-

Pinterest en travel: tips van het platform zelf

Pinterest is misschien niet het eerste socialmediakanaal dat bij je opkomt als je aan reizen denkt. Toch worden er 2 miljoen reisgerelateerde pins per dag opgeslagen. Wat kun je hier als reisbedrijf mee?

Pinterest is een visueel ingesteld social medium met 160 miljoen gebruikers wereldwijd, van wie 2,4 miljoen Nederlanders. Dat aantal stijgt snel.

Volgens Pinterest staat travel in de top-tien populairste categorieën met meer wereldwijd dan 3 miljard opgeslagen ideeën. Net als bij online zoektochten ziet Pinterest in januari een toename in het aantal mensen die beginnen met het plannen van de reis en antwoord zoeken op de vragen waar, hoe en wat. De piek is in juni, met 4 miljoen pins per dag. Die worden op algemene prikborden opgeslagen of met specifieke thema’s, zoals familievakanties of een bestemming. Het gaat er niet alleen om mooie plaatjes te verzamelen – mensen gebruiken de pins om beslissingen te nemen over hun reis.

Daarbij ziet Pinterest dat mensen op zoek gaan naar avontuurlijke en gepersonaliseerde belevingen. Qua content zijn Pinterest-gebruikers ook geïnteresseerd in modetips over wat te dragen op reis. De populairste bestemmingen zijn dit jaar Tenerife, Courchevel, de Schotse Hooglanden, Reykjavik, Sharm el Sheikh, Kyoto, BoraBora, New York, Santorini en Barcelona.

Voor bedrijven die hun reizen op Pinterest onder de aandacht willen brengen heeft het platform de volgende tips:

  • Bepaal de mindset van je publiek. Er zijn veel verschillende typen reizigers actief op Pinterest, van budget backpackers en honeymooners tot gezinnen en luxe jet-setters. Creëer pins die overeenkomen met de reisstijl van je doelgroep, uiteraard met de bijpassende trefwoorden.
  • Locatie, locatie, locatie. Bijna 80 procent van de reisgerelateerde zoekopdrachten heeft betrekking op specifieke bestemmingen. Target je publiek met bijpassende trefwoorden en geef tips over lokale accommodaties, restaurants en activiteiten.
  • Denk verder dan travel. Pinterest-gebruikers die op reis gaan houden zich niet alleen bezig met het plannen van de trip, maar staan ook open voor aanverwante producten en diensten, zoals reisbagage, gadgets of kleding. Creëer dus pins die niet alleen over de bestemming gaan om meer interactie met je doelgroep te realiseren.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond