-

Stap voor stap: zelf campagne-experimenten opzetten binnen Google Ads

Je kunt binnen Google Ads zelf campagne-experimenten opzetten en inmiddels zijn ook aangepaste experimenten mogelijk. Lees hier stap voor stap hoe je dat aanpakt en waar je verder nog rekening mee moet houden.

Heb je in het verleden weleens een campagne-experiment opgezet door middel van de drafts & experiments-functionaliteit binnen Google Ads? Zo ja, dan heb je vast gemerkt dat het lastig is om campagne-experimenten op te zetten voor geautomatiseerde campagnes, advertentiegroepen, advertenties en zoekwoorden. Google maakt het ons niet makkelijk, daarom heb ik in detail voor je uitgewerkt hoe je een campagne-experiment opzet.

De voor- en nadelen van campagne-experimenten binnen Google Ads

Voor we het praktisch gaan maken is het goed om stil te staan bij de voordelen en nadelen van experimenten in Google Ads.

  • Voordelen van campagne-experimenten in Google Ads
    Met concepten en experimenten in Google Ads kun je eenvoudig wijzigingen aanbrengen en testen binnen je tekstcampagnes. Je kunt door middel van een concept meerdere wijzigingen voorbereiden zonder dat dit invloed heeft op de prestaties van je huidige campagnes. Zodra je de wijzigingen hebt doorgevoerd, kun je het campagneconcept omzetten naar een experiment.
  • Nadelen van campagne-experimenten in Google Ads
    Aangezien er geen automatische synchronisatie tussen de basiscampagne en de experimentele campagne is, worden advertentiegroepen niet gepauzeerd in de experimentele campagne. Het gevolg hiervan is dat je binnen die laatste adverteert met producten die niet meer verkrijgbaar zijn, te duur zijn of een slechte beschikbaarheid hebben, terwijl je hier juist niet meer op adverteert binnen je originele campagne.

Een belangrijk verbetering van Google zijn de aangepaste campagne-experimenten. Google heeft aangekondigd dat het binnenkort mogelijk is om een aangepast experiment aan te maken. Deze functionaliteit is inmiddels uitgerold bij de meeste Google Ads-accounts. Het grootste voordeel van een aangepast campagne-experiment is dat je zelf kunt bepalen of je experimentele campagne wel of niet gesynchroniseerd moet worden.

“Coming soon, you’ll be able to create and test a custom experiment in a single workflow. Previously you created campaign drafts and tested those drafts in experiments. Now, you’ll be able to run tests on your experiment in a new Experiment page in Google Ads under the ‘All experiments’ section.” (Google)

Geautomatiseerde tekst-campagnes

Wil jij dat je advertenties altijd up-to-date zijn met de producten die je hebt? Dan kun je overwegen om je campagnes te synchroniseren met third-party tooling (bijvoorbeeld Channable). Wanneer je vervolgens je SEA-campagnes automatisch genereert op basis van dynamische informatie uit je productfeed worden advertentiegroepen, zoekwoorden en advertentieteksten gewijzigd op basis van wijzigingen in je voorraad.

Met behulp van slimme regels op basis ban bedrijfsdata kun je er ook nog voor kiezen om niet op bepaalde zoektermen te adverteren. Hieronder vind je enkele voorbeelden:

  • Op basis van het aantal producten binnen een categorie – Adverteer niet meer op categorieën of andere combinaties met minder dan 5 producten. Bijvoorbeeld: “Adidas voetbalschoen”.
  • Producten waarvan niet alle maten meer op voorraad zijn – Stop met adverteren op producten waarvan slechts één of enkele maten op voorraad zijn. Bijvoorbeeld: “Adidas Copa Mundial FG”.
  • Producten met een slechte prijs – Pauzeer advertenties op producten die meer dan 20% duurder zijn ten opzichte van de concurrentie. Bijvoorbeeld: “Adidas Copa Mundial FG”.

Voorbeeld van een slimme campagne-regel met betrekking tot prijs.

Een aangepast campagne-experiment: het stappenplan

Ben je nog niet bekend met het inrichten van een aangepast campagne-experiment of heb je wat extra hulp nodig? Geen probleem! Dit stappenplan helpt je in no-time je experiment opzetten:

Stap 1: Creëer een custom-experiment en selecteer het juiste netwerk:

Stap 2: Selecteer de concept-campagne en geef je experiment een naam:

Stap 3: Klik op ‘schedule’ om de instelling van het experiment aan te passen:

Stap 4: Selecteer je metric en de verwachte impact van het experiment:

Je kunt twee doelstellingen kiezen:

Vervolgens kun je het verwachte resultaat van het experiment selecteren:

Stap 5: Bepaal de traffic-split van je experiment en op welke manier je dit wilt doen:

Stap 6: Selecteer je start- en einddatum of het aantal dagen dat je experiment duurt:

Stap 7: Activeer de campagne-synchronisatie en je bent klaar!

Tips om zelf aan de slag te gaan

Wil je zelf aan de slag gaan? Begin dan met een of een paar experimenten en schaal de experimenten bij succes op. Hieronder vind je nog enkele tips voor het opzetten en beoordelen van experimenten:

  • Wil je het liefst zo min mogelijk risico’s nemen met je campagne-experiment? Selecteer dan een lagere traffic-split (bijvoorbeeld 20%) voor je trial-campagnes.
  • Formuleer de juiste hypothese over wat je kunt veranderen om het gewenste resultaat te bereiken.
  • Blijf het experiment monitoren. Soms kan een niet geslaagd experiment al vroegtijdig herkend en stopgezet worden om een eventuele omzetdaling te minimaliseren. Let hierbij wel op dat er voldoende data zijn om dit te beoordelen.
  • Beschrijf altijd, ook bij minder geslaagde experimenten, iteratiemogelijkheden en vervolgonderzoekmogelijkheden. Op deze manier is het voor iedereen helder welke vervolgexperimenten kunnen leiden tot succes.

Over de auteur: Menno Buurman is Senior online marketing consultant bij Netprofiler.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond