-

Waarom het zo belangrijk is om je DXP te evalueren

Een Digital Experience Platform of DXP bundelt alle data uit je organisatie. Het is dus ontzettend belangrijk dat je DXP goed werkt. En dat is het geval als je DXP is afgestemd op je bedrijfsdoelen en als het je helpt om je doelstellingen te bereiken. Hoe weet je nou of dat het geval is? Door je DXP consistent te evalueren. 

Je DXP optimaal laten werken, is van groot belang voor je organisatie. Alleen dan kun je data eenvoudiger analyseren, realiseer je de optimale digitale klantbeleving en blijf je deze continu verbeteren. Doordat het internet en alle mogelijkheden die daarbij horen blijven veranderen, moeten je systemen ook meebewegen en ben je als bedrijf nooit uitgegroeid.  

Weten waarin je kunt groeien

Hoe vaardiger je bent met je DXP, hoe beter je de juiste technologische beslissingen neemt. Als je weet waar je meer omzet vandaan kunt halen, wordt het vele malen eenvoudiger om ook daadwerkelijk meer omzet te draaien. En als je weet wanneer je klanten afhaken in hun online aankoopproces, verbeter je makkelijker hun digitale klantervaring. Kortom: je bedrijf groeit alleen als je precies weet waarin je nog kunt groeien. 

Dat inzicht in hoe je je DXP (nog) beter laat aansluiten op je bedrijfsdoelstellingen, krijg je door je DXP continu te evalueren. Daarmee stel je namelijk vast waar je je als bedrijf bevindt in vergelijking met de concurrentie. Evalueren stelt je op die manier in staat om verstandig te investeren in je digitale platform en tegelijkertijd je digitale bedrijfsmodel uit te dagen. 

Waardevolle input

Hoe je dat doet? Door jezelf een aantal vragen te stellen. Bijvoorbeeld: Stelt je huidige DXP je in staat om je bedrijfsdoelstellingen te bereiken? Creëer je op dit moment de naadloze ervaringen die je klanten wensen? Lever je je content via de juiste kanalen? En heeft je team de juiste tools om hun werk goed uit te voeren? 

Deze vragen komen uiteindelijk neer op de belangrijkste vraag die je beantwoordt tijdens een evaluatie van je digitale platform: welke tools kun je beter laten varen en welke heb je nog nodig? Door bovenstaande vragen te beantwoorden, biedt een DXP-evaluatie je altijd waardevolle input. Inzicht in hoe goed je ervoor staat bijvoorbeeld, maar ook inzicht in waar nog verbetering te halen valt. 

Zo kan bijvoorbeeld blijken dat je technologie-uitgaven te hoog zijn voor de voordelen die ze je geven. Handig om te weten, want dat betekent dat je hetzelfde kunt doen tegen een lagere prijs. Of is je technische stack verouderd en zou je verschillende bedrijfssystemen beter kunnen integreren? Dan weet je dat het tijd is om naar een betere verbinding van systemen te kijken. Kortom: een DXP-evaluatie laat je zien hoe goed je je technische stack maximaliseert, hoe effectief je je DXP implementeert en hoe ver je nog kunt gaan. 

Vasthouden aan oude tools

Door je huidige gebruik van je digitale platform onder de loep te nemen, voorkom je dat je vasthoudt aan oude tools. Tools die vijf jaar geleden prima werkten, maar door de snelle veranderingen op het wereldwijde web nu niet meer volstaan. Tools die je eerder omzetverlies dan omzetwinst opleveren. En wat dacht je van een negatieve impact op klantervaringen en een negatieve perceptie van je merk? Het is veel effectiever om deze problemen voor te zijn, dan deze gevolgen later te herstellen. Dat kost namelijk veel meer tijd en moeite.

Om het je zo makkelijk mogelijk te maken, hebben we een DXP Benchmark-tool ontwikkeld. Deze tool geeft je met het antwoord op een paar korte vragen informatie over de status van je huidige toolset. Aan de hand daarvan, wordt de benodigde capaciteit van je DXP bepaald. Een stappenplan om je digitale reis te bevorderen, je een richting op te wijzen en collega’s eenvoudig uit te leggen waar je staat en waar je naartoe wilt.

Over de auteur: Sebastian Stang is General Manager EMEA bij Magnolia

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond