-

Dubai trackt snelle stadsontwikkeling. Maar hoe?

Interactief platform Mashrooi houdt realtime de ontwikkeling van de vele bouwprojecten in Dubai bij. Een toepassing van Nederlandse makelij die gebouwen behalve via AR en live video ook middels een overlay op autoramen in beeld moet gaan brengen.

Strategie
  • Een interactief platform voor alle bouwprojecten in Dubai creëren
  • Verschillende datasets inzetten om een breed publiek te verbinden
  • Een visie op de toekomstige vastgoedmarkt geven

In Dubai schiet de nieuwbouw al jaren als paddenstoelen uit de grond. Een platform dat realtime de ontwikkeling van alle bouwprojecten laat zien, lijkt dan ook geen gek idee. Op een kaart klik je het pand aan en je ziet direct wie de ontwikkelaar is en hoe ver de bouw is. Met augmented reality, live video-feeds en binnenkort te bestellen dronevluchten waant bijvoorbeeld een investeerder vanuit Londen zich ter plekke in zijn Dubaise object. Het is een uniek project voor Clever°Franke, het Utrechtse bureau dat voor de opdracht van de overheidsorganisatie Dubai Land Department (DLD) tekende. Bij aanvang liepen er zo’n vijftienduizend bouwprojecten in Dubai, vertelt UX-designer Joe Chrisman. “Het kernprobleem was dat er niet veel vertrouwen was tussen ontwikkelaars en de veelal buitenlandse investeerders. De overheid wilde de verschillende partijen samenbrengen alsook financiële transacties veiligstellen.”

Als uitgangspunt had Clever°Franke de bestaande, tamelijk simpele app van DLD. Dit bureau reguleert alles op het gebied van vastgoed in Dubai. Chrisman: “Onze basis was hun database met projecten. In dat systeem doen bijvoorbeeld ook inspecteurs verslag van hun controles.” De open briefing was om met die data en andere datasets een platform voor een groter publiek te creëren. Met een visie op de toekomstige vastgoedmarkt. Gericht op de verschillende betrokkenen, zoals niet alleen investeerders maar ook inwoners en zelfs toeristen. “Voor de World Expo in 2020 wordt er gewerkt aan aardig wat architectonische hoogstandjes. Dan is het natuurlijk interessant om te laten zien hoe Dubai op dat vlak voorop loopt en innovatief is.” Clever°Franke heeft enorm veel concepten getest en prototypes gebouwd. Afgelopen zomer is het platform met veel mediavertoon gelanceerd.

Doelstellingen
  • verschillende partijen op het platform verbinden
  • een centrale plek voor vastgoeddata
  • laten zien hoe innovatief Dubai is

Mashrooi, Arabisch voor ‘mijn project’, verbindt de verschillende partijen in de vastgoedindustrie. “Doel van het platform is om ze te helpen beter te samenwerken, alle data op een centrale plek te hebben en te laten zien hoe innovatief Dubai is”, aldus Chrisman. Clever°Franke sprak met veel mensen om te zien wat nodig was om een vertrouwensband te creëren. Dubai wil gezien worden als slimste stad ter wereld, vertelt Chrisman. “DLD is het eerste bureau dat helemaal is overgestapt op blockchain. Ze zijn heel ambitieus. De wens was dus ook om met data en technologie van Mashrooi het meest geavanceerde vastgoedplatform ter wereld te maken.”

Knelpunten
  • grootse werkwijze

De grote vrijheid die het bureau heeft gekregen om nieuwe ideeën en technologieën te onderzoeken en creëren, is uniek, meent Chrisman. “Samen met de opdrachtgever hebben we een heel ambitieuze visie neergezet. En daar samen naartoe gewerkt. Dat is een totaal andere manier van werken voor ons.” Het verschil zit er in dat de briefing een open einde had en Clever°Franke ideeën bedacht. Met de opdrachtgever en op basis van testen met gebruikers werd daarop het vervolg bepaald.

Een deel van de functionaliteiten is reeds gebouwd, maar een aanzienlijk deel wordt nog ontwikkeld. Zoals het concept voor een overlay op ramen van de zelfrijdende Volkswagen Cedric. “In die auto, die gelanceerd wordt in 2020, zitten transparante schermen. Daarop kunnen we gps en een overlay combineren om een compleet gebouw te laten zien. Waarbij je door de tijd heen kunt scrollen.”

Resultaten
  • veel media- en pr-aandacht
  • ruim 21.000 downloads

De lancering van het platform heeft vorig jaar met veel bombarie plaatsgevonden. Dat gebeurde op een conferentie in het bijzijn van de prins van Dubai en de emir, Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum. Ook heeft Mashrooi verschillende prijzen gewonnen. “Dat alles heeft veel pr- en media-aandacht opgeleverd, goed voor de bekendheid van DLD”, vertelt Chrisman. Clever°Franke heeft het meer projecten opgeleverd, voegt hij toe. De mobiele app was in januari naar schatting ruim 21.000 keer gedownload.

Financiën

Specifieke cijfers worden niet prijsgegeven, maar Mashrooi is een project van ‘grote waarde’, beaamt Chrisman. Het grootste deel van het platform is inhouse, in Utrecht, ontwikkeld en gebouwd – Clever°Franke heeft ook een vestiging in Chicago. Voor de ontwikkeling van de uiteindelijke app is met een partner in Californië gewerkt.

*) Dit artikel verscheen eerder in het maartnummer van Emerce magazine (#170).Hier vind je alle voordelen van het Emerce-lidmaatschap. zoals korting op onze events.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond