More stories

Landelijk volg-me-nietregister voor wifitracking

Bureaus die passanten in winkelgebieden volgen aan de hand van wifisignalen, komen voor de zomer met een gezamenlijk register waarmee burgers zich kunnen uitschrijven. Dat belooft in ieder geval Wim van Slooten, directeur van de brancheverenging voor Marketing-insights, Onderzoek & Analytics (MOA), vandaag aan NU.nl.

Privacy

SKO pauzeert rapportage online kijkcijfers

Stichting Kijkonderzoek rapporteert sinds de jaarwisseling geen online kijkcijfers meer. Rond de zomer moet het publiceren van de digitale kijkcijfers worden hervat.

Analytics

Hoe je de impact van prospecting campagnes kunt meten

Veruit de meest gevoerde discussie binnen het displaylandschap gaat over de toegevoegde waarde van een display of video prospecting campagne. De markt is op zoek naar inzichten in het effect van deze campagnes, maar dit is nog moeilijk te meten. Gelukkig biedt de ‘first interaction floodlight’ hierin perspectief.

Analytics

Nieuwe samenwerking voor analyse big data in voetbal

De Universiteit Twente en de FootballEquals Foundation gaan samenwerken op het gebied van sportdata. Eind februari tekenden beide partijen een samenwerkingsovereenkomst. Tijdens een demowedstrijd op de campus worden de prestaties van de voetballers live gemeten met sensoren.

Analytics

Apple sloopt advertentiesoftware uit Shazam

Apple blijkt allerlei externe software uit Shazam te hebben verwijderd. Deze werd gebruikt voor het analyseren van gebruikersgedrag en het tonen van advertenties.

Analytics

Case: CVtotaal groeit 40 procent per jaar door slimmer offerteproces

Hoewel er al meerdere alternatieven op de markt zijn, heeft ruim 90 procent van de Nederlandse huishoudens een op gas gestookte ketel. Genoeg potentiële afnemers dus voor de aanbieders, maar de concurrentie is ook moordend. Toch groeit CVtotaal al jaren op rij met zo’n 40 procent dankzij extra metingen in de online campagnes.

Online advertising

Marc van der Peet (Contexta): ‘Veel bedrijven weten niet waarom mensen hen bellen’

Er zijn grote bedrijven die miljoenen telefoontjes per jaar verwerken, maar geen duidelijk beeld hebben van de inhoud van die gesprekken. Zijn het vragen van klanten die iets die snappen of wordt er gebeld om te klagen over een product? Contexta wil daar verandering in brengen. “Wij zijn een jong kunstmatig intelligentie bedrijf uit Amsterdam en we helpen bedrijven om automatisch de belangrijke elementen uit een gesproken conversatie te halen”, aldus CEO en co- founder Marc van der Peet bij Top Names.

Customer Service

Optimaliseren van je e-commerceprestaties? Gebruik deze best practices

Een omnichannel klantervaring op elk apparaat en op elk moment is de nieuwe standaard in e-commerce. De klantverwachting is hoog en als je niet voldoet aan deze verwachting switchen ze naar een andere aanbieder. Hoe monitor je de performance van jouw webshop? En hoe krijg je inzicht in piekverkoopmomenten zoals Black Friday en Singles Day?

Analytics

E-commerceprestaties monitoren? Gebruik deze vier casestudies

In het uiterst concurrerende e-commerce landschap van vandaag correleert het succes van je bedrijf direct met hoe snel je prestatieproblemen kunt opsporen en oplossen. Goed inzicht in de e-commerceprestaties van je website zijn de sleutel tot succes en de basis voor website-optimalisatie.

Analytics

Hoe vind je de toegevoegde waarde van data science in de gezondheidszorg?

De zorg realiseert steeds beter welke enorme potentie verscholen zit in de data die zij verzamelt. Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom je – juist in de zorg- data zou willen en moeten gebruiken. Maar de allerbelangrijkste reden is toch wel dat de kosten in de gezondheidzorg continu stijgen en dat die stijging simpelweg niet meer te betalen is. Ter illustratie: de overheidsuitgaven aan de gezondheidszorg, als ratio van het bruto binnenlands product, zijn van 6,2% in 2002 tot 7,1% in 2016 gestegen. De gezondheidszorg zal efficiënter moeten worden en één van de manieren om dat te doen is door het gebruik van data. Een mooi voorbeeld is het Portugese ziekenhuis Sao Joao, dat in 2016 het HVITAL systeem geïmplementeerd heeft. Het HVITAL systeem verzamelt fysiologische gegevens van elke patiënt in het ziekenhuis en analyseert deze gegevens real-time om risico-situaties te identificeren. Het systeem geeft zo nodig een waarschuwingssignaal aan de arts of verpleegkundige om de patiënt extra in de gaten te houden- of te behandelen. Maar hoe kom je nu tot dit soort oplossingen met data? In dit blog geef ik enkele inzichten over hoe je een dergelijke datastrategie kan bepalen met behulp van een proces dat we “Data Value mapping” noemen.

eHealth

GroenLinks wil dat de gemeente Hengelo stopt met wifitracking

GroenLinks wil dat de gemeente Hengelo stopt met het verder plaatsen van sensoren om bezoekers van de binnenstad door middel van wifi te tellen. De partij wil eerst duidelijkheid van de Autoriteit Persoonsgegevens.

Analytics

Attributiemodel in Google Ads: dit is de impact op je biedstrategie

In 2014 kocht Google Adometry en daarmee bracht Google attributie naar nieuwe hoogte. In Google Analytics, Google Ads en Search Ads 360 zijn verschillende attributie modellen op een laagdrempelige manier beschikbaar. Daarnaast heeft de keuze van een attributiemodel in Google Ads een grote impact op de prestaties van jouw biedstrategie. Maar als je nog niet aan de slag bent gegaan met Google Ads attributie, is deze blogserie geschreven om je op weg te helpen. 

Conversie

Wie jouw rapportage leest, moet tot actie over kunnen gaan

Presentaties of rapportages maken is een belangirjke taak. Jij hebt dan immers invloed op hoe inzichten worden weergegeven. Data-visualisatie specialist Lea Pica beschrijft vier kernpunten om te komen to rapportages die meer aanzetten to actie en overzicht.

Analytics

Yougov koopt social analytics-specialist

De internationale marktonderzoeker Yougov uit Engeland koopt de social analytics-specialist Portent.io.

Analytics

Wifi-tellingen in binnensteden stilgelegd

Het bedrijf Locatus is per direct gestopt met wifitracking na een publicatie van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Bezoekers van onder meer Deventer, Zutphen, Apeldoorn, Arnhem, Groningen en Leeuwarden worden niet meer ongevraagd via hun mobiele telefoon gevolgd.

Analytics