‘Progressive is de nieuwe standaard’

Hoog genoteerd op vele trendlijstjes dit jaar: progressive web apps. Hoe kansrijk is zo’n mobiele site die zich als native app gedraagt?

De keuze tussen een mobiele of responsive website was één van de belangrijkste marketingvraagstukken van het afgelopen decennium. Responsive heeft daarbij gewonnen, bij veel e-commercers aangevuld met een eigen app. Nu Google – dat met haar ‘mobile first’-strategie het internet regeert, dicteert en faciliteert – groot fan blijkt van progressive web apps (PWA) zal het aantal experimenten hiermee explosief stijgen. En neemt de kans toe dat het wordt verheven tot dé nieuwe standaard voor mobiel internetten.

Overtuigen

Voor de marketeer zijn PWA’s kortgezegd een uitkomst: met de pro’s van een app (snel en rijk aan informatie) en een responsive website (geen download/installatie nodig). Waarbij de nadelen van beide vrijwel kunnen worden weggestreept…

Maar heeft de consument, die uiteindelijk het succes bepaalt, er wel genoeg baat bij? Dat bedrijven pushberichten naar hun mobiel kunnen sturen, lijkt niet zozeer in hun voordeel. En ook de onderhoudsvriendelijkheid voor de beheerder, het sneller laden en dat PWA’s minder opslagruimte innemen zal hen niet direct overtuigen.

Internetsnelheden en opslagcapaciteit nemen immers met de dag toe. Het verschil zal daarom vooral gemaakt moeten worden op het gebied van gebruiksvriendelijkheid. Dat je nu al de appstore kunt overslaan, is dan ook een goed begin.

Doorbraak

De komende tijd zijn er ook nog enkele flinke hobbels te nemen. In de ideale wereld neem je namelijk afscheid van je app en vervang je deze door een PWA. Vooralsnog werken ze echter alleen op Android-apparaten; er is een Service Worker voor nodig en die wordt momenteel alleen ondersteund door Chrome, Opera en de nieuwste versies van Firefox. En het is onduidelijk wanneer Apples Safari en iOS ook ondersteuning bieden.

Daarbij is een veilige https-verbinding, die niet elke gebruiker zal hebben, een vereiste. Daarom zul je je bestaande app dus nog moeten blijven doorontwikkelen wil je je gehele potentiële klantenbestand van dienst kunnen blijven.

Neemt niet weg dat PWA’s naar mijn idee de standaard voor mobiel zullen worden. Wel acht ik de kans erg klein dat we dit jaar al zullen kunnen spreken van een doorbraak. Temeer aangezien het gros van de e-commercebedrijven net zijn app geperfectioneerd heeft, met borging van updates en onderhoud in de nodige marketing-, ict- en communicatieprocessen. Die denken nog wel even drie keer na voordat ze wéér een vernieuwd (mobiel) platform aan hun arsenaal zullen toevoegen.

*) Dit artikel verscheen eerder in het februarinummer van Emerce magazine (#155).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug