  • Verkeer
  • Conversie

Daarmee is het programma dekkend voor de doelstellingen die veel goede doelen hebben. Of dit nu gaat om het opbouwen van bekendheid, het realiseren van website verkeer of het binnenhalen van leads of donaties. Dit is allemaal mogelijk met het ‘Ads for Social Impact’-programma van Microsoft.

Omdat dit een nieuw programma is was er vooraf weinig documentatie beschikbaar, daarom delen we in het vervolg van dit artikel een aantal belangrijke learnings.

Ad distribution

Het budget van €3.000 per maand is alleen inzetbaar op de kanalen van Microsoft. Op het moment dat je gebruik gaat maken van de partnerkanalen van Microsoft dan zul je de kosten hiervoor als goed doel zelf moeten betalen. Onze tip is daarom om in eerste instantie alleen te kiezen voor de eigen platformen van Microsoft, in dit geval de categorie ‘Bing, AOL, and Yahoo search (owned and operated) only’.

Uitgeven van budget

Het is belangrijk om het maandelijkse bedrag van €3.000 zo volledig mogelijk te besteden. Op het moment dat je dit niet doet als goed doel bestaat er een kans dat Microsoft het bedrag verlaagd voor jouw account. Op het moment dat je het bedrag volledig besteedt kan het daarentegen zelfs zo zijn dat je in aanmerking komt voor een hoger bedrag. We zien dat het volgende goed werkt om het budget uit te geven:

  • Zet een dynamische advertentiegroep op die kijkt naar de inhoud van je website
  • Experimenteer met verschillende biedstrategieën
  • Test met verschillende campagnetypen

Automatische import vanuit andere advertentiekanalen

Om tijd te besparen en snel campagnes live te hebben kan er gebruik gemaakt worden van de automatische-import-functie binnen Microsoft Ads. Het is hierbij mogelijk om campagnes te importeren vanuit bijvoorbeeld Google Ads en Facebook Ads. Voor de goede doelen waar wij voor werken importeren we standaard de Google Grants-campagnes naar Microsoft Ads. Dit scheelt een hoop tijd en zorgt ervoor dat alles wat we optimaliseren in Google Grants automatisch doorkomt naar Microsoft Ads.

Aanmeldprocedure

Op de website van Ads for Social Impact wordt nog steeds aangegeven dat het programma alleen beschikbaar is voor goede doelen in de Verenigde Staten. Uit eigen ervaring weten we echter dat je je als goed doel in Nederland ook kunt aanmelden en wordt geaccepteerd tot het programma. Het aanmeldingsproces bestaat uit de volgende stappen:

  1. Aanmeldformulier invulllen
  2. Call met Microsoft support om het account om te zetten
  3. Opzetten en livegang campagnes

Daarna staan de campagnes live en kan er verder geoptimaliseerd worden om zoveel mogelijk resultaat uit het budget te krijgen.

Eerste indruk

Dit Microsoft-programma is vrij nieuw in Nederland, waardoor er nog weinig documentatie beschikbaar is. Onze eerste learnings laten zien dat het een zeer interessant kanaal is om in te zetten. Maar ook dat er ook nog een hoop onduidelijk is en getest moet worden. Het eerste wat we gaan testen is wat er mogelijk is met display-advertenties binnen dit platform. Werk je voor een goed doel? Of voor een bureau dat voor een goed doel werkt? Mijn advies is om dan zo snel mogelijk gebruik te gaan maken van het ‘Ads for Social Impact’-programma van Microsoft.

Over de auteur: Jeroen Witteman is CRO- en digital-advertising-specialist bij PureDigital.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond