-

Parfumado: ‘Begin 2019 naar Duitsland’

“Het is niet ons doel om de gevestigde orde van de troon te stoten, maar een innovatie binnen de parfumindustrie is hard nodig,” vindt Martijn van Rooy, oprichter van Parfumado. De startup laat Nederlandse en Belgische consumenten op abonnementsbasis kennismaken met een groot aantal merkparfums. “Het ledenaantal groeit bizar hard.”

Hoewel er jaarlijks honderden – zo niet duizenden – geurtjes uitkomen, zijn er maar een paar merken die de parfumindustrie wereldwijd domineren. Als nichespeler is het knap lastig om de consument te bereiken, aangezien zij nauwelijks geld uitgeven aan een merk dat ze niet kennen. Door merkparfums in reisflacons van acht milliliter aan te bieden, wil Parfumado de drempel wegnemen om eens iets nieuws te proberen.

Stapsgewijs, maar gestaag andere landen veroveren

Tot dusver is de startup, die ruim een jaar actief is, de enige met deze werkwijze. Ook in de rest van Europa zijn er volgens Martijn amper vergelijkbare concepten. Het bedrijf richt zich vooralsnog op de Nederlandse en Belgische markt, Duitsland staat voor het eerste kwartaal van 2019 op de planning. “We zijn nu uniek, maar je weet nooit hoe de branche zich ontwikkelt.”

Mede door het idee dat de concurrent ook niet stilzit, is Martijn erop gebrand om nog sneller stappen te maken. In België, waar Parfumado nu ruim een half jaar actief is en enkele duizenden abonnees heeft, valt nog veel te winnen. Ook in andere landen ruikt Martijn kansen. “We beginnen met Duitsland. Zodra we daar voet aan de grond hebben, willen we stapsgewijs andere landen veroveren.”

Netflix van de parfums

Om zowel uit te breiden in het buitenland als het platform verder te optimaliseren, besloot Parfumado eerder dit jaar een crowdfunding-campagne te lanceren. Het opgehaalde bedrag van 175.000 euro werd onder meer gebruikt om een AI-tool te ontwikkelen. In combinatie met de verzamelde gebruikersdata kan de tool, op basis van geurnoten en -families, heel gericht inschatten welke parfums in de smaak vallen. Ook leert het algoritme van klantbeoordelingen, waardoor het steeds betere aanbevelingen kan geven. “We zijn de Netflix van de geurtjes.”

Een belangrijke voorwaarde om de AI-tool als reukorgaan in te kunnen zetten, is het hebben van voldoende data. Maar dat is volgens Martijn geen probleem. “We hebben een waanzinnig eerste jaar gedraaid, met bizarre groeiresultaten.”
Enkele maanden geleden nam hij zich voor om 2018 af te sluiten met minimaal 10.000 abonnees. “Deze mijlpaal is vroegtijdig bereikt en de drukste periode van het jaar moet nog komen.”

Maandelijks ruim duizend nieuwe abonnees

Hoewel Parfumado hoofdzakelijk inkomsten genereert vanuit abonnementen, is het sinds kort ook mogelijk om giftboxes, giftcards en losse travelcases te bestellen. Om alle verschillende in- en verkoopstromen in goede banen te leiden, maakt de startup vrijwel vanaf het begin gebruik van Exact Online. “We hebben het even zonder boekhoudprogramma geprobeerd, maar dat werd al snel een rommeltje.”

Waar de meeste spelers vooral veel uitgaande orders hebben, heeft Parfumado niet alleen een groot aantal abonnees maar ook diverse leveranciers waarmee het samenwerkt. “We hebben een aanbod van bijna 350 parfums, die bij verschillende labels vandaan komen. Exact Online ondersteunt ons hierin.”

Naast een snelle verwerking van de debiteurenadministratie wordt het boekhoudpakket dan ook hoofdzakelijk ingezet om de inkoopfacturen meteen op de juist grootboekrekening te kunnen boeken.

In combinatie met de parfumkalender, waarop de abonnee aangeeft welk geurtje hij per maand wenst te ontvangen, kan dan nauwkeurig de beschikbare voorraad worden gemonitord. Gezien het ledenaantal én de aanwas van meer dan duizend nieuwe abonnees per maand, is dit volgens Martijn een must. “Ik had niet verwacht dat het concept zó snel door zo veel mensen zou worden opgepikt. Maar we zijn er nog lang niet: het ultieme doel is om uit te groeien tot het nummer 1 bestemmingsplatform voor parfums in Europa.”

Deel dit bericht

1 Reactie

Kim

Zojuist mijn eerste bestelling ontvangen van Parfumado, nu al blij mee!
Heel fijn om gewoon wat verschillende geurtjes te kunnen proberen!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond