-

Case: hoe Brexit tot de overstap naar een headless CMS leidde

Door Brexit stond het Britse Functional Nutrition voor een moeilijke keuze: bleef het alleen in het Verenigd Koninkrijk, of ging het bedrijf internationaal? De structuur van hun website maakte dat laatste lastig. Een nieuwe website en een headless CMS brachten de oplossing.

De uitdagingen voor Functional Nutrition

Functional Nutrition begon onder de naam Amrita Nutrition als platform voor professionals in de voedingsindustrie en hun cliënten. Het bedrijf kreeg echter veel rechtstreekse vraag vanuit consumenten en besloot een tweede platform op te zetten: Supplement Hub. Deze B2C-oplossing bouwden ze met Shopify. Dat beperkte het bedrijf op het gebied van betaalmogelijkheden, valuta en talen, maar voor de Britse markt werkte het prima.

Door de druk van Brexit wilde Functional Nutrition echter de internationale markt op, en dat bleek met hun toenmalige platform bijna onmogelijk. Het monolithische CMS dat ze in gebruik hadden, zorgde voor een aantal beperkingen. Zo was er geen eenvoudig oplossing voor een meertalige website, terwijl dat wel noodzakelijk was voor de internationale markt. Ook ontbraken de internationale betaalmogelijkheden, wat het voor klanten moeilijk zou maken om producten te kopen. Een andere valuta toevoegen behalve de pond bleek ook onmogelijk. Tot slot zat Functional Nutrition vast aan de beperkte designmogelijkheden bij het opmaken van de B2C-website.

Uitgebreid project

Functional Nutrition liet de nieuwe website bouwen door digital agency Story of AMS. Op aanraden van Story of AMS koos Functional Nutrition ervoor om door te gaan met Shopify in combinatie met het headless CMS van Storyblok. Omdat een headless CMS een contentmanagementsysteem is dat alleen bestaat uit een back-end hoef je geen rekening meer hoeft te houden met de front-end. Daarmee krijg je dus meer vrijheid om te werken met je eigen voorkeuren en technologie, in combinatie met een API.

In een headless CMS beheer je alle content die je als bedrijf op verschillende kanalen kunt publiceren. Denk aan een blog die je via het CMS zowel op een website, als in een mobiele app publiceert. Het is ook mogelijk om per kanaal de techniek te bepalen, waardoor je niet overal vast zit aan dezelfde tech stack.

Het goede nieuws voor Functional Nutrition was dat ze Shopify ook konden gebruiken met een headless CMS: een compleet nieuwe webshop bouwen en ontwerpen was niet nodig. Na uitleg over het gebruik, zoals het toevoegen van nieuwe afbeeldingen of de online winkels vullen met producten, was het voor medewerkers voor Functional Nutrition makkelijk om te wennen aan het nieuwe systeem.

Werken met eigen favorieten

Omdat ontwikkelaars dankzij het headless CMS geen rekening hoeven houden met een geïntegreerde front-end, kunnen ze met eigen API werken. In andere woorden: je werkt met je favoriete technologie, zonder beperkingen.

Story of AMS begon met het aanpakken van de digitale rebranding op basis van de merknaam, Supplement Hub. Ze legden een aantal keuzes voor aan Functional Nutrition en op basis van hun antwoorden begon Story of AMS met het uitbouwen van de UX. Zodra deze was goedgekeurd, voegden ze de UI-laag eraan toe. Deze waren allemaal gemaakt in Figma, zodat alle stakeholders de voortgang en veranderingen goed konden volgen. Toen het ontwerp was goedgekeurd, begon Story of AMS met de ontwikkelingsfase voor het project, gevolgd door een testfase met Functional Nutrition, om ervoor te zorgen dat alle processen functioneerden zoals bedoeld.

Het bedrijf had in het verleden niet zo’n goede ervaringen met het implementeren van nieuwe CMS-systemen. Dankzij de intuïtieve oplossing zat het grootste voordeel voor Functional Nutrition hem in de snelheid van het opleveren van de nieuwe site. Er werd rekening gehouden met maanden, maar dat werden weken.

Britse en internationaal gerichte ‘storefronts’

Voor Functional Nutrition was het de perfecte oplossing om hun storefront opnieuw te bouwen, met de betalingsopties die ze wilden, de meertalige functies die ze zochten en de flexibiliteit om de content in een handomdraai te updaten. Dat kon dankzij de visuele editor, die gebruikers zonder ervaring met coderen in staat stelt live updates door te voeren aan hun content. Omdat de content op de site snel kan worden aangepast, is het een ideale oplossing voor een website die live is in meerdere landen.

Uiteindelijk leverde dat voor Functional Nutrition een snelle overstap naar de internationale markt op, met een website die zowel door de ontwikkelaars als de marketeers eenvoudig bij te houden was. Naast de livegang van Supplement Hub is inmiddels ook een Britse versie gelanceerd die dient als de belangrijkste hub voor hun Britse klanten. De belangrijkste Supplement Hub storefront gaat klanten wereldwijd bedienen.

Over de auteur: Christel Forey is Contentmarketer bij Storyblok.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond