-

Marktplaats Foodl zorgt met MACH-technologie voor meer flexibiliteit in de food-sector

Foodl brengt met haar open marktplaats horecaondernemers en -leveranciers bij elkaar. De keuze om direct bij de start voor een MACH-architectuur te kiezen stelt hen nu niet alleen in staat om hard te groeien, maar ook om snel in te spelen op marktontwikkelingen.

Begin 2019 zagen Annemarie Blaauw en Gaby Westdorp dat open marktplaatsen in opkomst waren en dat er in de B2B-horecasector nog ruimte voor een dergelijk platform was. In deze vrij traditionele markt zijn horecaondernemers namelijk vaak nog aan contracten gebonden en hebben zij te maken met ouderwetse bestelprocessen. Volgens Annemarie en Gaby kon dit anders en zo ontstond Foodl, een marktplaats waar horecaondernemers en -leveranciers bij elkaar worden gebracht. 

Ondernemers kunnen via het platform direct het volledige assortiment en de prijzen zien, wat uniek is voor de horeca. Na het aanmaken van een account op basis van een KvK-nummer kunnen ondernemers deze producten bestellen. Leveranciers krijgen op het platform hun eigen Route to Market en bepalen zelf wat ze aanbieden en tegen welke prijs. Foodl wil daarbij vooral open, transparant en vrijblijvend zijn. Zo kunnen horecaprofessionals via het platform door middel van een WhatsApp-integratie ook direct in contact komen met leveranciers.

MACH-architectuur zorgt voor schaalbaarheid en groei

Uitgangspunten voor Foodl waren dat de architectuur voor haar platform  snel, flexibel en schaalbaar zou zijn, terwijl de kostenstructuur eveneens een belangrijke rol speelde. Op basis van de requirements koos de start-up uiteindelijk voor een MACH-architectuur * en geen Monolith-structuur. 

Els Morssinkhof, Product Owner bij Foodl, licht toe: “Met de MACH-architectuur werk je met microservices, API’s en een gescheiden frontend en backend. Daarbij staat alles in de cloud, waardoor Foodl zich geen zorgen hoeft te maken over upgrades en piekbelasting. Hierdoor is Foodl flexibel en kunnen we snel releasen, testen en schalen.” Samen met Digital Commerce Partner Mindcurv koos Foodl uiteindelijk voor deze architectuur en commercetools als headless commerce platform.

Processen optimaliseren

De MACH-architectuur stelt Foodl in staat om met een klein development team actief te kunnen reageren op marktveranderingen. Door bijvoorbeeld eenvoudig testen voor nieuwe functionaliteiten op te zetten, kunnen zij daar vervolgens op doorontwikkelen en uitrollen of als het niet werkt weer snel afscheid van nemen. Voor veel marktplaatsen is bijvoorbeeld de fulfillment een van de grootste uitdagingen. Wanneer een order wordt geplaatst wordt dit automatisch doorgezet naar de leverancier en is het vervolgens belangrijk dat de communicatie met de klant op orde is.

De eerste stap voor Foodl om dit proces te optimaliseren was om het mogelijk te maken per leverancier een leverdag te selecteren. Iedere leverancier heeft namelijk zijn eigen voorwaarden en met ongeveer 200 leveranciers heb je het daardoor al snel over 10 keer zoveel verschillende leveringscondities. Deze logica is sinds kort in het platform gebouwd. De volgende stap is om een tijdslot te kunnen kiezen, om daarna een pilot te draaien om binnen een paar uur te leveren.

Dit komt voort uit de wens van Foodl om snel te groeien. Naast de Randstad breidt het platform zich inmiddels gestaag uit naar een landelijke beschikbaarheid van het assortiment, wat mede te danken is aan een aantal logistieke partijen die zich hebben aangesloten. 

Daarbij biedt het platform leveranciers veel vrijheid hoe zij hun aanbod inrichten. Van het uploaden van de producten en het aanpassen van de prijzen tot aan welke leveringscondities er per postcodegebied voor orders gelden. Leveranciers hebben daarbij inzicht in hun eigen klant- en transactiedata. Deze inzichten vormen de basis voor groeiplannen en -initiatieven die Foodl en leveranciers samen opzetten.

Focus op gemak

Ondanks de coranapandemie en daarmee gepaard gaande lockdowns maakte Foodl sinds de start in 2019 een gestage groei door en heeft het platform inmiddels circa 200 leveranciers en groeit Foodl de komende maanden naar een assortiment van 10.000 producten. Daarbij sluiten ook steeds meer A-merken zich aan, omdat zij een open marktplaats als een toekomstbestendig bedrijfsmodel zien en willen leren van het verkopen daarop.

Foodl heeft dan ook de ambitie om het assortiment nog veel verder uit te breiden, waardoor de vindbaarheid van de producten op het platform een belangrijk aandachtspunt zal blijven. Verder wil Foodl het in de nabije toekomst ook mogelijk maken om via WhatsApp en voice te bestellen. Hierdoor hoeft een chef-kok bijvoorbeeld niet langer met zijn vieze handen op een whiteboard iets neer te zetten, maar plaatst hij of zij direct een bestelling die vervolgens dankzij een goede orderflow nog binnen een paar uur wordt geleverd. Op deze manier wil Foodl het platform laten uitgroeien tot een landelijke speler en een digitale revolutie in foodservice teweegbrengen.

*de afkorting MACH staat voor: Microservice-based, API-first, Cloud-native and Headless

Over de auteur: Joanne Veenvliet is sales director Benelux bij commercetools.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond