-

Workshop big data

Elke dag worden er wereldwijd enorme hoeveelheden data geproduceerd. Hoe kunnen bedrijven deze gebruiken om hun marketing te verbeteren en bedrijfsprocessen te optimaliseren? Beantwoord de vragen en u kunt uw managers ontslaan.

Weet u wat big data is?
Ja: Dan is het de hoogste tijd om er nu mee aan de slag te gaan. Zie voor meer informatie de toelichting.
Nee: Niet zo gek, een definitie is lastig. De essentie niet: (veel) data verwerken en analyseren voor een betere business.

Toelichting: Veel bedrijven realiseren zich niet dat (eigen) data waardevolle informatie bevatten om meer omzet te realiseren of de marketing te verbeteren. Big data gaat over het analyseren en gebruiken ervan voor bedrijfsdoeleinden. Ook open data (van de overheid) vallen hieronder.

Weet u over welke data u beschikt?
Nee: Afhankelijk van uw business beschikt u in elk geval over productdata, verkoopdata en klantcontactdata.
Ja: Dan bent u klaar voor de volgende stap, het analyseren van die data om kansen te ontdekken.

Behoefte aan een concreet voorbeeld?
Nee: Sla deze stap over en ga door naar de volgende.
Ja: KLM combineert social media met passagiersgegevens om (zakelijke) contacten te leggen in het vliegtuig. Lees de toelichting.

Toelichting: KLM Meet & Seat geeft passagiers de mogelijkheid om bij hun boeking een LinkedIn- en/of Facebookprofiel op te geven. Zo kan deze reiziger zien wie er nog meer aan boord is en eventueel een voorkeursplek kiezen. Leuk om naast iemand te zitten die dezelfde interesses heeft of naar hetzelfde event gaat.

Is dat alles?
Ja: Zo simpel kan het soms zijn. Combineer data A met data B en verhoog zo de service naar je klanten.
Nee: Dit is pas het begin. KLM kan nog veel meer (marketing)informatie uit Meet & Seat halen.

Toelichting: Meet & Seat werkt op een beperkt aantal vluchten. Als KLM dit wereldwijd uitrolt, levert dit naast sociale data van reizigers ook reis- en boekingsinformatie op. Bron voor nieuwe ideeën voor nieuwe vluchtroutes, verbetering van de dienstverlening en dergelijke.

Data, welke data vraagt u?
Ja: Veel bedrijven realiseren zich niet dat ze al bovenop een berg waardevolle data zitten.
Nee: Verkoopgegevens, webanalytics, procesdata, social media, maar ook interne bedrijfsdocumenten. Denk na wat u wilt weten en begin.

Alleen voor marketeers?
Ja: Toch niet, ook voor voetbalclubs en honkbalcoaches. Lees de toelichting.
Nee: Inderdaad, big data kan zoveel nieuwe inzichten geven dat het de marketingafdeling overstijgt en leidend wordt op bedrijfsniveau.

Toelichting: Een interessant voorbeeld komt uit de sport. Tien jaar geleden worstelde een honkbalclub met geldproblemen en tegenvallende resultaten. Een student Economie werd aangetrokken als scout en ronselde ondergewaardeerde spelers – afgaand op hun historische vermogen het thuishonk te halen. De honkbalclub behaalde vervolgens klinkende resultaten met betaalbare topspelers.

Het einde van de manager?
Ja: Big data gaat over concrete, meetbare gegevens. Dit kan van het onderbuikgevoel van de gemiddelde manager niet worden gezegd.
Nee: Ook wij denken dat het zo’n vaart niet loopt, maar lees wel even de toelichting.

Toelichting: De film Moneyball laat goed zien dat werken met big data consequenties heeft voor managers die vooral werken op intuïtie en fingerspitzengefuhl. Dit betekent dat bedrijven een cultuuromslag moeten maken, te beginnen bij het management. Systemen gaan immers steeds meer voorkauwen welke kant het op moet met uw bedrijf.

Aan de slag?
Ja: De overstap naar big data is een geleidelijke, begin daarom niet al te groot. Daarbij is de cultuuromslag belangrijker dan de ideale software.
Nee: Bedenk dan in elk geval dat data u kunnen helpen objectiever besluiten te nemen en zo tijd en geld besparen.

Dit artikel is eerder verschenen in het oktobernummer van Emerce magazine #116

 

Deel dit bericht

5 Reacties

Maurits van Eeghen

Hi Karel, leuk dat je KLM noemt als voorbeeld (het is trouwens Meet&Seat, maar een kniesoor die daarop let ;)). DataBay is betrokken geweest bij de campagne rondom de dienst, voor analyse van de data. In de toelichting geef je aan: “Als KLM dit wereldwijd uitrolt, levert dit naast sociale data van reizigers ook reis- en boekingsinformatie op. Bron voor nieuwe ideeën voor nieuwe vluchtroutes, verbetering van de dienstverlening en dergelijke”. Kan je dat eens verder toelichten?

Maurits van Eeghen

@Karel: Jammer dat je toelichting uitblijft. Ik denk namelijk dat wat je hier zegt een voorbeeld is van het overschatten van de mogelijkheden die je kan verkrijgen op basis van informatie uit sociale media. Dat overschatten doet juist af aan de kracht van (informatie uit) sociale media.

Karel Kolb

@maurits was niet bewust, nog niet gezien 🙂 en ik open met een wedervraag: de kracht van sociale media is informatie, maar die krijg je er niet uit?

Maurits van Eeghen

Hi Karel, blij om van je te horen. Het antwoord op je wedervraag is dat alle informatie die sociale media kunnen opleveren eruit gehaald is. De informatie die dit opbrengt is vooral dat men het ziet als een verbetering van de dienstverlening van KLM, dat ze dit mogelijk maken, of juist dat ze het een heel raar/eng idee vinden om gebruik te maken van deze dienst. Oh, en dat mensen een voorkeur hebben voor Armin van Buren boven Ruud Gullit 😉
de vluchtinformatie waarover je spreekt, daar beschikte KLM natuurlijk al over, daar heeft social niet aan bijgedragen. Wij begrijpen natuurlijk wel dat je de volgende stap kan zetten en diensten kan gaan ontwikkelen die speciaal bedoeld zijn voor mensen die het leuk vinden, of juist voor mensen die het niet leuk vinden. Het aanpassen van de dienstverlening voor een organisatie als KLM, heeft echter een dusdanig grote impact op het geheel van de organisatie, dat het ronduit onverstandig is om dit te baseren op het inzicht voortkomend uit sociale media. Laat staan dat je een besluit neemt over de aanschaf van de 1 of meerdere vliegtuigen die nodig zouden zijn om vluchtroutes te openen.

Mijn punt is kortom: maak de invloed die sociale media kunnen hebben op de strategie van een organisatie niet groter dan realistisch is. Die invloed is vanzelf al groot genoeg en kan ook prima worden aangetoond met realistischer voorbeelden. Een voorkeur voor een broodje kaas of ham aan boord bijvoorbeeld.

Karel Kolb

@maurits ah, helder. En mooi verhaal zo, ik ga daar ook in grote lijnen in mee. Een ding vind ik interessant: iets laten omdat de impact groot is, of duur (een vliegtuig kopen bijvoorbeeld :-)). Ook buiten dit verhaal een argument dat ik vaak bij grote clubs tegenkom en risicovol vind: het is namelijk meer een intern probleem dan iets anders.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond