-

Zes tips voor het meten en verbeteren van social media resultaten 

Meten van je social media resultaten is belangrijk om het werkelijke succes in kaart brengen. Zo nodig kun je dankzij deze kennis op tijd bijsturen om zo een optimaal resultaat te behalen. 

Zes tips voor het meten en verbeteren van social media resultaten:

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

1: Start met een social media strategie

Het opstellen van een social media strategie is een belangrijke eerste stap om succes te boeken op platformen als Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter en Pinterest. Wat wil je bereiken, wie wil je bereiken, hoe ga je dat bereiken en niet te vergeten; hoe maak je dat meetbaar? Start met het opstellen van de korte en lange termijn doelstellingen en maak de doelen meetbaar middels KPI’s. 

2: Kies realistische doelstellingen en KPI’s

Om inzichtelijk te maken in hoeverre de doelstellingen worden behaald, stel je Key Performance Indicators op. Het is belangrijk om realistische doelstellingen en KPI’s te stellen. Alhoewel het met de komst van Instagram en Pinterest Shopping makkelijker is geworden om aankopen te realiseren, zijn social media platformen vooral geschikt als communicatiemiddel in de awareness fase. Belangrijk is dat de KPI’s die je stelt hierop aansluiten. Veel gebruikte KPI’s voor social media zijn: bereik, likes, reacties en klikken.

3: Formuleer de KPI’s SMART

Formuleer de KPI’s SMART; specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Om de startpositie te bepalen begin je met een nulmeting. Bovendien geeft de nulmeting ook inzicht in de kansen die er liggen en helpt het invulling geven aan de KPI’s. Kijk verder ook naar historische gegevens van bijvoorbeeld de afgelopen 6 en 12 maanden en gebruik dit als indicator voor het opstellen van de KPI. Vergeet niet om de KPI’s regelmatig te reviseren. 

Welke statistieken biedt Facebook?

Facebook geeft uitgebreide analyses over je behaalde resultaten. Interessante data is de stijging in het aantal volgers, het behaalde bereik en welke berichten wel of niet goed scoren. In één oogopslag is duidelijk welke rubrieken en contenttypen de meeste interactie oproepen en welke content je volgers willen delen. Onder ‘dagen en tijden’ analyseren we welke momenten geschikt zijn om te posten. Werken de dagen die jij hebt uitgekozen niet voor je volgers? Wees dan niet bang om van koers te veranderen. 

Welke statistieken biedt Instagram?

Wie een bedrijfsaccount op Instagram heeft, krijgt toegang tot waardevolle statistieken. Via ‘statistieken’ krijg je inzicht in de best scorende posts en de dagen met het meeste bereik en interactie. Relevante data vind je terug onder ‘doelgroep’. Analyseer regelmatig welke leeftijden, geslacht en locaties je bereikt om er zeker van te zijn dat de boodschap resoneert met de doelgroep.

Daarnaast verkrijg je onder iedere Instagram-post inzichten. Klik onder de post op ‘berichtstatistieken’ en ontdek hoeveel mensen vanuit de post je profiel hebben bezocht of doorgeklikt hebben naar je website. Ook zie je hier hoe gebruikers bij je bericht terecht zijn gekomen. Via hashtags? De startpagina? Of via je profiel? Evalueer de resultaten en pas de strategie aan indien nodig. 

4: Meet maandelijks de resultaten

Het klinkt misschien logisch, maar er zijn veel bedrijven die wel doelstellingen en KPI’s hebben gesteld, maar deze niet doormeten. Zorg ervoor dat je de KPI’s maandelijks meet en verwerkt in een overzicht. Je kunt de resultaten in Excel bijhouden, maar nog overzichtelijker is het om te werken met een KPI dashboard, waarmee je de data van alle kanalen in een overzicht integreert. Bovendien biedt een dashboard mogelijkheden om de resultaten visueel te maken, middels figuren en grafieken.  

5: Kijk ook in Google Analytics

Deel je regelmatig blogs, artikelen of producten op je website via social media? Dan is het belangrijk om het verkeer via social media op je website te meten. Google Analytics maakt inzichtelijk hoeveel personen er via social media doorklikken naar je website, hoe ze zich op de website gedragen en hoe hoog het conversieratio is. Om deze inzichten te verkrijgen, voeg je UTM-codes toe aan de links die je op social media plaatst. Zonder UTM tagging is het niet mogelijk om onderscheid te maken tussen type campagnes, soorten content en andere nuttige informatie die je met elkaar wilt vergelijken. 

Waar je social media verkeer in Google Analytics kan analyseren? Klik in Analytics in het linkermenu op Acquisitie, Alle verkeer en Kanalen. Op de overzichtspagina van alle kanalen klik je op social. Door vervolgens op een kanaal te klikken en dan bij secundaire dimensie Bron, Medium, Campagne of pagina aan te klikken zie je het verkeers aandeel per dimensie. 

6: Monitor je online omgeving

Kijk niet alleen naar je eigen resultaten, maar analyseer ook je online omgeving. Er bestaan verschillende social media monitoring tools waarmee je een breed inzicht verkrijgt in de omgevingsfactoren die je business beïnvloeden, zoals klanten, concurrenten, belangrijke hashtags en invloedrijke personen. Dit is niet alleen belangrijk om de reputatie van je organisatie te bewaken, maar het biedt ook inzichten voor je social media strategie. Daarnaast kan je voortijdig trends signaleren, content bepalen, de webcare goed inrichten en makkelijker potentiële klanten benaderen. 

Door realistische doelstellingen te stellen en de voortgang regelmatig te monitoren, produceer je steeds betere content die helemaal is afgestemd op je doelgroep. Het helpt je grip krijgen op je social media inspanningen, om optimale resultaten te behalen. 

Over de auteur: Anne Metzelaar is content marketeer bij SDIM.

Deel dit bericht

2 Reacties

ivo

Welke social media monitoring tools beveel jij aan? Er zijn er velen, maar welke vindt jij/ jullie het fijnste en het meest accurate om mee te werken?

Alvast dank!

Anne - SDIM

Hi Ivo,

De social media monitoring / planning tools van Coosto en OBI4wan bieden naar onze ervaring de meest uitgebreide inzichten.

Groet, Anne

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond