-

Het tweede scherm van Kassa

Met een blad, een levendige community en een zeer drukbezochte website is Kassa uitgegroeid tot een crossmediaal merk. De uitdaging voor het ontwikkelen van een tweede scherm toepassing was om al deze elementen logisch, maar ook verrijkend met elkaar te verbinden.

De inhoud van Kassa is altijd al gebaseerd op wat de redactie binnenkrijgt van consumenten: hun problemen, klachten en opmerkingen staan centraal. Met de applicatie wil het tv-programma een volgende stap zetten in het helpen van consumenten bij de problemen waar zij tegenaan lopen. De Kassa Panel-app geeft de ruimte om ook tijdens en rondom de uitzending consumenten nog meer te betrekken bij de inhoud. Daarmee wil het uitgroeien tot een keurmerk waar consumenten op kunnen vertrouwen.

Afb: Het Kassa Panel op tv, laptop en tablet.

Het Kassa Panel
Tijdens de uitzending kunnen kijkers meestemmen en invloed uitoefenen op het programma. De applicatie is opgedeeld in vier hoofdonderdelen. Onder elk ervan hangt een laagdrempelige functionaliteit: Wat vindt u van dit consumentenprobleem? Wat vindt u van het debat? Wat vindt u van de producten? Vragen waar kijkers direct antwoord op kunnen geven tijdens de uitzending.

Het meest prominent komt het onderdeel ‘de test’ terug in het programma. Aan het begin van het programma wordt de kijker opgeroepen thuis mee te doen aan ‘de test’ via het Kassa Panel. Aan het eind van het programma wordt deze uitslag gedeeld en gelegd naast de uitslag van het expertpanel. Ook andere onderdelen uit de app komen direct terug op tv. Zo worden gasten geconfronteerd met de mening van het publiek, en worden uitslagen in beeld getoond tijdens tafelgesprekken.

Afb: Tijdens de uitzending geven kijkers hun mening over programma onderdelen

Voor en na de uitzending
Niet alleen tijdens, maar ook voor en na de uitzending wordt het Kassa Panel gebruikt om input te krijgen van consumenten. Doordeweeks legt de redactie vragen voor aan het panel. Deze wordt gebruikt om het programma samen te stellen. Zo denkt het panel mee over programma items, kiest het de bestemming van de Belbus of geeft het aan welke producten Kassa moet testen. De bijbehorende nieuwsbrief en de website worden gebruikt om ook doordeweeks te zorgen voor deelname aan het panel.

Door goed in kaart te brengen wie de gebruikers zijn en wat hun wensen, vragen en mogelijk ook eigen expertises zijn, ontstaat een zeer interessante en rijke kennisbank. Hierdoor wordt het mogelijk om consumenten aan specifieke expertises, thema’s en of vragen te koppelen. Uiteraard kunnen de gebruikers zich ook via de app ‘verzamelen’ en daarmee een vuist vormen tegen een bepaalde misstand.

Afb: Voor en na de uitzending denken consumenten mee met de redactie

Sinds de lancering begin september hebben tienduizenden kijkers meegedaan in het Kassa Panel. Zowel tijdens het ontwikkeltraject als na de eerste uitzending is er veel aan de app geoptimaliseerd op basis van een aantal belangrijke inzichten.

Integreer het tweede scherm echt in het programma
Veel tweedeschermtoepassingen worden niet volledig geïntegreerd in het programma, en staan er dus ook redelijk los van. Bij Kassa is al vanaf de eerste pilot van het nieuwe format rekening gehouden met het tweede scherm. Het programma en de applicatie werken daardoor hand-in-hand.

Ontwikkel samen met de redactie
De redactie van het programma, de televisiemakers, is key in het succes van een secondscreenapplicatie. Zij kennen de kijker het best, en weten wat wel en niet werkt op tv. Door de redactie te koppelen aan digitale denkers krijg je uiteindelijk een app die zowel redactioneel klopt, als een goede digitale ervaring oplevert.

Koppel de uitslagen terug aan de kijker, maar overspoel ze niet met informatie
Deelnemers van het tweede scherm willen zien wat er met hun mening gedaan wordt. Het terugkoppelen van de uitslagen in het programma is dan ook zeer belangrijk. Bij Kassa gebeurt dit op meerdere manieren: soms prominent in beeld, soms terloops via de presentatrice. Tegelijkertijd moet het programma voor niet-gebruikers nog steeds interessant zijn.

Stop niet bij de uitzending
Interactie met de kijker houdt niet op na de uitzending. Kijkers kunnen met het tweede scherm ook na de uitzending worden betrokken bij de keuzes van de redactie, en via de Kassa Panel-app krijgen bezoekers dan ook de mogelijkheid de hele week mee te denken. Op die manier houd je de aandacht vast.

Niet teveel afleiding, de focus moet bij het eerste scherm blijven
De meest gehoorde klacht bij gebruik van het tweede scherm is dat het de aandacht afleidt van het eerste scherm. Het moet geen wedstrijd worden wie de meest interessante content uitserveert. Juist door gericht en slim te navigeren naar specifieke en korte, heldere input-momenten wordt het tweede scherm een bruikbare en aanvullende input-tool die tot een verrijkende tv-ervaring leidt.

Dit artikel is geschreven samen met Rutger Verhoeven, hoofd nieuwe media bij de VARA

Deel dit bericht

6 Reacties

Frank van Oirschot

En for the record: Ook Kassa second screen is powered by Ex Machina.

Frits van Leeuwenkamp

Hoe gaat men om met mensen die nu arbeidsongeschikt zijn voor 100% en b.v. 55 jaar zijn, al die tijd zelfstandig ondernemer is geweest, en zich dus particulier heeft verzekerd als men arbeidongeschikt wordt. Deze polissen lopen af op je 65 jaar.

Frits van Leeuwenkamp

Frits van Leeuwenkamp6 okt, 2012 – 07:17

Hoe gaat men om met mensen die nu arbeidsongeschikt zijn voor 100% en b.v. 55 jaar zijn, al die tijd zelfstandig ondernemer is geweest, en zich dus particulier heeft verzekerd als men arbeidongeschikt wordt. Deze polissen lopen af op je 65 jaar.

Brink van den

In 2003 een appartement gekocht bij van Berghbouw. Deze bouw ging niet door omdat er onvoldoende was verkocht. Wij hadden echter bij Logus een keuken en bij Van Est parket een vloer gekocht. van den Berghbouw heeft met Logus en van Est geregeld dat wij zonder kosten hieronderuit konden. Lotus en van Est bedankt hiervoor. Wij hebben deze bedrijven medegedeeld dat als wij een ander appartement kochten en de keuken en vloer ons niet beviel wij met hun alsnog zaken zouden doen, hetgeen ook is gebeurd. Een groot compliment voor deze 3 bedrijven in Bergen op Zoom

Geert Bakker

Is dit http://www.emerce.nl/cases/tweede-scherm-kassa#reageer het 2e scherm van Kassa? Is dit een interactief scherm? Ikzit nu naar Kassa te kijken; maar dit scherm lijkt inactief. Wat kan ik er mee doen? Kan het niet wat duidelijker?

K.wouda

De beste erwtensoep maak je zelf. Ga naar de slager en koop een schenkel of knieschijf. Na 1 uur koken de spliterwten erbij. En verder de groenten, kruiden en wat zout en maggi

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond