More stories

Infographic: toenemende zorgen over digitaal vertrouwen en AI-training

Nu bedrijven wereldwijd massaal AI omarmen, ontstaat er een nieuw knelpunt: consumenten maken zich steeds vaker zorgen over hoe hun gegevens worden gebruikt. Uit nieuw onderzoek van Usercentrics, een privacy-techbedrijf, blijkt dat een overgrote meerderheid van de Nederlandse consumenten (82%) niet volledig begrijpt hoe bedrijven hun data gebruiken, terwijl 57 procent zich zorgen maakt dat hun gegevens worden ingezet om AI te trainen.

Artificial Intelligence

AI en contentcreatie: transparantie en aansprakelijkheid bij reclame op sociale media

Creators en marketeers experimenteren steeds vaker met AI-tools. Maar hoe transparant moet je zijn over AI-inzet? En wie is aansprakelijk als het misgaat?

Artificial Intelligence

Proton brengt privacyveilige AI-chatbot uit

Het Zwitserse techbedrijf Proton brengt een Europees, privacyveilig alternatief uit voor ChatGPT. Lumo is gebaseerd op meerdere open source taalmodellen.

Tech

Van proof-of-concept naar echte impact: Agentic AI valt of staat met data

Agentic AI staat bij veel organisaties op de planning, maar meer dan 40% van de projecten zal mislukken. De belangrijkste reden: AI werkt averechts zonder kwalitatieve data.

Artificial Intelligence

Kwart Nederlandse reizigers boekt zomervakantie met AI

Nederlanders boeken hun zomervakantie steeds vaker met AI. Dat blijkt uit het nieuwste Hospitality & Travel Report van het financiële technologieplatform Adyen. 26 procent van de Nederlanders gebruikt AI om inspiratie op te doen, een stijging van 91 procent ten opzichte van 2024.

Artificial Intelligence

DeepSeeks chatbot ziet daling in downloads

Het gemiddelde maandelijkse aantal downloads van DeepSeeks chatbot is in het tweede kwartaal met 72 procent gedaald naar 22,6 miljoen, ten opzichte van het voorgaande kwartaal, aldus een nieuw rapport.

Artificial Intelligence
Premium

OpenAI breidt activiteiten in het VK uit

OpenAI en de Britse overheid hebben een niet-bindend strategisch partnerschap aangekondigd, vastgelegd in een memorandum of understanding, waarin OpenAI zijn aanwezigheid in het VK wil uitbreiden en wil samenwerken aan AI-infrastructuur, -beveiliging en de transformatie van publieke diensten.

Artificial Intelligence
Premium

Nedap zet stap terug in werving: AI verhoogt productiviteit

Bij technologiebedrijf Nedap, vooral bekend van RFID toepassingen, is een duidelijke koerswijziging zichtbaar: waar voorheen jaarlijks gemiddeld 100 nieuwe medewerkers werden aangenomen, kwamen er in de eerste helft van dit jaar slechts 21 bij. De oorzaak? De opmars van kunstmatige intelligentie (AI).

Artificial Intelligence

Elon Musk zegt dat er een kindvriendelijke ‘Baby Grok’ aan zit te komen

De chatbot Grok van xAI kreeg de afgelopen maanden veel aandacht vanwege controversiële uitspraken, variërend van antisemitisme tot lof voor Hitler en beledigingen richting de Turkse president. Er staat echter een kindvriendelijke versie op stapel, genaamd Baby Grok.

Tech

AI-hulpje Gemini staakt schaakwedstrijd met Atari

Googles AI hulpje Gemini heeft geweigerd een potje schaak te spelen tegen een Atari 2600. Vooraf was het AI-model verteld dat andere modellen al van deze tegenstander hadden verloren. Aanvankelijk toonde Gemini veel zelfvertrouwen, maar dat verdween direct naar nul.

Artificial Intelligence

Onderzoek: AI-gebruik groeit, maar kloof dreigt door ongelijke adoptie

De inzet van kunstmatige intelligentie in marketing groeit snel. Waar vorig jaar 48 procent van de organisaties AI toepaste, is dat inmiddels 62 procent.

Marketing automation
Premium

Omvangrijke dataset nieuwsbedrijven voor Nederlands AI-taalmodel GPT-NL

TNO en de leden van NDP Nieuwsmedia slaan de handen ineen voor de verdere ontwikkeling van GPT-NL, het eerste grootschalige Nederlandse AI-taalmodel dat volledig wordt getraind op rechtmatig verkregen data. De leden van NDP Nieuwsmedia stellen een omvangrijk deel van het archief van nieuwsartikelen van meer dan 30 landelijke en regionale nieuwstitels beschikbaar om het taalmodel verder te trainen.

Artificial Intelligence
Premium

Europese hotelerie wil AI, maar weet niet hoe

Europese hotels hebben nog altijd moeite met het omarmen van kunstmatige intelligentie, ondanks grote belangstelling voor de technologie. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek onder meer dan 1.500 hotels in zes Europese landen.

Tech
Premium

ChatGPT koppelt met Shopify, ‘wil verkopercommissie’

OpenAI is van plan om geld te verdienen aan zoekopdrachten die zijn gerelateerd aan producten en e-commerce. Het wil orders gaan doorschieten naar webwinkels en daarvoor in ruil een commissie vragen.

E-commerce

AI Search: zo blijf je als merk zichtbaar

Waar we jarenlang vertrouwden op Google en traditionele SEO-tactieken, staat er nu een nieuwe standaard op: AI Search. Tools zoals ChatGPT en andere LLM’s herdefiniëren hoe mensen zoeken én beslissingen nemen. De hamvraag is dus niet of je mee moet in deze ontwikkeling, maar hoe snel je dat doet. Want wie nu niet zichtbaar is, wordt straks niet meer overwogen.

Marketing