Analytics

Nieuwsbrief

Vacatures

 

Artikelen in Analytics

AI: Dit kun je er (nog niet) mee

Bij Kunstmatige of Artificiële Intelligentie (AI) denkt men al gauw aan bekende filmiconen als HAL van 2001 – A space odyssey, Data van Star Trek: The Next Generation of replicants uit Bladerunner. De opkomst van AI doet menig SF-hart sneller kloppen, maar wat is de huidige staat van ontwikkeling van AI nu echt? Moeten we ons al zorgen gaan maken over de singularity? Of is het gewoon een door de media-gehypete data-analyse tool?


Hoe maak je de verwachtingen van de klant waar? Take control

Intern kun je een ingewikkeld bestelproces, onduidelijke voorraadinformatie of prijsverschillen in kanalen misschien vergoelijken door naar legacy systemen of de silo’s in de organisatiestructuur te wijzen. Maar je klanten hebben hier geen boodschap aan. Hoe voorkom je dat ze overstappen naar een andere leverancier? Take control.


Eric van Tol (big data expert): ‘Over tien jaar zit big data overal’

Elke ondernemer kan zich afvragen: is er data waar ik iets mee zou kunnen: eigen data of publieke data? De Persgroep heeft zelf veel data in het bezit om met klanten te delen zodat zij er een voordeel mee kunnen doen. Wat zijn de adviezen van een data expert? ‘Als we tien of vijftien jaar verder zijn, dan zit overal in. Dan gebruiken we het overal en dan noemen we het zeker geen big data meer. Ik denk dat er geen domein is die er nog aan ontkomt. Ik vind dat we in Nederland al redelijk gedigitaliseerd zijn, we kunnen er alleen nog wel beter in worden.’


4 toepassingen van RegEx in Google analytics voor niet technische marketeers

Een reguliere expressie (RegEx) is een tool waarmee je met bepaalde tekens patronen kunt herkennen. RegEx wordt vooral gebruikt door web developers, maar zoals we in dit artikel demonstreren kan het ook voor een marketeer die niets van programmeertalen af weet erg waardevol zijn.


Bart Massa (Validator) deelt zeven neuromarketingregels

Validators, een marktonderzoekbureau opgericht in 2009, innoveert met state-of-the-art technologie en ontwikkelt of herontwikkelt nieuwe methodes om elke onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden. Neem Eyetracking: dat is een techniek die het kijkgedrag van de respondenten meet door 50 keer per seconde te registreren waar de respondent naar kijkt. Daarmee kun je exact meten wat de aandacht trekt en wat het kijkpatroon is. Tijdens dit soort analyses worden onder meer fixatiepunten van de ontvanger in beeld gebracht. Bart Massa: ‘In veel gevallen is in reclame de visuele opmaak bepalend voor het kijkgedrag van de ontvanger.’


Meer artikelen in Analytics

Channel Analytics

In het Emerce Topic Analytics vind je best practices, tips & tricks rondom analyse van data uit digitale media. De artikelen geven nieuwe inzichten in webanalyse, effectievere applicaties, conversie en ontwikkelingen in tooling. Ook bijdragen aan dit Topic:? Mail dan naar topics@emerce.nl.

Interessant in gerelateerde channels