-

SEO: inspelen op voice-search

Naar verwachting zal  50% van alle zoekopdrachten in 2022 spraakgestuurd zijn. Hoe speel je in op zoeken via voice search?

Sinds de komst van voice assistants op slimme apparaten, zoals smartphones en smart speakers, is een nieuwe manier van zoeken ontstaan; voice search. Maar wat is de invloed van voice search op de vindbaarheid van je website en hoe speel je daar op in?

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Voice search is het zoeken naar informatie waarbij gebruikers hun zoekopdracht inspreken in plaats van intypen. Voice search vindt plaats op apparaten met voice assistants zoals Apple’s Siri of Google’s Assistent. 

Waarom inspelen op deze ontwikkeling?

Steeds meer mensen zoeken via voice. 19% van de Nederlandse huishoudens heeft een smart speaker in huis. Naar verwachting zal in 2022 50% van alle zoekopdrachten spraakgestuurd zijn. Het wordt dus steeds belangrijker om ook vindbaar te zijn via voice search. 

Hoe werkt voice search?

Zonder te diep in te gaan op de techniek is het handig om te weten hoe de communicatie met een voice assistant werkt en wat er al mogelijk is. Voice search werkt via het apparaat (hardware) en de voice assistant (software). Het apparaat wordt geactiveerd door een specifiek commando hardop te zeggen, bijvoorbeeld ‘Ok Google’. Vervolgens kan de gebruiker een vraag stellen of een opdracht geven. De voice assistant verwerkt deze spraakopdracht en geeft hierop een reactie. Op dit moment kan een voice assistant de volgende taken uitvoeren voor de gebruiker:

  1. Een vraag beantwoorden
    Denk aan vragen als: ‘Wat wordt het weer voor vandaag?’, ‘Hoe maak ik pannenkoeken?’ Maar ook: ‘Wat is een goede kapsalon in de buurt?’
  2. Apps openen
    Denk hierbij aan het afspelen van een afspeellijst of nummer op Spotify, of het maken van een afspraak in je agenda.
  3. Elektronische smart devices bedienen
    De voice assistant kan ieder smart device bedienen. Bijvoorbeeld verlichting en de TV, maar ook koelkasten, de thermometer en de deurbel.
  4. Routines uitvoeren
    Het gaat hier om een aantal acties op basis van één commando. Bijvoorbeeld de ochtendroutine: het aanzetten van het licht, het starten van het koffiezetapparaat en het delen van het weerbericht voor die dag.

Met welke voice assistant je te maken krijgt is afhankelijk van het device en het besturingssysteem. Bovendien halen de voice assistants hun antwoorden ook uit verschillende informatiebronnen. Zo komen de zoekresultaten van de Google Assistent (Google), Siri (Apple) en Bixby (Samsung) uit Google en gebruiken Alexa (Amazon) en Cortana (Microsoft) Bing als informatiebron.

Waar komt het antwoord vandaan?

In de reguliere zoekresultaten kan de gebruiker nog zelf kiezen uit de vertoonde resultaten. Bij voice search ligt dit anders. De virtuele assistent noemt namelijk het beste antwoord op, of verwijst naar de top 3 lokale resultaten. 99% van de voice search resultaten zijn afkomstig van de top 10 resultaten in Google. Bovendien hebben featured snippets een grote kans om als antwoord binnen voice te worden gebruikt. Het bemachtigen van positie 1 of een featured snippet (positie 0) is voor voice search dus belangrijker dan ooit. En een goede seo-basis is daarbij zeer belangrijk voor voice search optimization.

Wat zijn de belangrijkste veranderingen in het online zoekgedrag?
  1. Gebruikers ontvangen slechts 1 zoekresultaat in plaats een hele lijst.
  2. Zoekopdrachten zijn langer en natuurlijker geformuleerd en veelal in een vragende vorm. Dit komt omdat er een gesprek plaats met een voice assistant.
  3. De zoekintenties ‘informeren’ en ‘navigeren’ zijn duidelijker bij een gesproken zoekopdracht. Het doen van transacties kan enkel met een voorgeprogrammeerde Voice App (zoals een Google Action of Alexa Skill).
Optimaliseren voor voice search: 4 tips.
  • Schrijf-intentie en vraag gerichte content: Optimaliseer op conversational keywords. Dit zijn natuurlijke zinnen en volledige zoekvragen. Houd je antwoorden eenvoudig en kort in bijvoorbeeld blogs of FAQ’s. Richtlijn is 29 woorden. Gebruik featured snippets en structured data voor de leesbaarheid van de content.
  • Optimaliseer op lokale seo: Naar schatting wordt 16% van alle spraakgestuurde zoekopdrachten uitgevoerd door met als doel lokale producten, diensten of bedrijven te vinden. Bovendien wordt bij een zoekopdracht met koopintentie altijd een lokaal bedrijf als resultaat vertoond. Om vindbaar te zijn en een goede positie te bemachtigen is het essentieel om aan de slag te gaan met lokale content, structured data en het zoveel mogelijk optimaliseren van de Google Mijn Bedrijf locaties. Vul daarom je locatie in op Google My Business, Apple Maps en Bing Places. En plaats content over de locatie van je bedrijf en zorg voor veel goede reviews.
  • Optimaliseer de paginasnelheid. Juist ook de mobiele site: pagespeed was al een belangrijke ranking factor voor desktop en mobiele zoekresultaten. Dit geldt ook voor voice search. Volgens een onderzoek van Backlinko is de laadsnelheid van een voice search resultaat zelfs veel sneller dan de meeste webpagina’s. Namelijk 4.6 versus 8.8 seconden. Wil je dat een pagina in aanmerking komt voor voice, dan is het dus van groot belang de laadsnelheid te optimaliseren.
  • Zorg voor een beveiligde website: 70,4% van de voice search resultaten zijn beveiligd met HTTPS, in tegenstelling tot 50% van de desktop zoekresultaten. Het implementeren van HTTPS vergroot dus de kans op vertoning als voice search resultaat.

Samenvattend: voice search wordt de komende jaren steeds groter. Door nu al je website te optimaliseren voor voice search, zul je de concurrentie een stap voor zijn.

Over de auteur: Merel Blok is Digital advertising specialist bij SDIM Online Marketing

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond