-

Vijf valkuilen bij Facebook promoties

Het aantal fans van je Facebookpagina lijkt de nieuwe graadmeter van online succes te zijn geworden. Maar veel adverteerders stappen keer op keer in dezelfde valkuilen bij het werven van die fans. De vijf meest gemaakte denkfouten op een rij.

1. Als ik een campagne op Facebook lanceer, dan gaat hij viraal
Ondanks dat veel social media goeroes dit graag beweren, gebeurt het zelden. Ook Facebook zelf doet veel moeite om te zorgen dat dit niet zo makkelijk is. Waarom? Omdat ze graag willen dat traffic, impressies en engagement via hun advertentieplatform worden gerealiseerd. Daarnaast wil Facebook terecht dat jouw nieuwsfeed niet word beheerst door Farmville en Maffiawars-achtige taferelen die bij veel gebruikers tot irritatie leiden. Kortom: het financiële belang van Facebook gaat boven jouw felbegeerde earned media wens.

2. Als mensen fan zijn van mijn pagina, dan engagen ze met mijn merk
Als consumenten op de Like knop hebben geklikt dan betekent dat niet dat ze automatisch ook het gesprek aangaan met je merk. Sterker nog, het echte werk begint dan pas. Bedenk dus niet alleen een fantastisch creatieve campagne om likes te verzamelen, maar maak juist ook een plan voor daarna. Bied bijvoorbeeld exclusieve content, speciale deals voor fans of betrek fans bij de ontwikkeling van nieuwe producten.

3. Het weggeven van een iPad2 of Playstation 3 helpt ons aan likes
Het aantal Facebook advertenties waarin je in ruil voor een like kans maakt op een iPad2 of Playstation 3 is enorm. Maar het weggeven van dit soort prijzen resulteert niet automatisch in meer likes. De enige merken die hier echt de vruchten van plukken zijn Apple en Sony. Zorg daarom voor een prijs die in lijn ligt met het karakter van je merk en investeer je geld juist in advertenties om bereik voor je campagne op Facebook te genereren. Dit levert uiteindelijk veel meer resultaat op.

4. Facebook moet mijn campagne of wedstrijd goedkeuren
Nee, Facebook hoeft jouw campagne niet goed te keuren. Maar je moet je wel aan de promotie richtlijnen van Facebook houden als je wedstrijden organiseert. Dit betekent dat alle promoties en wedstrijden moeten plaatsvinden binnen een tab op je pagina. Het gebruik maken van je prikbord hiervoor is ten strengste verboden. Je mag jouw fans dus niet oproepen om zich te taggen in jouw foto’s, hun profielfoto op te leuken met jouw logo of een post te liken in ruil voor vrijkaartjes voor een feest. Helaas blijken nog steeds veel bureaus en pagina beheerders nooit van deze richtlijnen gehoord te hebben.

Dit mag dus niet

5. Actievoorwaarden zijn niet nodig op Facebook
Op de een of andere manier is het idee ontstaan dat actievoorwaarden op Facebook niet nodig zijn. Maar dat is zeker niet waar. Als je een actie of wedstrijd op Facebook organiseert, zorg er dan voor dat ergens in je tab een link is opgenomen naar de actievoorwaarden. Facebook stelt dit ook verplicht in hun promotie richtlijnen.

Voor dit artikel heb ik ook ook dankbaar gebruik gemaakt van de whitepaper “Ten Facebook Promotions Myths” van Bulbstorm

)*Auteur Marcel van der Heijden is partner en strateeg bij a friend of mine en helpt bedrijven bij het inzetten van Facebook als marketingplatform

Deel dit bericht

9 Reacties

jeroenw

EINDELIJK! Wat gezond verstand m.b.t. facebook campagnes. Zouden we nou ’s wat originaliteit gaan zien.

“of betrek fans bij de ontwikkeling van nieuwe producten.”

Is een hele goeie en de moeilijkste. Het is al heel wat als een of andere stagiare reactie’s mag geven op FD maar daar blijft het ook bij.

Juan Ettema

Goed en nuchter verhaal. Wat je ook veel ziet is dat adverteerders fans oproepen om een posting alleen te delen en een prijs kunnen winnen. Mag dat eigenlijk wel?

Marcel

@Juan Ettema. Dank voor je reactie. Nee, dat mag inderdaad niet volgens de Facebook promotion guidelines. Acties op je prikbord (wall) in wat voor soort vorm dan ook zijn per definitie uit den boze. Alle wedstrijden of acties dienen binnen een tab plaats te vinden.

Daphne

Er word geschreven: “Je mag jouw fans dus niet oproepen om zich te taggen in jouw foto’s…”.
Mag het andersom dan wel? Maak een foto van ons logo, plaats het op je eigen facebook en tag het logo… Ofziets..?

Dan krijg ik als bedrijf zijnde toch ook melding wanneer ik ergens in een foto getagd ben? Onder die meldingen valt dan bijvoorbeeld een leuke korting aan te verloten.

Valt dit binnen de regels?

Marcel

@Daphne: ik waardeer je creativiteit 😉 Technisch gezien mogen mensen natuurlijk wel een foto van jouw merk op hun wall plaatsen en jou daar als merk in taggen. Het vind dan namelijk buiten jouw pagina plaats. Het probleem is dat jij als merk dit soort dingen niet mag stimuleren door hen een beloning in het vooruitzicht te stellen (zoals een korting) volgens de regels van Facebook. Maar ik zie dit soort dingen natuurlijk dagelijkse gebeuren, dus het kan zeker. Het probleem zal inderdaad liggen in het bijhouden van de inzendingen, omdat er toch niet echt een centrale plaats is. Je krijgt natuurlijk een notificatie, maar echt handig (en overzichtelijk) is het niet meer na een paar honderd deelnemers. Succes in ieder geval!

Daphne

Ik heb toch even een klein testje laten uitvoeren door een van onze medewerkers een foto van ons logo op zijn eigen pagina te laten taggen. Maar ik heb hier, als beheerder van onze facebook pagina, geen melding van gekregen…….

Ik kom er achter dat je als bedijf eigenlijk nog vrij weinig kan qua acties om meer Likes te krijgen. Eigenlijk is de enige manier een soort aanmeldingsformulier voor een actie, met een fangate daarop.

Ik vind op internet een hoop info over wat Niet mag. Heeft iemand nog leuke, creatieve ideeen die Wel mogen?

Marijke

Ik ken ook veel verhalen van bedrijven die wedstrijden organiseren op facebook. Ik wist niet dat dit niet mocht. Wat ik me afvraag is, stel je laat facebook gebruikers een orginele foto emailen, die zet het bedrijf op zijn facebooksite (via een app) en roept de mensen op om de meest orginele foto te ‘liken’ en de foto met de meeste likes wint de reis. Hoe zou je dit kunnen doen binnen de richtlijnen van Facebook? Heeft iemand een idee?

Daphne

Er zijn inderdaad veel bedijven die wedstrijden organiseren via facebook. Mij is opgevallen dat de meeste dit niet volgens de regels doen. Je loopt dan het risico er af gegooit te worden. Ik heb inmiddels veel tijd gestoken in onze facebookpagina, dat risico wil ik niet lopen. ik speel het graag op safe. Bovendien moet je oppassen met de regels van kansspelen.
Ik heb er veel over gelezen en ben tot een actie gekomen waarin mensen via een app kunnen inschrijven en vervolgens via een loting kans maken op cadeaubon van €100,- https://www.facebook.com/intenzwonen?v=app_106171216118819

Het liefst zou ik ook een actie maken waarin mensen een foto kunnen sturen van het interieur dat ze bij ons gekocht hebben. Maar volgens mij mag “foto’s met meeste Likes wint” dus niet…. . Als iemand weet of dat via een app wel mag (en hoe dat dan moet), dan hoor ik dat ook heel graag!!

Marcel

@Marijke: je opzet is grotendeels goed, maar je mag helaas niet de “Like” button gebruiken om mensen te laten stemmen. Je kunt wel een standaard “stem” button in de app zetten om mensen te laten stemmen voor de inzendingen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond