-

Travel Tomorrow: synergie door samenwerking

‘Teaming up for simplicity’ – dat is hoe de reisbranche klanten ook in de toekomst aan zich zal weten te binden. Oftewel: in plaats van alles zelf te willen doen met een gemiddelde customer experience als resultaat kun je door samenwerkingen aan te gaan de digitale beleving bieden die de klant verwacht.

Dit was de boodschap van consultant Jörg Esser (co-founder en manager van Think:Act HUB en partner bij Roland Berger) die namens Travel Tomorrow op de Webwinkel Vakdagen in Utrecht een voorproefje gaf van het gelijknamige rapport dat eind maart zal worden gepresenteerd. Esser is opsteller van het rapport en heeft veel ervaring in de reisbranche. Hij was onder andere directeur bij Thomas Cook en Hotels4U. “We zijn van massatoerisme in de jaren zeventig van de vorige eeuw geëvolueerd naar het automatiseren van de distributie van reizen, de verwording tot een massagoed en via social media en de deeleconomie bij vandaag de dag aangeland. De online reisagenten (OTA’s) zijn marktleiders en op overnamepad. De voorheen duidelijk gedefinieerde rollen van suppliers, tussenpersonen en zoekmachines die voor websiteverkeer zorgen zijn aan verandering onderhevig. Nieuwe spelers betreden de markt en het ecosysteem verandert,” schetst Esser het uitgangspunt van het Travel Tomorrow-rapport. “Vanuit de klant bezien is een aantal trends duidelijk zichtbaar: reizen wordt relevanter; het draait om de beleving; de reiziger zoekt eenvoud in het complexe aanbod; duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid zijn belangrijk; en personalisatie is de norm.”

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!