More stories

Rekenkamer: overheid moet data delen

De Rijksoverheid deelt gegevens vaker als ‘open data’. Open data maken de overheid transparanter en toegankelijker voor burgers en professionals en zij dienen ook een economisch belang: rondom open data ontstaan meer banen en de omzet van de bedrijven die de data gebruiken neemt toe. Dat zegt de Rekenkamer.

Analytics

Nu beschikbaar: Google Tag Manager v2

Google Tag Manager is een handige beheeromgeving voor het plaatsen van tags en trackers ten behoeve van online campagnes en meetbaarheid op de website. Het grote voordeel is dat Tag Manager met een éénmalig te implementeren code op de website geactiveerd kan worden. Het toevoegen van tags kan vervolgens direct via de Google Tag Manager zonder tussenkomst van de websitebeheerder.

Analytics

CBS en TNO samen in innovatieve datatoepassingen

TNO en CBS hebben de handtekeningen gezet onder een nieuw samenwerkingsconvenant voor de periode 2015 – 2018. De nadruk komt te liggen op innovatieve datatoepassingen.

Analytics

Heilig geloof in datagestuurde marketing (infographic)

Datagestuurde marketing wordt de toekomst, blijkt uit onderzoek van GlobalDMA en de Winterberry Group onder 3000 marketing professionals. 77 procent voelt zich al vertrouwd met deze vorm van marketing en verwacht er in de toekomst veel van. Geen wonder dat de uitgaven aan deze marketingvorm met 63 procent is gestegen. Dit jaar bedraagt die groei 74 procent.

Analytics

Kamp wil standaard cookie-meldingen

Er komt wellicht een standaard voor eenduidiger cookiemeldingen, dit met het doel de vrij abstracte wettelijke regels te concretiseren. Dat laat minister Kamp van Economische Zaken aan de Kamer weten.

Analytics

Salesforce doet nog even niks met Big Data

Salesforce doet voorlopig niets met Big Data. Dat vertelde Parker Harris, de tweede man van het Amerikaanse bedrijf, vanmiddag op vragen van journalisten in Amsterdam. “Bedrijven zijn daar nog niet aan toe, ze willen eerder meer doen met de data die ze nu hebben.”

Analytics

Website-optimalisatie: het mysterie dat gebruiker heet

Wie de gebruikers van je website zijn en wat zij willen is in beginsel verborgen. Toch is er steeds meer informatie beschikbaar over wat gebruikers op jouw website doen. De beschikbare methodes om deze informatie aan het licht te brengen zijn zo divers dat het soms moeilijk is om te bepalen waar je moet beginnen. Dit artikel vertelt je wat je nodig hebt om je gebruikers beter te leren kennen en begrijpen.

Analytics

Consument wil online controle

Van zorgen om privacy en een hang naar online anonimiteit focust de consument zich nu steeds meer op het verbergen of veranderen van zijn online footprint. 57 procent van de consumenten zegt zelf te willen kiezen hoe lang gedeelde info online blijft staan. Controle, dat is wat de online consument wil.

Analytics

Big Data in vizier van Nederlandse bedrijven, maar nog weinig richting

Een groot deel van de Nederlandse organisaties heeft concrete plannen voor Big Data-projecten in 2015. Dat blijkt uit onderzoek van hostingbedrijf Rackspace. Toch is de noodzakelijke kennis niet echt aanwezig.

Analytics

Nieuwe zoekmachine toont buzz rond merken

BuzzTalk lanceert met Buzzcovery.com naar eigen zeggen een unieke zoekmachine die ‘betekenis’ moet geven aan online zoekresultaten. De semantische zoektechnologie geeft aan wat er is gebeurd rond bijvoorbeeld een merk, evenement, thema, persoon of industrietak.

Analytics

Stappenplan (CBP) Instellen Privacy Instellingen Google Analytics

De Eerste Kamer heeft ingestemd met de aangepaste cookiewet. Hiermee is het beleid met betrekking tot analytische cookies versoepeld. Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) heeft een handleiding opgesteld met een stappenplan om je site klaar te maken voor het zonder toestemming vragen van analytische cookies bij gebruik van Google Analytics.

Analytics

Twitter gaat tweets massaal aan adverteerders verkopen

Twitter wil meer verdienen met de verkoop van tweets aan adverteerders die daarmee gebruikersprofielen kunnen samenstellen. Dat vertelt directeur data Chris Moody van Twitter aan de Britse krant The Guardian.

Analytics

Netprofiler lanceert nieuwe feed management-systeem

Webwinkels in Nederland krijgen er een nieuw middel bij om hun assortiment eenvoudig en automatisch te voeren aan e-commercesites als Google Shopping, prijsvergelijkers, marktplaatsen en affiliatenetwerken.

Analytics

Wel of geen toestemming nodig voor Google Analytics?

Sinds afgelopen woensdag is de nieuwe cookiewet in werking getreden. Voorafgaand informeren en toestemming vragen hoeft niet langer voor cookies die de kwaliteit en effectiviteit van een website in kaart brengen én privacyvriendelijk zijn. Dit brengt ons tot de vraag: hoe zit het nu met Google Analytics?

Analytics

De nieuwe marketeer: Het belang van Digitaal en Data (3)

Waar moet marketing vooral in investeren en waarom? Het gat tussen hoe marketeers ooit werkten en wat ze vandaag de dag zouden moeten doen, kan niet groter dan nu het geval is. Dit sentiment komt goed tot uiting in de onderzoeksresultaten van The rise of the marketer, een onderzoek onder CMO’s wereldwijd van The Economist. Op de vraag in welke marketingvaardigheden geïnvesteerd zou moeten worden, komen ‘digital engagement’ en ‘marketing operations/technology’ op een gedeelde eerste plek, op de voet gevolgd door ‘kennis over strategie en planning’.

Online marketing