-

Coca-Cola vs. Pepsi, een Facebook engagement case study

Coca-Cola en Pepsi, misschien wel de grootste rivalen ter wereld. Sinds jaar en dag nemen de twee frisdrankproducenten het tegen elkaar op. Eerst offline, tegenwoordig ook online. Hoe scoren beide partijen eigenlijk als het om engagement op Facebook gaat? Freshnetworks onderzocht deze vraag en komt met de volgende uitkomsten:

Fans
Met 35.454.838 fans, laat Coca-Cola zijn directe concurrent ver achter zich. Met een verschil van 29.368.850 fans is er voor Pepsi nog een hoop werk aan de winkel. Alleen al in de maand oktober groeide het aantal Coca-Cola fans met 1.020.439 terwijl Pepsi het aantal fans zag groeien met 188.349.

Engagement
Het bestuderen van de omvang van de fanbase is interessant, maar de interactiescores van beide colafabrikanten zijn nog interessanter.

Allereerst: de ‘praten hierover’ sectie. De onderstaande grafiek laat goed zien dat Pepsi in de maand oktober niet kan opboksen tegen Coca-Cola (cijfers komen uit de ‘praten hierover’ metric van Facebook).

De curve van Pepsi laat een zekere consistentie zien, terwijl die van Coca-Cola een duidelijke piek toont. De verklaring hiervoor kan worden gevonden in het feit dat Coca-Cola sponsor was van de NASCAR Sprint Cup Series en dat kaarten vanaf 29 oktober met korting werden verkocht.

De vergelijking van de interactiescore gaat natuurlijk verder dan de ‘praten hierover’ sectie. Opvallend genoeg scoort Pepsi in de maand oktober hoger op de overall interactiescore.

Pepsi heeft een gemiddelde interactiescore van 0,06 procent waar Coca-Cola 0,04 procent scoort. Daarnaast laat Pepsi een totaal van 180.050 interacties zien (post en comments) waar Coca-Cola het moet doen met 117.964 interacties. Het feit dat Pepsi meer afbeeldingen en video dan tekst op haar Facebookpagina toont mag hier als een van de oorzaken worden aangevoerd.

Andere interessante cijfers komen uit het aantal posts. Pepsi (53) plaatste er tweeënhalf keer meer dan Coca-Cola (21).

Om te leren van de twee titanen is het interessant om de vergelijking te maken over een langere periode. Daarom is, met behulp van de Facebook page profiler van Conversocial, ook de interactiescore van de maand november bekeken. De score van zowel Pepsi als Coca-Cola ligt hoger dan in de maand oktober. Opvallend is dat Coca-Cola de afgelopen maand in verhouding veel meer foto’s heeft geupload ten opzichte van tekst. Maar nog steeds doet Pepsi het beter qua interactiescore.

Het is afwachten hoe de maand december uit gaat pakken, zeker gezien de activiteiten van Coca Cola rond Kerst. Wordt vervolgd?

*) Auteur Robert Doggers werkt bij Yune en blogt op Let’s go social

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond