-

Bloemenbureau Holland maakt internet kunstzinniger

Veel mensen gebruiken een adblocker en eveneens een grote groep overweegt deze te installeren. Weg met die vervelende reclames die steeds hetzelfde zijn. Waarom, zo dachten Bloemenbureau Holland en zijn partners in deze campagne, ontwikkelen we dan zelf geen adblocker die alle reclameposities kleurig overschildert met beeld van prachtige bloemen? De creatives voor, wat heet, ‘The Green Screen’ zijn 12 floral art pieces gemaakt door tattoo artist Henk Schiffmacher, dj en producer Loco Dice & graffiti-artist Hoxxoh, creative innovator Geraldine Wharry en fashion label Pigalle.” 

Panelleden

Ronald van Schaik, creatief directeur Kaliber

“De doelstelling van de campagne mag met recht ambitieus genoemd worden: het opbouwen van het merk binnen een nieuwe doelgroep in Europa. Ik verwacht echter niet dat de doelgroep en masse de adblocker zal installeren. De toepassing aan de praat krijgen vraagt namelijk nogal wat van de kritische doelgroep. De communicatiewaarde zit hem dan ook meer in de PR in de periferie van het idee. An sich staan alle seinen op groen. Maar toch heb ik er grote moeite mee. Dat het een sterk concept is, blijkt namelijk wel uit het feit dat een zelfde idee – onder de naam ‘Cookie Art’ – er drie jaar geleden al een Lamp voor kreeg. En dat maakt het ineens een stuk minder creatief.”

Cijfer: 6

Jeroen van Eck, digitaal marketingstrateeg Mangrove

“Wat een sympathieke en slimme campagne om aandacht voor bloemen te vragen. Ik kende de campagne niet, maar elk initiatief om het internet mooier en kunstzinniger te maken, kan ik wel waarderen. Natuurlijk zijn er technische beperkingen bij dergelijke adblockers: sommige mensen gebruiken ze niet. Plus niet alle advertenties worden daadwerkelijk geblokkeerd en niet alle mobiele apparaten en browsers ondersteund. Bloemenbureau Holland bouwt door het ontbreken van een concrete actie ook geen directe relatie op met haar doelgroep. Het succes van de campagne zal moeilijk door te meten zijn. Waarschijnlijk zit het succes ook in PR-waarde. Soms kom je campagnes tegen waar je van alles op kunt aanmerken, maar die gewoon sympathiek zijn en waar we er te weinig van tegen komen. Dit is er zo één.”

Cijfer: 8

Bert Jan ten Kate, CEO en oprichter Massarius

“Deze free-lunch klinkt super: slim, creatief én geen media-inkoop. Een mooie productie, maar helaas ook parasitair: dit kan alleen omdat er advertentieruimte is. Als iedereen dit installeert, gaan de sites die je bezoekt failliet of lezen we alleen nog gesponsorde content en NOS. Echt luisteren naar gebruikers is dit ook niet. Er zijn namelijk geen pre-roll blocks en GreenScreens serveert óók grote uitingen mét een cookieduur van twee jaar. AdBlock is niet voor niets gewoon een businessmodel. Partijen als Google en Amazon betalen miljoenen tol aan AdBlockPlus om toch ads te serveren. De meer nobele blockers halen het dan ook niet. Het Bloemenbureau pakt het in deze alleen leuker aan. Alternatief: uitgevers detecteren AdBlock en serveren dan daar jouw creaties aan jouw doelgroep. Gewoon om vragen.”

Cijfer: 5

*) Dit artikel verscheen eerder in het novembernummer van Emerce magazine (#162).

Deel dit bericht

1 Reactie

Jorn Eiting van Liempt - Chads World

Een mooi streven om een mooier internet met vriendelijker banneren te creëren. En in mijn optiek absoluut noodzakelijk, want een ding is zeker: op dit moment is het alles behalve mooi.

Maar een van de grootste problemen van AdBlockers – incl dit initiatief – is dat ze ook voor de gebruiker wenselijke functionaliteit blokkeren. Dat is dan ook vaak de reden waarom gebruikers deze uiteindelijk uitschakelen of de-installeren.

En begrijpelijk, want cookies staan niet alleen in dienst van adverteerders, maar ook in dienst van de gebruikers. Al ligt de nadruk daar al heel lang niet meer op. ‘Cookies’ hebben een zeer negatief imago in de ogen en oren van gebruikers, want die kennen het gebruik ervan niet anders dan in het voordeel van adverteerders, en remarketing in het bijzonder.

Een initiatief waar ik meteen aan moest denken bij het lezen van dit artikel is die van WeTransfer. In mijn ogen een voorbeeld van vriendelijke en ‘mooie’ bannering.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond