-

Victoria’s Secret selfie campagne leidt tot impulsaankopen

De selfie is terug van weg geweest. Victoria’s Secret roept haar bezoekers op selfies te maken in de winkel bij een speciale spiegel en deze vervolgens te delen bij een verkoopmedewerker. De activatiecampagne moet de bekendheid van haar nieuwe parfumlijn Tease vergroten onder een relevante doelgroep.

De campagne werd vorige week op Instagram geïntroduceerd. Vreemd is dat allerminst. De doelgroep, jonge vrouwen in de leeftijd van 18 tot 30 jaar, heeft een hoge participatiegraad op photo sharing app Instagram en volgen in grote getalen het merk op Instagram. Victoria’s Secret heeft inmiddels ruim 20 miljoen volgers, wat het een van de grootste merken op Instagram maakt.

Vergelijk dat maar eens met de Instagram Brand Monitor waar de meest populaire Nederlandse merken op Instagram zijn te vinden. Zo hebben van origine Nederlandse bedrijven maar internationaal georiënteerde retailers als Suit Supply (133.930), G-Star Raw (95.790) en Scotch & Soda (92.527) die weliswaar tot de top twintig bedrijven van ons land op Instagram behoren nog geen 200.000 volgers. De grootste Instagram pagina in Nederland is 433 dat foto’s en video’s over voetbal deelt. 433 heeft ruim 4,6 miljoen volgers.

Victoria’s Secret: één post, meer dan 200.000 likes

Middels posts op social media werden fans en volgers door Victoria’ Secret opgeroepen een selfie te maken in een winkel, al dan niet met vrienden. Hiervoor stond op de parfum en cosmetica-afdeling een speciale #VSTEASE spiegel. Wanneer deze foto wordt gedeeld op social media met de hashtags #VSTease en #VSGift kon er bij een medewerker van Victoria’s secret een verrassing worden opgehaald.

De nadruk van de campagne lag op Instagram, maar ook Facebook en Twitter werden ingezet om het bereik nog eens extra te vergroten. Het potentieel, de ruim 20 miljoen volgers, op Instagram is immers enorm. Een eerste oproep leverde alleen op Instagram ruim 205.000 likes op. Een extra reminder met daarin Angel Taylor Hill in de hoofdrol betekende nog eens 246.000 extra likes en honderden reacties.

VictoriasSecret_1

De teller staat na een week op 6.000 selfies

Na ruim een week staat de teller alleen al op Instagram op ruim 6.000 ingezonden selfies met bijbehorende hashtags. In ruil voor deze selfie kan er bij een medewerker van Victoria’s Secret een ‘rollerball’ uit de nieuwe Tease parfurmlijn worden opgehaald. Wat opvalt zijn de veelal jonge meiden (Generation Y) die foto’s delen met behulp van de Victoria’s Secret selfie spiegel.

Tegelijkertijd experimenteert Victoria’s Secret ook met duurderde give-aways zoals branded smartphone covers om ook in de daluren extra traffic naar de winkel te krijgen. Dat doet men door op social media een oproep te plaatsen waarbij de eerste 20 deelnemers een premium gift kunnen verdienen.

De ruim 6.000 selfies betekenen een uitstekend bereik voor Victoria’s secret op Instagram. Immers verschijnen de ‘branded selfies’ ook op de timelines van alle vrienden van deze Instagram-gebruiker wat zal zorgen voor de nodige ‘buzz’.

Gemiddeld hebben Amerikaanse jongeren 150 volgers op Instagram. Dat betekent een bereik van maximaal 900.000 mensen door deze campagne en dat zonder de inkoop van relatief dure media als televisie of print. De campagne draagt niet alleen bij aan ‘buzz around the brand’ en de relatie met het merk maar zal eveneens leiden tot meer foot traffic naar de fysieke winkel.

Daar kan dus een mooie business case op worden gemaakt. Immers zal het naast een branded selfie en het incasseren van give-away rollerball leiden tot impulsaankopen.

VictoriasSecret2

Niet alleen actief op Instagram

Instagram is lang niet het enige social media kanaal waar Victoria’s Secreet zeer actief op is. Zo kregen de nieuwe Angels, waaronder Taylor Hill en Stella Maxwell, onlangs de regie over zowel het Instagram als Snapchat account voor de #TheNewestAngelsontour campagne. Hier werden door Victoria’s Secret en haar Angels exclusieve beelden gedeeld uit onder andere Chicago, Toronto en Londen. Alleen de aankondiging leverde al ruim 147.000 likes en meer dan 2.000 reacties op.

*) Dit artikel is tevens gepubliceerd op de website van Digital United.

**) Uitgelichte afbeelding boven: FashionStock.com / Shutterstock.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond