-

SEO voor publishers: hoe zet je SEO in voor nieuwssites? 

Nieuwssites en -publishers plaatsen dagelijks nieuwe, actuele content. Snelle en juiste indexatie door zoekmachines is dus van groot belang. Vier SEO-tips voor publishers.

Maar hoe zorg je er nou voor dat je content zo veel mogelijk lezers krijgt, je nieuwsberichten zo snel mogelijk worden geïndexeerd en dat de zoekmachine precies weet wanneer er een nieuw artikel is geplaatst? 

Wat is SEO voor publishers?

SEO voor publishers houdt in het optimaliseren van publisher websites zodat de content zo snel mogelijk wordt weergegeven in zoekmachines en er zoveel mogelijk relevant verkeer naar de website wordt gerealiseerd.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Bij publisher websites kun je denken aan:

  1. Kranten bijvoorbeeld nrc.nl
  2. Magazines bijvoorbeeld Linda.nl
  3. Blogs gericht op actualiteit bijvoorbeeld: searchenginejournal.com

Al deze websites hebben in ieder geval één ding gemeen: ze produceren content en verspreiden dit op reguliere basis. 

Voor publisher sites is het erg belangrijk om op een aantal punten specifiek te letten, zoals opname in Google Nieuws en Google Discover, maar ook hoe je moet omgaan met paywall  en subscription content én het belang van de E-A-T richtlijnen. 

1: Optimaliseren voor Google Nieuws

Google Nieuws is een onderdeel van Google waarin alle nieuwsberichten worden vertoond rondom het keyword waarop wordt gezocht. Je vindt Google Nieuws in een eigen overzicht, in dezelfde rij als de afbeeldingen en Google Maps. Daarnaast krijg je ook Google nieuwsberichten te zien, wanneer je zoekt naar een nieuwsgerelateerde zoekterm in de reguliere zoekresultaten. Deze staan dan onder ‘’top stories’’. Als jouw bericht dus in Google Nieuws verschijnt is de kans enorm groot dat de zoeker op jouw bericht klikt!

Als je bijvoorbeeld in Google Nieuws zoekt naar “Mark Rutte” krijg je alle nieuwsberichten in een overzicht, gerelateerd aan Mark Rutte. 

Hoe verschijnen je nieuwsberichten in Google Nieuws?

Google Nieuws is voor publishers dus erg belangrijk, maar hoe zorg je ervoor dat jouw nieuwsberichten hier ook terecht komen? Publishers hoeven hun website niet meer aan te geven voor Google Nieuws. Het enige wat ze moeten doen, is voldoen aan de algemene webmaster guidelines van Google, content van hoge kwaliteit produceren en voldoen aan het specifieke contentbeleid van Google Nieuws.

Als je het gehele content beleid van Google Nieuws wilt lezen, dan verwijzen wij je naar het Google Publisher Center.

Graag lichten we een aantal belangrijke zaken uit, die de kans op opname in Google Nieuws vergroten. Hier hangen zowel technische als content-factoren vanaf.

Technische factoren
  1. Googlebot moet toegang hebben tot de nieuwssecties en nieuwsartikelen op je site.
    Zorg er bijvoorbeeld voor dat deze niet uitgesloten worden in het robots.txt
  2. Plaats Newsarticle structured data op nieuwsartikelen. Vergeet niet bij sponsored content aan te geven met structured data dat het om sponsored content gaat. Dit doe je met het schema AdvertiserContentArticle.
  3. Implementeer een nieuws sitemap. Zorg dat je naast je reguliere sitemap, ook een sitemap implementeert voor nieuwsberichten die in de afgelopen 2 dagen gepubliceerd zijn. Zo kan Google gemakkelijk door je berichten navigeren en snel indexeren.
  4. Mobile Responsive Website. Volgens een onderzoek van Stimuleringsfonds voor de Journalistiek leest 70% van de Nederlands nieuws op mobiel. Zorg daarom dat je website mobile responsive is
  5. Let op laadtijd! Websitenselheid is een belangrijke rankingfactor. Zorg dus voor snel ladende pagina’s. AMP – ofwel, Accelerated Mobile Pages, kan hier aan bijdragen (maar is geen vereiste). In principe gaat dit aandachtspunt gepaard met het Mobile Responsive Website-aspect. 
Content-factoren

Wil je de kans dat je tussen de Google Nieuws-resultaten komt vergroten? Dan moet je je ook richten op het optimaliseren van je content.

  1. Headlines. Maak headlines niet langer dan 110 tekens en zorg dat je belangrijkste zoekwoord hierin staat
  2. Foutloos schrijven. De ervaring van je lezers is erg belangrijk, schrijf daarom foutloos.
  3. Verantwoordelijkheid & transparantie.

De inhoud moet transparante informatie bevatten over de auteur, duidelijk toegankelijke contactinformatie (zoals e-mail- en fysieke adressen en telefoonnummers) en berichten met datelines en bylines.

Google vermeldt ook nog een aantal regels waar je je aan moet houden, voordat je artikelen in Google Nieuws komen. De volgende content zal nooit in Google Nieuws verschijnen:

  • Sexueel getinte content
  • Vertrouwelijke informatie
  • Gewelddadige content
  • Haatdragende content
  • Gevaarlijke, illegale activiteiten
  • Gesponsorde content, tenzij dit is aangegeven
  • Online pesten
  • Misleidende content
  • Spam & Malware
2: Optimaliseren voor Google Discover

Google Discover (voorheen Google feed) is een persoonlijke contenthub die informatie toont op basis van jouw persoonlijke interesses. Deze informatie is zichtbaar in de Google app en in de browser op je Android telefoon op de website van Google.

Je persoonlijke feed toont bijvoorbeeld het laatste nieuws en artikelen over online marketing, live voetbaluitslagen, inspirerende reisvideo’s, het huidige weerbericht en de nieuwste album releases van je favoriete artiesten.

Hoe verschijnen je nieuwsberichten in Google Discover?

Google geeft aan dat er geen speciale eisen, zoals tags of gestructureerde gegevens nodig zijn om te worden weergegeven in Discover. Het enige dat nodig is om geïndexeerd te worden door Google, is door hetzelfde contentbeleid van Google Nieuws (zoals eerder uitgelegd) volledig toe te passen. 

Daarom wordt het dus extra belangrijk om de vereiste van Google Nieuws, voor je website op te volgen! Toch zijn er daarnaast ook nog een aantal tips die de kans dat je nieuwsbericht in Google Discover verschijnt vergroten.

  1. Creëer hoogwaardige en interessante content voor jouw doelgroep en gebruikers.
  2. Varieer met het creëren van verschillende type content. Maak nieuwswaardige én evergreen content en optimaliseer voor topics.
  3. Gebruik afbeeldingen en video’s van hoge kwaliteit die zorgen voor engagement. Besteed aandacht aan unieke afbeeldingen die de doelgroep aanspreken en uitnodigen om te klikken op jouw artikel.
3: Optimaliseren voor paywall- en subscription Content

Veel publishers sites plaatsen content achter een “betaalmuur” of inlog, waardoor gebruikers  eerst moeten betalen of inloggen om het volledige nieuwsbericht te kunnen lezen. Google kan content die niet geheel vrij toegankelijk is, gewoon indexeren. Mits Googlebot uiteraard niet uitgesloten wordt om deze content te crawlen. Daarnaast moeten uitgevers content met een betaalmuur markeren met structured data, zodat Google onderscheid kan maken tussen content met een betaalmuur en cloaking. Bij cloaking verschilt de content die aan Googlebot wordt geleverd, van de content die aan gebruikers wordt geleverd.

Google adviseert Paywall en Subscription op één van de volgende manieren te implementeren.

  1. Meting: Hierbij kan de publisher bijvoorbeeld maandelijks een X aantal artikelen vrij toegankelijk maken voor gebruikers. Als bezoekers na deze maand meer artikelen willen lezen, dan zullen ze moeten betalen.
  2. Lead-in: Sommige publishers tonen de eerste paar zinnen van een artikel gratis. Als je daarna verder wilt lezen, moet je inloggen of betalen. Op deze manier maak je de lezer eerst nieuwsgierig, maar haal je ze daarna over tot betaling.

Wil je meer weten over het implementeren van structured data bij Paywall en Subscription Content?Je kunt altijd terecht op de developers kennisbank van Google: developers.google.com.

4: Zorg dat je website voldoet aan de E-A-T richtlijnen

Google vindt het steeds belangrijker dat content van hoge kwaliteit is. Met E-A-T, dat staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness gaat Google nog een stap verder. Google heeft aangegeven dat E-A-T een van de belangrijkste beoordelingen is voor paginakwaliteit.

E-A-T is voor elke website belangrijk maar voor sommige typen websites, waaronder publishers, is het extra belangrijk om te voldoen aan de E-A-T richtlijnen. Google wil namelijk de betrouwbaarheid en kwaliteit van de nieuwsberichten in de zoekresultaten waarborgen. Zorg er daarom voor dat je website voldoet aan de richtlijnen op gebied Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness.

 Een aantal tips die bijdragen aan E-A-T voor publishers:

  1. Plaats altijd de publicatiedatum van het nieuwsbericht
  2. Laat altijd zien wie het artikel geschreven heeft en plaats een link naar een auteurspagina
  3. Maak zoveel mogelijk gebruik van zelf geproduceerde media
  4. Maak van je website een veilige omgeving voor bezoekers (HTTPS certificaat)
  5. Zorg dat bezoekers contact kunnen opnemen
  6. Verwijs ook naar andere kanalen van je organisatie. Bijvoorbeeld social media links of wikipedia pagina.
  7. Wees een expert binnen je vakgebied. Laat content schrijven door een professionele schrijver of journalist. 
  8. Schrijf betrouwbare content en vermeld altijd de bron. 

Wil jij dat je nieuwsberichten zo snel en zoveel mogelijk bezoekers trekken? Zorg er dan voor dat je website en nieuwsberichten voldoen aan de E-A-T richtlijnen én ga slim om met subscription en paywall content. Daarnaast kun je met behulp van Google Nieuws en Google Discover nog veel meer verkeer naar je website realiseren, dan met de reguliere zoekresultaten! Dus wacht niet en start vandaag nog met optimaliseren!

Over de auteur: Jeroen van Duin is SEO Specialist bij SDIM

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond