Tien tips om reviews te verzamelen

Mensen gebruiken reviews in hun aankoopproces. Uit recent onderzoek van Brightlocal blijkt dat inmiddels 92 procent reviews leest om te bepalen of een lokaal bedrijf goed scoort. Daarnaast vertrouwt 80 procent reviews evenveel als persoonlijke aanbevelingen.

De impact van reviews neemt daarnaast ook verder toe. Hoe meer reviews, des te hoger de conversie. Volgens Reevo levert dit bij 50 of meer reviews een 4,6 procent stijging op. Uit onderzoek van iPerceptions blijkt dat 63 procent van de klanten geeft de voorkeur aan het kopen op een site met reviews. Deze impact geldt overigens niet alleen voor b2c, maar ook voor b2b.

ReviewsLees je online klantreviews om te bepalen of een lokaal bedrijf een goed bedrijf is? (Brightlocal)

Reviews van klanten zijn dus belangrijk, maar zorg je ervoor dat ze die ervaringen gaan delen?

Het is belangrijk mensen een reden te geven om een review achter te laten. Klanten komen vooral spontaan in actie als ze een zeer positieve, dan wel negatieve ervaring hebben. Dit zijn echter de uitschieters. De grote groep klanten die ‘best wel tevreden’ is zal minder snel geneigd zijn een review achter te laten. Tenzij je een bedrijf bent met een zeer goede reputatie en vaste klantenkring heb je een redelijk aantal reviews over je product of bedrijf nodig om klanten aan je te binden. Het is dus belangrijk je klanten te overtuigen een review te geven.

  1. Stuur een e-mail

Zorg dat je een e-mailadres van je klant krijgt na de aankoop, ook als je offline actief bent. Dat kun je doen door het simpelweg te vragen, het te koppelen aan een kortingskaart of een prijs in het verschiet te stellen.

Als je klant een aankoop heeft gedaan, stuur hem dan een mail met een simpele vraag. Groupon vraagt bijvoorbeeld alleen maar of je het bedrijf zou aanbevelen of niet. Als je hier vervolgens op klikt opent de verdere vragenlijst. Je hebt de klant hiermee al in het proces getrokken en zal eerder geneigd zijn de rest van de vragen ook in te vullen. Booking bedient zich van een zelfde tactiek en stelt in de mail op een toegankelijke wijze de vraag hoe het verblijf ervaren is.

Booking
E-Mail Booking.com met vraag om review

  1. Vraag het op de kassabon of factuur

Als bedrijf wil je dat reviews daadwerkelijk van echte klanten afkomstig zijn. Dit kun je bewerkstelligen door een e-mail te sturen, maar als je deze niet hebt kun je ook kijken naar andere oplossingen zoals het gebruiken van de factuur of de kassabon. Ami Kappers vraagt hun klanten om een review achter te laten op de website en gebruikt daarbij de kassabon als unieke identificatie. Zo weet AMI dat alleen klanten die daadwerkelijk een bezoek hebben gebracht aan de kapsalon hun mening geven en daarbij meedingen naar de prijs die er aan verbonden is.

  1. Gebruik je klanttevredenheidsonderzoek

Als bedrijf kun je je klanttevredenheidsonderzoek inzetten om betere inzichten te krijgen en te komen tot een meer klantgerichte organisatie. Met behulp van Closed Loop Feedback kun je daarmee continue feedback van klanten krijgen en die feedback direct op te volgen. Na elk contactmoment kan de klant bevraagd worden. Deze onderzoeken worden over het algemeen intern gehouden. Dit systeem kan echter ook bij uitstek ingezet worden om klanten daarnaast te vragen een (openbare) review achter te laten over het bedrijf waarmee je je resultaten transparant maakt en laat zien hoe je scoort.

  1. Zorg voor een incentive

Voor wat, hoort wat. De meeste mensen komen pas in actie als er mogelijk ook iets tegenover kan staan. Daarom kan een winactie helpen om meer reviews te verzamelen. Daarbij helpt het dat de te winnen prijs aansluit bij de interesses van de deelnemers. Zo maakt de klant bij AMI Kappers kans op een Kappersbon, kan een review op Bed&Breakfast.nl leiden tot een gratis overnachting en stelt Media Markt een Cadeaukaart voor de eigen winkel in het vooruitzicht.

  1. Laat klanten kennismaken met je product of dienst en vraag om een review

Veel klanten zijn bereid om hun ervaringen te delen met je product of dienst als ze het een tijdje mogen proberen of daarna zelfs mogen houden. Daarmee kun je veel feedback verzamelen en een product of dienst voor de officiële lancering zelfs nog wat bijschaven. Zo stelde Philips bijvoorbeeld onlangs via HetTestPanel.nl een strijksysteem beschikbaar die consumenten konden gebruiken in ruil voor het delen van de ervaring met de Libelle.

  1. Gebruik stickers en flyers

Zorg ervoor dat de klanten hun weg weten te vinden naar de review. Geef bijvoorbeeld een flyer of kaartje mee aan je klant. In de restaurant- en reisbranche wordt dit al volop gebruikt. Iens heeft bijvoorbeeld visitekaartjes waarmee restaurants klanten kunnen wijzen op de reviewsite en vragen om hun ervaring te delen. Met stickers op de deur (‘iens topper’) laten restaurants en hotels (‘aanbevolen op Zoover’) ook zien dat reviews belangrijk voor ze zijn.

Zoover

Zoover kaartjes

  1. Voeg reviews toe aan je website

Een belangrijk middel om reviews te genereren is door deze te tonen op je website. Je laat daarmee aan je klanten zien dat je transparant bent en open staat voor feedback. Simyo gebruikt bijvoorbeeld een eigen tool om reviews te verzamelen en te tonen op hun website. Dit weerhoudt ze er niet van om naast de positieve ook de negatieve reviews te laten staan. ASN gebruikt het klanttevredenheidsonderzoek van Tevreden.nl om reviews te verzamelen en plaatst deze door op het eigen platform.

Laatste reviewsReview integratie ASN Groep

Neckermann heeft bij alle hotels en appartementen die het aanbiedt via de site de Zoover reviews geïntegreerd. De Mediamarkt laat geen reviews zien op het eigen platform, maar heeft wel het reviewformulier van Kieskeurig.nl geïntegreerd op de site. Daarmee roepen ze klanten op om hun ervaring te delen op een platform waar potentiele klanten aanbieders vergelijken alvorens een aankoop te doen.

  1. Zorg dat je vindbaar bent op reviewplatforms

Omdat 90 procent reviews leest bij het zoeken naar bedrijven is het belangrijk dat je je vindbaar bent op de reviewsites. Zorg dat de informatie up-to-date is zodat klanten je kunnen vinden. Probeer het zo te sturen dat jouw klanten reviews achterlaten op de platforms die voor jouw business belangrijk zijn.

  1. Link naar externe reviews 

Het helpt als je aan je klanten laat zien hoe je prestaties zijn op reviewwebsites. Allsecur toont op de eigen website bijvoorbeeld wat de score is op beoordelingsplatformen als Independer, Opiness en de Consumentenbond. Daarnaast verwijst het naar de score die klant geven via het klanttevredenheidsonderzoek dat ze uitvoeren in samenwerking met Metrixlab.

Ditzo laat op het eigen platform zien wat de scores zijn die gegeven zijn de klanten in het klanttevredenheidsonderzoek. Ze laten daarbij zien welke zaken goed gaan, maar leggen ook uit waarom een score gekelderd is. Daarnaast linken ze naar de reviews die verzameld zijn op Kiyoh.

  1. Reageer op feedback

Als je reageert op reviews laat je zien dat je de klant serieus neemt. Als het een negatieve ervaring betreft en je weet dit op te lossen, dan is dit niet alleen positief voor de klant. Je laat ook zien aan andere potentiele klanten dat je luistert naar kritiek en hier een oplossing voor probeert te zoeken.

Als je laat zien dat je reageert op feedback zullen andere klanten sneller geneigd zijn om hun mening te geven, omdat ze zien dat er iets mee gedaan wordt.

1 Reactie

Geen voorbeeld van een mail, hoe je die tekst effectief opbouwt?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug