-

Twaalf tips voor meer Instagram-volgers

Instagram wordt door veel bedrijven ingezet als marketingtool en het hebben van een groot aantal volgers op je zakelijke Instagram-bedrijfsprofiel is daarom belangrijk. Ontdek twaalf tips voor meer volgers op Instagram. 

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Voor veel bedrijven is Instagram een goed kanaal om hun doelgroep te bereiken in de awareness-fase. Met een zakelijk Instagram-bedrijfsprofiel geef je je merk vorm en bereik je (potentiële) klanten. Bovendien is het met de komst van Instagram Shopping ook makkelijker  geworden om aankopen te realiseren via het platform. Dat maakt het hebben van veel volgers steeds belangrijker. Meer volgers betekent meer bereik en dus ook meer impact voor de posts. Maar hoe zorg je voor een constante groei in volgers?

1. Start met een social media-strategie

Begin bij de basis. Met een social media-strategie zorg je ervoor dat alle Instagramcontent die je maakt optimaal aansluit bij je doelgroep. Start met een analyse en ontdek wie je huidige doelgroep is, welke hashtags ze gebruiken en welke content ze leuk vinden. Op basis van de analyse stel je contentpijlers en -rubrieken op: de thema’s en onderwerpen waarover je gaat posten. Op deze manier zorgt een social media-strategie niet alleen voor structuur, maar creëert ook herkenbaarheid en consistentie.

Realiseer je goed dat Instagram verschillende contenttypen bevat. Naast de Instagramposts zijn er bijvoorbeeld ook nog Stories en Reels, die elk een eigen aanpak vereisen. Door je Instagramkanaal op te bouwen op basis van een passende strategie zal de content die je plaatst resoneren met je doelgroep, waardoor het voor potentiële volgers interessanter is om je te volgen.

2. Volg, like, reageer of repost andere accounts

Hoe meer interactie er op en vanuit je Instagramaccount plaatsvindt, hoe meer bereik je krijgt en hoe eerder het algoritme jouw content naar voren schuift bij potentiële volgers.

Hoe je potentiële volgers kunt vinden? Kijk op de ‘Instagram Explore’-pagina of zoek op relevante hashtags. Wanneer je zoekt op hashtags, kijk dan niet alleen naar de posts die onder ‘Populair’ verschijnen. Want juist ook de posts onder ‘Recent’ kunnen belangrijke kansen bieden: hier zitten vaker kleinere accounts tussen die eerder geneigd zijn om je te volgen.

3. Interactie is belangrijk

Gebruik social media waar het voor bedoeld is en vergeet het ‘sociale’ aspect niet in je content. Zorg dat je niet alleen maar zendt, maar ga zo nu en dan eens het gesprek aan met je volgers. Door in je posts vragen te stellen lok je reacties uit, hetgeen je bereik vergroot. Bovendien kunnen meningen en ideeën van volgers interessante inzichten opleveren! Je kunt ook een poll organiseren in je Stories. Een poll is laagdrempeliger dan een vraag en levert vaak meer reacties op.

4. Gebruik #hashtags

Door relevante hashtags te gebruiken, kun je met je Instagramcontent een groter bereik genereren. Op die manier bereikt je  content niet alleen je vaste volgersgroep, maar ook mensen die op een bepaalde hashtag zoeken of een hashtag volgen. En hoe meer mensen je bereikt, hoe groter de kans dat daar potentiële volgers tussen zitten.

Welke hashtags kun je het beste gebruiken? Kies voor een combinatie tussen populaire hashtags en niche hashtags. Wanneer je je op een Nederlandstalige doelgroep richt, gebruik dan ook Nederlandstalige hashtags en niet alleen de populaire Engelstalige. Onderzoek de populariteit van hashtags via de zoekfunctie van Instagram. Die geeft aan hoe vaak hashtags worden gebruikt en toont ook suggesties voor gerelateerde hashtags.

5. Post op het moment dat je volgers online zijn

Wanneer een bedrijfspagina meer dan 100 volgers heeft krijg je inzicht in belangrijke statistieken, waaronder de momenten waarop de meeste volgers online zijn. Dat is het beste moment om te posten. Zijn je volgers vooral rond lunchtijd actief? Of begeven ze zich vooral in de avonduren op Instagram? Het advies is om te posten op vaste tijden in de week en op het moment waarop de meeste volgers online zijn.

6. Maak gebruik van de nieuwste features zoals IGTV en Reels

Maak gebruik van de nieuwste features op Instagram, zoals IGTV en Reels. Dit kan een gigantisch bereik opleveren, omdat de concurrentie bij deze Instagramcontenttypen nog niet volop aanwezig is. Wanneer je veel gebruik maakt van deze features toont het Instagramalgoritme jouw content eerder via de Explore-pagina aan potentiële volgers.

7. Verbind Instagram aan je Facebookpagina en volg vrienden

Deze mensen kennen je al en zullen je hoogstwaarschijnlijk terugvolgen. Daarnaast zijn deze mensen door de persoonlijke band sneller geneigd zich betrokken te voelen bij je kanaal. Dat helpt in de groeifase.

8. Koppel je Instagrampagina aan andere communicatiekanalen

Zorg ervoor dat alle relevante kanalen en media die je als bedrijf inzet aan elkaar gekoppeld zijn. Plaats een linkje naar je Instagrampagina op je website, in je nieuwsbrief, op je andere social media-kanalen en in de handtekening onder je e-mails. Vergeet ook niet om volgers op je bedankpagina te vragen om je Instagramaccount te volgen.

9. Influencer marketing

Influencer marketing biedt veel kansen om je Instagrambereik te vergroten. Ga de samenwerking aan met influencers die een relevante volgersgroep hebben en zet samen winacties op voor meer volgers. Wil je meer weten over influencer marketing? Bekijk dan het artikel en video die hierover gaan.

10. Taggen!

Tag andere accounts en zorg ervoor dat je zelf ook getagd wordt. Vraag bijvoorbeeld aan leveranciers om een post te plaatsen met een linkje naar je account. Dat vergroot je zichtbaarheid.

11. Analyseer en test de content die je post

Analyseer de resultaten van je Instagramposts. Kijk hierbij niet alleen naar likes of reacties, maar houd ook in de gaten hoeveel volgers een post je oplevert. Experimenteer met verschillende contenttypen, contentrubrieken, hashtags, vragen stellen… En onderzoek wat het beste werkt voor je account en welke content je de meeste nieuwe volgers oplevert.

12. Zet advertentiecampagnes op

Zet een advertentiecampagne op om het verkeer naar je Instagramaccount te verhogen of meer engagement onder een post te bereiken. Het werkt vaak goed om gebruik te maken van Instagramposts die organisch al goed gescoord hebben. Deze content heeft zich al bewezen en slaat aan onder je huidige volgers.

Over de auteur: Anne Metzelaar is content marketeer bij SDIM.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

1 Reactie

Freek van de Laar

Ik kwam dit artikel tegen over Instagram-strategieën voor bedrijven en het bracht me terug naar mijn eigen ervaringen met het groeien van mijn Instagram-aanwezigheid. Ik heb samengewerkt met een marketingbureau dat mij hielp bij het opstellen van een sterke social media-strategie, wat een wereld van verschil zou maken.

Met deze tips komt een persoon al een heel eind maar ik heb ingezien dat, hoe bekender een persoon of het bedrijf is, de volgens vanzelf komen. Dit had het bedrijf niet bedacht. Het was https://starsofthenet.nl/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond