Analytics

Nieuwsbrief

 

Artikelen in Analytics

‘Toevoeging beeldanalytics verbetert voorspelling consumentengedrag’

Retailers die met algoritmes de smaak en productvoorkeur van hun klanten voorspellen laten vaak een heel belangrijke informatiebron links liggen. Door beeldherkenning en de analytics die hieruit voortkomen in te zetten, is consumentengedrag veel nauwkeuriger te voorspellen. Dat zegt Dennie van den Biggelaar, Data Scientist bij Building Blocks.


Meer directe reisboekingen: hoe maak je slim gebruik van je data?

Voor partijen in de reisbranche is het lastig om in contact te komen met nieuwe klanten. De concurrentie is groot en online reisagenten (OTA’s) als Booking.com en Expedia domineren de customer journey. Toch kun je het winnen van deze giganten, stelt Datatrics in een nieuw whitepaper.


Bespaar 100.000 euro: ‘gratis’ Google Analytics 360

Veel bedrijven lopen vaak tegen de beperkingen aan van de standaard versie van Google Analytics (GA). Rapporten worden gesampled, je kan geen extra views meer aanmaken, ruwe data is niet beschikbaar, je custom dimensies zijn op en het attributiemodel dat je wilt gebruiken is niet beschikbaar. Dit is op te lossen door een upgrade te maken naar de 360 suite, maar de stap van 100.000 euro om over te gaan is vaak onrealistisch. Gelukkig zijn er workarounds. GA360 is hiermee niet – direct – nodig, want met de volgende tips haal je het beste uit je standaard GA.


De vijf meest voorkomende Google Analytics fouten

Als je gebruik maakt van Google Analytics is de kans groot dat het incomplete en onjuiste data van je website of webshop verzamelt, en jij op basis daarvan verkeerde beslissingen neemt. Niet omdat Google Analytics niet goed werkt, maar omdat het niet goed is geïmplementeerd of ingericht.Daarom heb ik hieronder de vijf meest voorkomende fouten bij het implementeren en inrichten van Google Analytics op een rij gezet die ik in de praktijk tegenkom. Uiteraard met een passende oplossing.


Koopintentie voorspellen in real-time

De meeste bedrijven besteden een aanzienlijk deel van hun reclamebudget aan retargeting campagnes, maar opvallend is dat de meeste doelgroepen in deze campagnes op basis van intuïtie getarget worden. De retargeting doelgroepen worden voornamelijk samengesteld door middel van eenvoudige regels, zoals ‘alle mensen die de website hebben bezocht’ of ‘alle bezoekers die een product hebben bekeken’. Dit is de zwakke plek van remarketing en gaat terug tot het beroemde citaat van John Wanamaker.


Enhanced Ecommerce: de Fletcher Hotel Case

Onlinemarketeers hebben steeds meer behoefte aan informatie over de customer journey van hun klanten. Ook in een e-commerce-omgeving volstaat het simpelweg niet meer om enkel transacties te meten. Fletcher Hotels vroeg ons om meer inzicht in het oriëntatie- en boekingsproces van hun (potentiële) klanten. De oplossing: een sluitende Enhanced Ecommerce implementatie voor hun boekingsstraat. Omdat deze boekingsstraat niet 1 op 1 vergelijkbaar is met een standaard e-commerce-funnel was deze opdracht een mooie uitdaging en daarom zeker het delen waard.


Maakt vraag-antwoordfunctie Google Analytics slimmer en proactiever?

Menig webanalist is er volgens Google heel wat tijd aan kwijt: collega’s die naar relatief eenvoudige analyses vragen. Ook zij die intern geen verstand hebben van Google Analytics kunnen nu zelf die inzichten uit de software halen. Google heeft daarvoor een nieuwe slimme vraag-en-antwoordfunctie gelanceerd. Maar levert dat iets op?


De tien geboden voor een succesvol dashboard

Data zou de basis moeten zijn voor beslissingen binnen een organisatie. Steeds meer mensen zien het nut in van meten. En ook steeds meer bedrijven stappen over op werken ‘in the cloud’. Hierdoor groeit de vraag naar online dashboards en wordt er regelmatig tijd noch moeite gespaard om dit dashboard te ontwikkelen. Een groot deel van deze dashboards wordt echter nooit gebruikt. Zonde! 


Meer artikelen in Analytics

Channel Analytics

In het Emerce Topic Analytics vind je best practices, tips & tricks rondom analyse van data uit digitale media. De artikelen geven nieuwe inzichten in webanalyse, effectievere applicaties, conversie en ontwikkelingen in tooling. Ook bijdragen aan dit Topic:? Mail dan naar topics@emerce.nl.