-

SEO voor nieuwssites: hoe scoor je hoger binnen Google News?

Vermelding in Google News kan websites enorm veel traffic opleveren en draagt bij aan de autoriteit van de pagina. Bezoekers gaan er immers vanuit dat Google News alleen kwalitatieve en journalistieke content opneemt. Hoe zorg je dat je artikelen in dit overzicht terecht komen? En, hoe beland je op de felbegeerde voorpagina? Een overzicht van de te nemen stappen. 

De naam zegt het al: Google News draait om nieuws. Publiceer je af en toe een blog, een how to-artikel of een update over je bedrijf, dan is de kans op vermelding in Google News klein. De zoekmachine gaat uit van journalistieke principes voor de News-sectie. Maar dat betekent niet dat alleen dedicated nieuwssites worden toegelaten. Ook als je consequent actuele en kwalitatieve content post, maak je daarop kans.  

Voor zowel de content als de techniek gelden grotendeels dezelfde richtlijnen als ‘reguliere’ SEO. Pagina’s dienen bijvoorbeeld snel te laden en optimized te zijn voor mobile. Toch zijn er een aantal factoren die net anders werken. De content bespraken we later in dit artikel, eerst meer over de achterkant:    

Aanmelden via het Publisher Center: niet verplicht, wel handig

Voordat je je aanmeldt voor Google News kun je controleren hoe de crawlers van Google je website beoordelen. Wil je een specifieke URL controleren, dan gebruik je de URL Inspection Tool in Search Console. Deze tool vertelt je waarom je systemen mogelijk problemen hebben met het indexeren van je content. Wil je je hele site controleren, dan gebruik je het rapport Index Cover Status.

Heb je daar meer inzicht in, dan is het handig je aan te melden in het Publisher Center van Google. Sinds 2019 hoeven websites dat niet handmatig te doen om in het overzicht van Google News te verschijnen. Meld je je toch aan, dan kan dit wel versnellend werken. 

De News-sitemap en Schema Markup

Google een handje helpen met het lezen en indexeren van je website doe je via een Google News-sitemap. Deze staat los van de sitemap van Google Search, je dient er dus een aparte voor aan te maken. Zo’n sitemap is voor Google News overigens niet verplicht en hij zorgt er ook niet voor dat je hoger in de resultaten belandt. Maar ook hier geldt: het helpt en versnelt het proces. Zeker wanneer de crawlers van de zoekmachine er moeite mee hebben om je content te vinden. 

Tweet relevante links voor het creëren van een Google Nieuws-sitemap:

  1. Hoe creëer ik een Google Nieuws-sitemap?
  2. Hoe valideer ik een Google Nieuws-sitemap?

Dan is er nog de ‘Schema Markup’: de code die je op je site plaatst om zoekmachines te vertellen waar je content exact over gaat. De woorden en namen die je gebruikt worden in de juiste context geplaatst, wat zorgt voor betere zoekresultaten. Je vertelt Google bijvoorbeeld of een naam de auteur betreft, of het onderwerp van het artikel. Stel, je artikel gaat over ‘Corona’. De zoekmachine weet niet direct of je over Mexicaanse biermerk of het virus schrijft. Met de juiste markup op je website help je zoekmachines dat wel te begrijpen. 

Websites die gebruik maken van Schema Markup scoren doorgaans beter in de SERP’s dan organisaties die dat niet doen. Onderzoek laat zien dat het gaat om een verschil van vier posities, al kan dat natuurlijk ook aan andere factoren liggen dan alleen de markup. Voor het instellen van de markup gebruik je bijvoorbeeld de Google’s Structured Data Markup Helper. In dit artikel vind je hiervoor een uitgebreid stappenplan. 

Contentrichtlijnen

Alles staat of valt natuurlijk met de content die je publiceert. Google heeft richtlijnen gepubliceerd voor publishers die in News willen verschijnen. Deze spreken redelijk voor zich: je mag geen intimiderende of haatdragende content publiceren, geen content die in tegenspraak is met wetenschappelijke en medische consensus en geen expliciet seksuele content. Bovendien mag je geen vertrouwelijke gegevens van privépersonen delen.

Bij de publicatie van artikelen houd je rekening met de volgende aspecten:

Frequentie en actualiteit

Hiervoor geldt geen magisch getal, maar (ten minste) dagelijks publiceren geniet de voorkeur. De kans is groot dat recent gepubliceerde artikelen op de voorpagina belanden, al is dat is niet altijd het geval. Het algoritme bepaalt per zoekopdracht wat nuttiger is voor de gebruiker: een nieuw verschenen artikel, of een ouder maar uitgebreider artikel. 

Personen, bedrijven, gebeurtenissen

Gebruikers zoeken vooral op nieuws dat gaat over personen, organisaties, locaties en evenementen of gebeurtenissen (bijv. de verkiezingen). Tikt iemand bijvoorbeeld de term ‘startup’ in dan is de kans kleiner dat hij of zij naar nieuws zoekt, dan bij ‘Mark Rutte’ of ‘Amazon’. Goed dus om dit in overweging te nemen bij het bepalen van je onderwerp en keywords.    

Unieke content

Google beloont organisaties die aan original reporting doen. Wie ergens als eerst over publiceert, scoort hoger. Mik op unieke content, ook wanneer je toestemming hebt om een bericht een-op-een over te nemen, bijvoorbeeld in het geval van een persbericht. Herschrijf deze en voeg relevante informatie toe.  

Keywords 

Voor artikelen gelden dezelfde keyword-aanbevelingen als voor gewone webpagina’s. Je gebruikt relevante keywords/keyword phrases in H1- en H2-tags, en herhaalt deze in de intro. Vermijd keyword stuffing; gebruik verschillende synoniemen in het artikel.

Auteursinfo

Lezers vinden het fijn te weten wie het artikel heeft geschreven en Google hecht daar waarde aan. Het draagt bij aan de betrouwbaarheid en accountability van je website. Vermeldt de naam en wat algemene informatie van de auteur om je ranking te verbeteren.   

Clicks en shares 

Verhalen waar vaak op geklikt wordt en die veel worden gedeeld of besproken op social media, hebben een grotere kans om in ‘Top Stories’ te verschijnen. 

Of je uiteindelijk in de Top Stories belandt hangt niet alleen af van bovenstaande factoren, maar ook van de voorkeuren en de locatie van de gebruiker. Goed om te onthouden is dat Google – net als bij gewone webpagina’s – niet over één nacht ijs gaat bij het crawlen van je webpagina’s. Je hebt een lange (en frequente) adem nodig om hoog te ranken in Google News. 

Over de auteur: Yeray Calle Aragones is Junior Growth Hacker bij [M]media

 

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond