More stories

‘Hé AI, hoe kan ik de ‘customer gap’ op mijn supportafdeling dichten?’

Zoals gebruikers van Alexa en Google Home weten, is een AI-assistent enorm handig. Je kunt haar vragen jouw favoriete Spotify-lijst aan te zetten, wat het weer wordt, of op zoek te gaan naar een recept voor appeltaart. Er zijn ook legio mogelijkheden om AI op de werkvloer in te zetten. Bij een klantenservice kan AI bijvoorbeeld prima bestaande lacunes dichten, om een ‘customer gap’ te voorkomen.

Customer Service

Jaap Koelewijn (Helpr): ‘Onze chatbot moet leerlingen én leraren helpen’

Het vak van leraar is mooi maar zwaar. Jaar in jaar uit dezelfde basisstof overbrengen aan volle, soms onwillige klassen gaat je niet in de koude kleren zitten. Een chatbot kan uitkomst bieden, meent Jaap Koelewijn. Ooit stond hij zelf voor de klas, daarna had hij een goed draaiend huiswerkbegeleidingsinstituut.

Artificial Intelligence

Apple koopt specialist in kunstmatige intelligentie

Apple heeft naar verluidt een specialist in kunstmatige intelligentie overgenomen. Silk Labs gebruikt kunstmatige intelligentie voor privacydoeleinden. Wat Apple ervoor […]

Artificial Intelligence

3 redenen waarom je niet blind moet vertrouwen op AI-voorspellingen

Als een soort waarzeggers voorspellen data scientists de toekomst, door te kijken wat er in het verleden is gebeurd. Zomaar blind vertrouwen op deze voorspellingen is echter niet aan te raden. Ook artificial intelligence (AI) kent namelijk zijn beperkingen en juist als je die kent, haal je er de meeste waarde uit. In dit artikel bespreek ik een drietal kritische kanttekeningen waar je altijd rekening mee moet houden voor je definitieve conclusies trekt.

Artificial Intelligence

Marktplaats: ‘Wie zijn klanten gemak en tijdbesparing biedt, heeft goud in handen’

Olivier van Duijn, scheidend CEO van Marktplaats, vraagt zich af of het menselijk brein de snelheid van technologische verandering wel kan bijhouden. Blockchain, AI en VR zijn mooi, maar tijd wordt de nieuwe valuta, verwacht hij. En dat zorgt voor een trendbreuk in retail.

Marketplaces

Triple technisch partner van edivisie

Technisch digitaal bureau Triple uit Alkmaar is dit jaar technisch partner van de edivisie, de digitale tegenhanger van de Eredivisie voetbal. De competitie in FIFA 19 is deze week van start gegaan met een vertegenwoordiger van ieder team uit de Eredivisie op het digitale grasveld.

Entertainment

’36 procent modeverkoop via internet in 2022′

De online verkoop van kleding en sieraden groeit komende vier jaar internationaal met een derde. Tegen 2022 is 36 procent van de handel via internet afkomstig. Kunstmatige intelligentie en marktplaatsen spelen een grote rol in die toekomst, aldus Forrester.

Fashion

Ahold Delhaize onderzoekt robotica en AI met TU Delft

Ahold Delhaize sluit een vierjarige samenwerking met de TU Delft om samen het domein van robotica en kunstmatige intelligentie te verkennen. Met Yes!Delft en RoboValley werken de partijen vervolgens naar concrete toepassing.

Artificial Intelligence

SEA-specialisten: Investeer in AI en Automation voor search advertising

Artificial intelligence is everywhere. Ook binnen zoekmachinemarketing, waar Google haar AI aan ons opdringt. Maar hoe zet je eigen AI succesvol in ter verbetering van de resultaten van je Google Ads? 

Search

‘Nationale AI-strategie onontbeerlijk’

Het publiek-private samenwerkingsverband AINED publiceert een eerste opzet voor een Nederlandse AI-strategie. In het rapport staat een breed scala aan mogelijke acties voor overheden en bedrijven die helpen om de goede uitgangspositie die Nederland nu nog heeft te kunnen verzilveren.

Artificial Intelligence

Boom Chicago bouwt AI-bot met humor

Op 15 april 2019 gaat een nieuwe show in première bij comedyclub Boom Chicago. Voor het eerst staat er ook een humoristische robot op het podium.

Artificial Intelligence

Hoe Wasteless voedselverspilling tegengaat

Verspilling is een groot probleem in de hele voedselketen. Wasteless, de winnaar van de Top 10 European Startups Award 2018, probeert dit om te beginnen tegen te gaan in supermarkten. David Kat, SVP Global Business Development, legt uit hoe.

Artificial Intelligence

Grenscontrole zonder mensen – privacy of gemak?

Afgelopen week werden twee initiatieven aangekondigd voor grenscontroles zonder menselijke interventie. De uitwerking verschilt nogal, maar beide roepen vraagtekens op. Hoeveel moet de reiziger opofferen voor een soepele ervaring?

Artificial Intelligence

Mobile first-tijdperk is alweer voorbij – is de tijd van AI aangebroken?

Binnen retail wordt vaak nog geroepen dat mobiel de belangrijkste ontwikkeling is en dat (web)winkeliers moeten inzetten op een mobile first-strategie. Maar is dat eigenlijk (nog) wel het geval? Vanuit de expertgroep Mobile as the new Storefront vertelden Tim Akkerman van bol.com en Sam Warnaars van aFrogleap over het belang van mobiele apps en over de nieuwe belangrijkste trend voor retailers.

Retail

AI: kansen en kanttekeningen

Kunstmatige intelligentie is overal, zo lijkt het. Het neemt ons steeds meer taken uit handen, waarmee de invloed op het leven en de maatschappij groeit. En dus, stellen steeds meer critici, is het de hoogste tijd om ons niet alleen over commerciële kansen te buigen, maar ook over ethische vraagstukken. Hoe blijft AI een positieve bijdrage leveren?

Tech