Snel schakelen in een snelle wereld met stichd
A-list brand partner stichd werkt voor merken in de snelle wereld van fashion, fanwear en lifestyle. Dat betekent dat het digitale team snel moet kunnen schakelen: op piekmomenten in hun huidige webshops, maar ook als ze in rap tempo nieuwe platforms of webshops bouwen die aan alle eisen van hun klanten moeten voldoen.
stichd, dochterbedrijf van PUMA group, werkt als brand partner van een indrukwekkend portfolio A-merken. Met een klein Digital en Ecommerce team team bouwen zij daarbij ook webshops en sales tools voor onder andere Manchester City Football Club, BMW Lifestyle en verschillende Formule 1-teams. “We zitten in de unieke positie dat we alles kunnen: van producten ontwerpen tot produceren, distribueren en verkopen,”legt Luuk Roestenberg, Head of Digital Solutions bij stichd, uit. “maar daarnaast moeten we ook heel snel nieuwe platforms en webshops op kunnen zetten. We willen natuurlijk een goede partner zijn en een goede tool set met bijbehorende salesinzichten kunnen bieden.”
Dat deed het team van stichd jaren met Magento 1. “We liepen op een gegeven moment tegen de grenzen van het systeem aan. We hadden meer maatwerk nodig om aan alle vragen vanuit de markt te kunnen voldoen.” aldus Luuk. Het sitebezoek schiet namelijk omhoog op piekmomenten zoals Black Friday, maar ook als Lewis Hamilton op Instagram het ontwerp van een nieuwe cap deelt. “Daar hebben we vaak last van gehad. We gingen enerzijds op zoek naar een platform wat die piekmomenten aankon en waarbij we anderzijds met een klein, flexibel team konden blijven werken.”
Probleemloze piekmomenten
Samen met partner Wolfpack Agency maakte stichd in 2020 de overstap naar Salesforce Commerce Cloud. Die overstap was een hele uitdaging. “We moesten live gaan voordat het Formule 1-seizoen van start zou gaan,” vertelt Arjen Bultje van Wolfpack Agency. “Daar hadden we echter maar een paar maanden de tijd voor. We hebben ons het zweet op het voorhoofd gewerkt om de sites van Fuel for Fans, McLaren F1 en Mercedes F1 op tijd live te krijgen. Ondanks dat wij binnen de tijdslijn bleven, gooide Covid ineens roet in het eten. Maar desondanks een mooie prestatie waar we trots op zijn.”
Vijf jaar later merkt Luuk nog steeds de voordelen van de overstap naar Commerce Cloud. “We kunnen met een beperkt team onze klanten toch de beleving bieden die zij verwachten.” legt hij uit. “We slapen gewoon door bij belangrijke releases of piekmomenten, omdat we weten dat de servers het aankunnen. We hoeven ons geen zorgen te maken. Toen we onlangs een nieuwe kit launch hadden van Manchester city, die net hun felbegeerde treble voltooiden, hadden we een gigantisch piekmoment op de webshop. We verkochten meer dan twee keer zoveel shirts als gebruikelijk, maar dat verliep probleemloos.”
Met de overstap naar Commerce Cloud zag stichd indrukwekkende verbeteringen in hun metrics. De page load nam af met 43 procent, de conversion rate steeg met 24 tot 74 procent en hun bounce rate daalde met 15 procent. Daarnaast verbeterde de average server connection met 78 procent. “Onze Google Lighthouse score is ook enorm gestegen. Zo is de score van onze nieuwe Aston Martin F1-webshop voor de mobiele versie 90 en voor de desktopversie zelfs 99. Dat kan bijna niet beter.” aldus Luuk.
Snel schakelen
stichd krijgt geregeld spoedvragen voor nieuwe webshops. Zo kwam bijvoorbeeld net voor de Olympische Spelen van Parijs de vraag vanuit PUMA om een webshop te lanceren voor het Jamaicaanse Olympische team. Luuk: “Binnen zes weken hadden we de webshop gelanceerd. Een mooie, snelle website waar iedereen blij mee was. En dat met ons compacte team.”
De klanten van stichd vragen daarnaast vaak om extra goede ‘out of the box’-beveiliging, wat ze met Commerce Cloud kunnen bieden. “Dat betekent dat we ons daar geen zorgen over hoeven te maken en dat we het in een sales pitch als USP kunnen gebruiken.” Een ander voordeel? “We zijn een global company: dat betekent dat we met heel veel talen en currencies werken. En dat werkt nu naadloos.”
Uitdagingen en leerpunten
Iedere overstap naar een nieuw platform brengt uitdagingen met zich mee. “Achteraf gezien hadden we sommige dingen nog wat slimmer aan kunnen pakken,” legt Luuk uit. “Zo zijn we nu volledig overgegaan op webcomponents. Hiermee is de site volledig modulair opgebouwd, we kunnen die componenten over alle sites gebruiken.”
Een ander leerpunt? “Voor Manchester City bedrukken we ook shirtjes. Hierbij hebben we gekozen voor een oplossing die achteraf behoorlijk arbeidsintensief en foutgevoelig is. Hiervoor komt er in de nabije toekomst ook een nieuwe release die efficiënter is in te zetten.”
Third party marketplace
“We moeten mee met de markt,” benadrukt Luuk. “Dat betekent onder andere dat we een marketplace mechanisme gaan lanceren. We gaan derde partijen loslaten op onze platformen. We starten met de webshop van Manchester City. Daarvoor is Wolfpack Salesforce Marketplaces aan het implementeren. Dan kunnen bijvoorbeeld telefoonhoesjesfabrikanten hun productfeed en foto’s daar naartoe sturen en komen hun producten op het officiële verkoopkanaal. Dat betekent dat wij geen enorme voorraden meer hebben.”
Daarnaast is stichd altijd op zoek naar nieuwe partners en innovaties. “Voor de Formule 1 regelen wij de track side sales voor alle teams and F1 merchandise langs de circuits. Daar willen we een meer premium ervaring van maken. Bijvoorbeeld door het gemakkelijker te maken om merchandise te bestellen, zonder in de rij te staan.” Dat doet stichd al voor Manchester City. “In de VIP-lounge komen bezoekers via een QR-code in een kleine webshop terecht, waar ze shirts kunnen kopen. Binnen dertig minuten worden die naar hun tafel gebracht. Dat willen we uiteindelijk voor het hele stadion regelen, maar ook voor iedereen langs de F1-tracks. Zo kunnen we echt een premium ervaring bieden.”
Over de auteur: Mike Kolman is Senior productmarketingmanager – Commerce Cloud EMEA bij Salesforce.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond