-

Verbeter de kwaliteitsscore van Google AdWords

Het gebruik van het vertoningspercentage kan een substantiële bijdrage leveren aan het relevant(er) maken van advertenties gericht op de opgegeven zoekwoorden. Door het nastreven van een hoge vertoningspercentage zal de CTR (Clickthrough Rate) van campagnes stijgen, waardoor de kwaliteitsscore van de zoekwoorden toeneemt. Het rendement van de AdWords-campagne wordt daarmee structureel verbeterd.

De kwaliteitsscore geeft per zoekwoord een cijfer. Dit cijfer loopt van 1 (irrelevant) tot 10 (extreem relevant). Een hoge kwaliteitsscore van een zoekwoord heeft tot gevolg:

  • Een lagere CPC (Cost per Click)
  • Behoud/verbetering van de advertentiepositie
  • Een frequentere vertoning van uw advertentie

Vertoningspercentage binnen Google AdWords
Het bepalen van het vertoningspercentage kan eenvoudig achterhaald worden in Google AdWords. Het is mogelijk om op zowel campagneniveau, als op advertentiegroepniveau, het exact zoekwoord vertoningspercentage aan te vinken. Zo krijg je een overzicht van het percentage van de door de bezoekers gebruikte zoekwoorden die exact overeenkomen met de door jou opgegeven zoekwoorden.

De bijdrage van een hoge exacte waarde
Wanneer de campagne een hoog exact percentage (meer dan zeventig procent) oplevert, betekent dit dat zoekwoorden die in de campagne staan veelvuldig in dezelfde samenstelling en vorm worden gebruikt door de bezoeker en dus geactiveerd worden op de zoekwoorden die door de adverteerder zijn ingesteld.
Wanneer de samenstelling en vorm van de zoekwoorden bekend zijn bij de adverteerder, is het mogelijk om zeer gerichte advertenties één-op-één aan te laten sluiten. Doordat de advertenties een duidelijke relevantie hebben met het zoekwoord, zal de CTR stijgen en daarmee de kwaliteitsscore van de zoekwoorden verbeteren.

Een laag percentage als leermoment
Mocht het exacte vertoningspercentage van de campagne aan de lage kant (minder dan dertig procent) liggen, bijvoorbeeld als gevolg van het instellen van brede zoekwoorden, betekent dit dat deze zoekwoorden een groot aantal vertoningen veroorzaken die slechts beperkte relevantie hebben met de ingevoerde zoekopdracht.

Dankzij dit lage percentage zal Google met de opgegeven brede zoekwoorden de ‘vrije loop nemen’. Deze brede zoekwoorden activeren dan ook synoniemen en gerelateerde zoekwoorden. De ingevoerde zoekopdracht levert hierdoor vaker minder relevante advertenties die slechts beperkt aansluiten op de zoekopdracht die de bezoeker invoert. Dit heeft als gevolg dat de CTR daalt en de kwaliteitsscore afneemt, wat uiteindelijk ten koste gaat van het rendement.

Alhoewel dit brede zoekwoord gebruik inefficiënt is en een laag rendement oplevert, biedt dit wel de kans om vanuit een ander perspectief je AdWords-campagne te bekijken, namelijk vanuit het perspectief van de doelgroep.

Een voorbeeld:
Wanneer de adverteerder het brede zoekwoord Autoverzekering heeft opgegeven, om potentiële klanten te werven voor een autoverzekering, dan kan dat als gevolg hebben dat advertenties worden vertoond op een term als Wegenbelasting.

Als de geschreven advertentie gericht is op het zoekwoord Autoverzekering, zal de uitkomst daarom verre van relevant zijn voor de zoekopdracht Wegenbelasting. Dit zal uiteindelijk resulteren in het feit dat het brede zoekwoord Autoverzekering een lage CTR krijgt en daardoor een lage kwaliteitsscore.

Gebruik laag percentage:
Een laag percentage hoeft niet altijd slecht uit te pakken. Vooral wanneer er net gestart is met een nieuwe campagne, ontstaan er hierdoor uitgebreide zoekwoordrapporten met daarin veel waardevolle informatie. Deze waardevolle informatie bestaat uit extra zoekwoorden die gebruikt kunnen worden om nieuwe advertentiegroepen aan te maken. Laat bijvoorbeeld de Wegenbelasting berekenen op de Autoverzekering pagina en zet hier een aparte advertentiegroep voor op.

Een andere voordeel is het vinden van de uitsluitings-zoekwoorden. Deze kunnen worden gebruikt om een advertentiegroep relevanter te maken door irrelevante zoekwoorden uit te sluiten (bijvoorbeeld de Wegenbelasting).

Wat levert dit alles op?
Door zoekwoorden toe te voegen (exact en als zinsdeel) en de niet relevante zoekwoorden uit te sluiten zal het exact percentage al snel gaan stijgen waardoor de AdWords-campagnes uitgebreider en specifieker worden. Een laag exact vertoningspercentage biedt kansen en nieuwe invalshoeken om de campagnes verder te optimaliseren. Het werken aan een hoger exact vertoningspercentage kan veel besparen in het advertentiebudget. Het is dus wenselijk deze kwaliteitsscore te maximaliseren en daarmee het rendement te verhogen, een doelstelling die tenslotte elke online marketeer nastreeft.

Deel dit bericht

2 Reacties

Martijn

Hi Raoul,

Je verhaal is feitelijk onjuist.

“Als de geschreven advertentie gericht is op het zoekwoord Autoverzekering, zal de uitkomst daarom verre van relevant zijn voor de zoekopdracht Wegenbelasting. Dit zal uiteindelijk resulteren in het feit dat het brede zoekwoord Autoverzekering een lage CTR krijgt en daardoor een lage kwaliteitsscore.”

Kwaliteitscore (QS) bestaat alleen op exact zoekwoord niveau. In het geval van een breed zoekwoord, zie je dus een QS die alleen de waarde van die exact term binnen het brede zoekwoord weergeeft.

Met andere woorden, de prestaties van alle andere zoekwoorden die door het brede zoekwoord worden getriggered hebben geen invloed op het exacte zoekwoord “autoverzekering”.

Wel is het zo dat Wegenbelasting, indien gematched aan “Autoverzekering”, waarschijnlijk een lagere CTR gaat halen en daardoor dus een lagere QS (Want CTR is absoluut key in QS). Deze qs is echter niet zichtbaar als hij alleen als broad match wordt getriggered door Autoverzekering.

MAW. Je wilt woorden toevoegen om betere controle te hebben op de broad matches en een betere relantie qua ad tekst te creeeren, maar voor de exact term van het broad match woord is het om het even.

Raoul

Bedankt voor je reactie, je hebt inderdaad gelijk dat de kwaliteitsscore voor een zoekwoord alleen wordt bepaald door de exacte variant van dat zoekwoord. Maar het gaat verder dan dat.

De kwaliteitsscore van een zoekwoord en het AdWords account wordt onder andere berekend door de historische CTR van de zichtbare URL, de algehele CTR van het account en de relevantie van het zoekwoord ten opzichte van de zoekopdracht.

Door de beschreven methode toe te passen verbeter je de totale kwaliteitsscore van het account, aangezien de CTR inderdaad leading is in het bepalen van de kwaliteitsscore.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond