-

Google Enhanced Campaigns: update

Begin dit jaar introduceerde Google Enhanced Campaigns voor AdWords. Dit heeft grote veranderingen gebracht voor de SEA marketeers. Dit is de eerste van drie updates over dit onderwerp: ‘Upgraded Ad Extensions’. De upgrade maakt het onder andere mogelijk om vanuit één campagne de biedingen aan te passen voor verschillende regio’s en apparaten op verschillende tijden. Daarnaast bieden de Enhanced Campaigns ook geavanceerdere mogelijkheden voor het optimaliseren van je advertentie extensies.

Nu, enkele maanden na het overzetten van onze AdWords-accounts naar Enhanced Campaigns, bekijken we de mogelijkheden en delen we onze ervaringen. In deze eerste blog beginnen we met Upgraded Ad Extensions. In de volgende twee blogs wordt ingegaan op de targetingmogelijkheden per apparaat en locatie met de bijbehorende biedingstrategieën.

Advertentie-extensies zijn een manier om extra informatie aan je advertentie toe te voegen zoals bijvoorbeeld extra links, een adres, telefoonnummer, aanbiedingen of klantenbeoordelingen. Aan het toevoegen van advertentie-extensies zijn geen extra kosten verbonden en doordat je advertentie meer opvalt en meer relevante informatie bevat, kan het je doorklikpercentage (CTR) sterk verbeteren. In de advertentiegroepen waar we verbeterde advertentie-extensies hebben ingesteld zien we in de eerste weken een positief effect op de CTR. De Enhanced Campaigns bieden verschillende nieuwe mogelijkheden voor het instellen van de advertentie-extensies . Hieronder geven we een overzicht van de belangrijkste veranderingen.
2
Advertentie met advertentie-extensies

1. Extensies voor advertentiegroepen

Een belangrijke verandering is dat naast het instellen van extensies per campagne de extensies binnen enhanced campaigns ook kunnen worden aangepast op advertentiegroepniveau. Door de sitelinks goed te laten aansluiten bij de zoekwoorden en de advertentieteksten kan de relevantie van de advertentie toenemen wat resulteert in een hogere CTR. Per advertentiegroep kan je vier tot zes sitelinks toevoegen. De sitelinks mogen maximaal 25 karakters bevatten. We zien echter dat wanneer je lange sitelinks gebruikt, er minder sitelinks vertoond zullen worden. Ons advies is daarom om ze kort en bondig te houden.
De individuele resultaten van de extensies zijn nu ook per campagne, advertentiegroep en advertentie te bekijken in het tabblad Advertentie-extensies in het AdWords-account. Door de data verder te segmenteren met de optie ‘Deze extensie vs. Overige’ wordt inzichtelijk of de klik heeft plaatsgevonden op de extensie of op de advertentie zelf. Dit maakt het mogelijk om op basis van resultaten je extensies te optimaliseren. (klik op foto voor groter beeld)
3
Weergeven van de klikken op de advertentie-extensies

2. Extensies instellen voor apparaten

Met Enhanced Campaigns is er de mogelijkheid om binnen campagnes en advertentiegroepen extensies aan te passen voor mobiele apparaten. Door mobiel als apparaatvoorkeur op te geven wordt de extensie geoptimaliseerd voor weergave op mobiele telefoons. Dit is bijvoorbeeld interessant wanneer je oproepextensies alleen op mobiele telefoons wilt vertonen.
4
Mobiele advertentie met oproepextensie

Door het toevoegen van oproepextensies voor mobiel kan er direct vanuit de advertentie telefonisch contact worden opgenomen zonder dat dit effect heeft op de advertenties voor computers en tablets.

3. Extensies instellen voor verschillende tijdstippen

Enhanced Campaigns biedt de mogelijkheid om de weergaven van je extensies te plannen. Als je bijvoorbeeld een tijdelijke actie of uitverkoop in je sitelinks hebt verwerkt, kan je door het instellen van een einddatum aangeven tot wanneer je deze actie wilt promoten. Daarnaast is het mogelijk om een weergaveplanning te maken waarin je instelt op welke dagen en tijdstippen je de extensie wilt vertonen. Dit kan interessant zijn voor terugkerende weekendacties of voor de oproepextensies die je alleen wilt weergeven tijdens kantooruren. Op deze manier worden de extensies alleen vertoond op relevante apparaten en momenten.
Kortom, de upgrade naar Enhanced Campaigns biedt veel nieuwe mogelijkheden voor het optimaliseren van je advertenties door middel van sitelinks. Het is zeker de moeite waard om de tijd te nemen dit goed voor je campagnes in te stellen aangezien het de relevantie van je advertenties kan verbeteren, wat zich uiteindelijk weer terug kan betalen in lagere klikprijzen en relevante bezoekers.

* Dit is een eerste blog in een serie van 3 over de mogelijkheden binnen Enhanced Campagins.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond