-

Flexibele hosting als basis voor groeiambities van webwinkel Deloox

Sterke internationale groeiambitie en tegelijkertijd het hoofd bieden aan piekbelastingen in eigen land: bij webwinkel Deloox is dat de realiteit. Terwijl er flink wordt ingezet op Europese groei, is het zaak dat de infrastructuur stabiel blijft en meeschaalt waar nodig.

Op de Nederlandse markt, waarin de verschillende webwinkels elkaars vliegen afvangen, koos webwinkel Deloox – toen nog Superwinkel – er drieënhalf jaar geleden voor om zich weer volledig te focussen op parfum- en beautyproducten. Het online warenhuis had tot die tijd een breder assortiment, en bood bijvoorbeeld ook speelgoed en consumentenelektronica aan. Ondanks een verkiezing als beste webwinkel in de categorie warenhuizen bleek dit brede assortiment in de onderlinge strijd met Bol.com en Amazon een onhaalbare kaart. Deloox besloot terug te gaan naar de branche waar het in begon.

Na een uitgebreid rebranding-proces, waarbij de naam werd aangepast naar Deloox, ligt de focus weer op een en dezelfde productmarkt. In Nederland én daarbuiten, want de webwinkel is inmiddels uitgebreid naar de Belgische, Duitse, Italiaanse, Spaanse en Zweedse markt.

Uitdagingen van internationalisering

Naast het behouden en versterken van de top-honderd-notering van grootste webwinkels van Nederland, is de grootste ambitie van Deloox om een van de grootste online beautywinkels van Europa te worden. Toch brengen die ambities ook uitdagingen met zich mee. Zo moet het bedrijf alle activiteiten meertalig doen. Daarnaast is ook iedere markt weer anders. Qua marktbenadering, maar ook qua concurrentie. Zo zijn er in Duitsland veel investeringen nodig om naamsbekendheid te creëren, terwijl op andere markten veel minder concurrentie is.

Ieder land heeft daarnaast zo zijn eigen kenmerken, bijvoorbeeld wat betaalmethoden en klantvoorkeuren betreft. Wat zijn de eisen in betalingsmogelijkheden? Welke transporteur wordt als betrouwbaar ervaren? Deloox moet met het realiseren van de internationale ambities ook op dit soort vragen inspelen. Door zo lokaal mogelijk te opereren, met een lokale klantenservice, postadres en telefoonnummer, wil Deloox de klant een zo betrouwbaar mogelijk gevoel geven.

Flexibele hosting nodig

Ook multicurrency is een uitdaging, bijvoorbeeld in Zweden. Deloox heeft zijn platform voor zowel de voor- als achterkant van de website volledig zelf gebouwd. Daarbij is in het begin nog geen rekening gehouden met een oplossing voor andere valuta. Deloox is gegroeid op een infrastructuur die ingericht was op de Nederlandse markt, maar die door de ambities wel mee moest kunnen groeien. Dit heeft de in-house development-afdeling altijd zelf opgelost.

De schaalbaarheid van deze infrastructuur is essentieel om de groei mogelijk te (blijven) maken, zowel in de hosting als het landschap. Dat is waar schaalbare hosting om de hoek komt kijken. Een flexibele hostingoplossing kan het toenemende verkeer uit verschillende landen, en daarmee de toenemende serverbelasting, eenvoudig dragen. Deloox was op zoek naar een schaalbare hostingoplossing die met de ambities van het bedrijf mee kan groeien.

Proactieve samenwerking

Maar er is nog een belangrijke factor die moet worden meegenomen in die zoektocht naar een solide infrastructuur: piekbelastingen in een hoogseizoen. In de markt van parfum en beautyproducten is er een vaste piekperiode in november en december, beginnend met Black Friday en eindigend na de Kerstperiode. Het verkeer kan in die periode toenemen tot drie keer het normale volume. Dat is vooral iets waar Deloox op het gebied van hosting een partij zocht die hierin proactief meedenkt, om op dit soort piekmomenten schaalbaar te zijn. Er hoefde geen infrastructuur te worden ingericht die het hele jaar deze capaciteit heeft, maar wel een infrastructuur die schaalbaar is om dit soort piekmomenten te kunnen dragen. Alleen al in Nederland is het gemiddelde verkeer op een dusdanig niveau dat die hogere belastbaarheid op de piekmomenten echt nodig is.

In die zoektocht kwam Deloox bijna vier jaar geleden uit bij True. Direct vanaf de start is het inrichten en schaalbaar maken van de hosting-infrastructuur dan ook het voornaamste doel geweest, om zo bij te kunnen dragen aan de internationale groeiambitie.

Bij samenwerkingen zoals met Deloox, nemen engineers van True in de maanden voorafgaand aan bekende piekperiodes contact op om deze momenten te bespreken. Hoeveel bezoek wordt er verwacht? Hoeveel requests per minuut? Op basis daarvan volgt een voorstel, met bepaalde inhoudelijke aanpassingen, afgestemd op die periode. In januari wordt alles vervolgens weer afgeschaald. Deze samenwerking loopt inmiddels vier jaar en vooral die pro-activiteit wordt zeer gewaardeerd bij Deloox. Het vooruitzien van problemen, maar ook direct inspringen op eventuele acute problemen, vormt de basis van een solide infrastructuur en samenwerking.

Vervolgstappen: resources per microservice

Op dit moment staat alles bij True klaar om bij te kunnen dragen aan het succes van Deloox. De volgende stappen van de webwinkel zijn dan ook om de Europese expansie verder door te zetten, zowel in de landen waarin het bedrijf al actief is als in nieuwe landen. Door de enorme groei van Deloox en het feit dat het bedrijf zijn software zelf ontwikkeld heeft, wil het bedrijf de verschillende applicaties uit zijn landschap steeds meer ombouwen naar microservices, waarbij het bedrijf tegelijkertijd ook wil kiezen voor meer off-the-shelf-oplossingen. Door deze keuze kan Deloox ook op het gebied van de software de schaalbaarheid van de onderdelen garanderen.

Omdat Deloox losstaande services wil integreren, kijkt het bedrijf naar de mogelijkheid om dit op een Kubernetes-structuur in te richten. Zo kan het de hosting weer laten aansluiten op de software. De infrastructuur wordt met een Kubernetes-oplossing meer modulair ingericht en zo kan Deloox ook resources per microservice toewijzen. De performance van al die losse applicaties in het landschap zijn daarmee nóg beter te ondersteunen naarmate Deloox verder groeit.

We nemen graag het voortouw bij het realiseren van dit soort ambities. Door het meedenken, sparren en adviseren en het bieden van de beste (hosting)oplossingen, bieden wij het fundament voor de dromen van onze klanten.

Over de auteur: Mark Bevelander is Accountmanager bij True.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond