-

Radio 2 Top 2000: come together op social media

Het thema van de Radio 2 Top 2000 dit jaar is ‘come together’. Dat is precies wat er deze maand gebeurt op social media. Ruim 120.000 berichten werden afgelopen maand over de Top 2000 via sociale media gedeeld. Om te beginnen was er begin december een piek toen luisteraars mochten stemmen op de Lijst der Lijsten; in de afgelopen week is het volume geëxplodeerd.

Radio 2 Top 2000 maakt gebruik van Coosto om de sociale media te monitoren. Achter de DJ’s hangen mooie social media dashboards, zodat de DJ’s continu op de hoogte zijn van wat er online speelt:

top2000-1

Pieken in activiteit
Ruim 30.000 mensen deelden begin december hun stemlijst. Dit is ongeveer één procent van het totaal aantal stemmers. Niet alleen werd het record aantal stemmen verbroken, ook het aantal social shares begin december was een topper (zo’n drie keer meer dan vorig jaar). Het is natuurlijk logisch dat het aantal berichten sinds Eerste Kerstdag (de start van de Top 2000) flink is gestegen naar ruim 15.000 berichten per dag.

Enkele opvallende pieken:

  • De eerste minuten van de Top 2000 werden flink ‘betwitterd’. Dit werd mede veroorzaakt door deze tweet, die vaak werd geretweet:

Top2000-7

  • Een andere minuut waarin opvallend veel berichten werden geplaatst, was op 27 december om 15.31 uur. Toen kwam de hit Gangnam Style op de radio. Er waren veel verbaasde reacties te lezen.
  • Dagelijks zien we een piekje om 19.30 uur, als Matthijs van Nieuwkerk op televisie de Top 2000 A Gogo presenteert. Matthijs van Nieuwkerk zegt iedere uitzending dat het programma slechts een fractie is van het radio-evenement. Het aantal berichten, zo’n 500 per dag, bevestigt dat.

Artiesten
Het is natuurlijk leuk om te zien welke artiesten nu het meest worden besproken. Uiteraard is dit beeld vertekend: The Beatles zijn bijvoorbeeld hofleverancier van de Top 2000 en Pink Floyd heeft bijna alleen maar noteringen op oudejaarsdag. In de Index hebben we een lijst opgenomen met artiesten die de afgelopen week de meeste Twitterimpressies hebben gekregen. Dit is vooralsnog Racoon, maar vrijwel alle berichten over deze band werden voor het event geplaatst (vanwege dit nieuwsbericht). In het volgende live dashboard houden we bij over welke artiesten het meest worden gesproken in relatie tot Top 2000:

Top2000-8

NB: dit overzicht ververst real time als er nieuwe berichten worden geplaatst.

Ambassadeurs van de Top 2000
Opvallend is dat er veel échte Top-2000 ambassadeurs zijn. De volgende auteurs plaatsten de afgelopen week de meeste Top 2000-berichten op Twitter:

top2000-2

Radio 2 probeert deze ambassadeurs ook te binden via Twitter, zie bijvoorbeeld deze reactie. Maar er zijn meer Top 2000-ambassadeurs, ook Leo Blokhuis valt in positieve zin op (hij praat veel over zijn programma: Top 2000 A Gogo). Daarbij zien we ook artiesten die delen dat hun nummer op de radio is (zie deze tweet van Ilse Delange en deze retweet van Gers Pardoel.

Geografische gegevens
GeoMark toont niet zozeer vanuit welke plek een bericht wordt geplaatst, maar over welke plaats een bericht gaat. We zien in dit kaartje dat bijna heel Nederland gekleurd is:

top2000-3

Dit wordt enorm aangemoedigd door Radio 2: deejays vragen aan mensen om door te geven wanneer ergens de Top 2000 aanstaat. Hierdoor zie je veel tweets met daarin een locatieaanduiding (voorbeeld) of een groetjes uit…(voorbeeld). Plaatsen die extra opvallen zijn Zoetermeer vanwege de Top 2000 kerkdienst en Zevenaar vanwege deze Top 2000 avond.

Radio 2 op Twitter en Facebook
Het voorbeeld dat ik net gaf waarin Radio 2 op Twitter aan het reageren was op ambassadeurs, is geen toeval. Ze zijn via hun Twitteraccount flink aan het reageren op berichten over de Top 2000 die binnenkomen. Daarbij maken ze zelf leuke content:

Top2000-10

Schermafbeelding 2013-12-30 om 22.35.10

Top2000-9

Ook op Facebook zorgt Radio 2 ervoor dat ze hun fans activeren:

top2000-4

Top2000-5

Top2000-6

Het is mooi om te zien hoe Radio 2 hiermee haar fanbase weet te bereiken én te vergroten, iets waar Radio 2 ongetwijfeld het hele jaar profijt van zal hebben.

Vorig jaar kwam verreweg de grootste Top 2000 piek op social media op oudejaarsdag, zou dat dit jaar weer zo zijn? We volgen het op de voet!

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond