-

De randvoorwaarden van social business

Succesvolle initiatieven als Airbnb en Etsy bewijzen dat social business een blijvertje is. Maar wat is het eigenlijk, en is uw bedrijf er klaar voor? Lees welke kansen sociaal zakendoen u biedt en leer van voorbeelden uit de praktijk.

Weet u wat social business is?
Ja: Social is samen, heel goed.
Nee: Zakendoen via het sociale web, internet als een grote marktplaats. Zie ook de toelichting.

Toelichting:
Social business is elke vorm van bedrijvigheid waarbij de transparantie en reikwijdte van het (sociale) web zorgt voor de optimale aansluiting van vraag en aanbod.

Is uw bedrijf geschikt voor social business?
Ja: Dan ziet u de ruimte in uw eigen businessmodel of in die van een grote traditionele speler.
Nee: Meer traditionele bedrijven (telecom) komen niet snel met initiatieven als Kazaa of Spotify.

Toelichting:
Wist u dat het meeste verkeer op Twitter niet via de eigen website komt? Appbouwers en API-ontwikkelaars hebben ervoor gezorgd dat de kwekdienst meer via toepassingen van derden wordt bezocht dan rechtstreeks via Twitter.com.

Is uw bedrijf groot genoeg?
Ja: Eenpitters en kleine starters zijn vaak succesvoller dan traditionele spelers.
Nee: Bedrijven waar aandeelhouders het voor het zeggen hebben zijn in de regel minder social fähig dan kleinere bedrijven.

Toelichting:
Succesvolle social businesses ontstaan vaak als reactie op meer traditionele businessmodellen waar de klant niet centraal staat. Het stelt juist geen eisen aan de klant, maar maakt hem co-creator van de dienst of product.

Ziet u de kansen?
Ja: Uitgeverijen en financiële dienstverleners zullen de komende jaren steeds meer opschuiven in de richting van social business.
Nee: B2B-bedrijven stappen minder snel in social business dan B2C-bedrijven.

Toelichting:
Naar verluidt zijn B2B-bedrijven kwetsbaarder voor disruptieve concurrentie van nieuwkomers dan B2C-spelers. Als reactie zijn B2B-bedrijven daarom minder geneigd zich op het sociale pad te begeven.

Zijn uw klanten er klaar voor?
Ja: Klopt, ze doen het waarschijnlijk al.
Nee: Luistert u wel goed genoeg?

Toelichting:
Op Twitter is goed te zien hoe gebruikers anderen helpen en adviseren bij het gebruiken van (uw) producten of diensten. Het is uw taak deze ambassadeurs hierbij maximaal te ondersteunen.

Heeft u er geld voor?
Ja: Klopt, een enorm budget is niet nodig.
Nee: Investeer dan in elk geval in tijd, start klein en hou goed in de gaten hoe de markt reageert. Zo kunt u snel aanpassen en opschalen.

Behoefte aan een voorbeeld?
Ja: Werkt altijd inspirerend inderdaad, zie de toelichting.
Nee: Mooi, u wordt de volgende Airbnb dus, succes!

Toelichting:
Aktiefoto.nl maakt tijdens sportevenementen foto’s van de deelnemers. Normaal tegen betaling te downloaden, nu ook gratis te krijgen als je ze deelt via Twitter of Facebook. Kleine moeite, groot plezier voor de sporters en Aktiefoto.nl profiteert van meer bekendheid voor haar activiteiten.

Meer voorbeelden?
Ja: Airbnb en Etsy zijn inspirerende cases van social business.
Nee: Wacht dan niet langer en ga aan de slag.

Toelichting:
Airbnb is een snelgroeiend bedrijf doordat het toegevoegde waarde biedt. Maak van je huis een vakantiebestemming voor een ander. Ook Etsy groeit hard, omdat het aanbieders van handgemaakte producten de kans biedt hun waren direct aan consumenten te verkopen.

* Dit artikel is tot stand gekomen met input van Thijs Sprangers van Krem.

** Dit artikel is tevens gepubliceerd in het februarinummer van Emerce magazine. (#119)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond