More stories

Ophef rond supercookies

De Federal Communications Commission gaat een onderzoek instellen naar het gebruik van zogenoemde supercookies door het Amerikaanse telecombedrijf Verizon. Daarnaast dreigt er een rechtszaak rond het gebruik van supercookies door het advertentiebedrijf Turn.

Analytics

Twitter neemt afscheid van dataverkopers

Twitter lijkt de relatie met datawederverkopers te willen beëindigen na de acquisitie van het bedrijf Gnip, een van de drie verkopers waarmee het sociale netwerk zaken deed.

Analytics

Big Data wordt real time

Big Data wordt wel de goudader van het bedrijfsleven genoemd, maar echt gedolven wordt er nog nauwelijks. 91 procent van de respondenten van een onderzoek van Dimensional overweegt te investeren in Big Data, maar slechts 5 procent doet het, en 11 procent heeft weinig meer dan een proefproject lopen.

Analytics

Do Not Track staat uit in browser Spartan

Adverteerders kunnen weer enigszins ademhalen. Microsoft zal in zijn nieuwe browser, die nu nog Spartan heet, niet standaard Do Not Track activeren. Daarmee kunnen adverteerders sitebezoekers gewoon weer volgen.

Analytics

Rekenkamer: overheid moet data delen

De Rijksoverheid deelt gegevens vaker als ‘open data’. Open data maken de overheid transparanter en toegankelijker voor burgers en professionals en zij dienen ook een economisch belang: rondom open data ontstaan meer banen en de omzet van de bedrijven die de data gebruiken neemt toe. Dat zegt de Rekenkamer.

Analytics

Nu beschikbaar: Google Tag Manager v2

Google Tag Manager is een handige beheeromgeving voor het plaatsen van tags en trackers ten behoeve van online campagnes en meetbaarheid op de website. Het grote voordeel is dat Tag Manager met een éénmalig te implementeren code op de website geactiveerd kan worden. Het toevoegen van tags kan vervolgens direct via de Google Tag Manager zonder tussenkomst van de websitebeheerder.

Analytics

CBS en TNO samen in innovatieve datatoepassingen

TNO en CBS hebben de handtekeningen gezet onder een nieuw samenwerkingsconvenant voor de periode 2015 – 2018. De nadruk komt te liggen op innovatieve datatoepassingen.

Analytics

Heilig geloof in datagestuurde marketing (infographic)

Datagestuurde marketing wordt de toekomst, blijkt uit onderzoek van GlobalDMA en de Winterberry Group onder 3000 marketing professionals. 77 procent voelt zich al vertrouwd met deze vorm van marketing en verwacht er in de toekomst veel van. Geen wonder dat de uitgaven aan deze marketingvorm met 63 procent is gestegen. Dit jaar bedraagt die groei 74 procent.

Analytics

Kamp wil standaard cookie-meldingen

Er komt wellicht een standaard voor eenduidiger cookiemeldingen, dit met het doel de vrij abstracte wettelijke regels te concretiseren. Dat laat minister Kamp van Economische Zaken aan de Kamer weten.

Analytics

Salesforce doet nog even niks met Big Data

Salesforce doet voorlopig niets met Big Data. Dat vertelde Parker Harris, de tweede man van het Amerikaanse bedrijf, vanmiddag op vragen van journalisten in Amsterdam. “Bedrijven zijn daar nog niet aan toe, ze willen eerder meer doen met de data die ze nu hebben.”

Analytics

Website-optimalisatie: het mysterie dat gebruiker heet

Wie de gebruikers van je website zijn en wat zij willen is in beginsel verborgen. Toch is er steeds meer informatie beschikbaar over wat gebruikers op jouw website doen. De beschikbare methodes om deze informatie aan het licht te brengen zijn zo divers dat het soms moeilijk is om te bepalen waar je moet beginnen. Dit artikel vertelt je wat je nodig hebt om je gebruikers beter te leren kennen en begrijpen.

Analytics

Consument wil online controle

Van zorgen om privacy en een hang naar online anonimiteit focust de consument zich nu steeds meer op het verbergen of veranderen van zijn online footprint. 57 procent van de consumenten zegt zelf te willen kiezen hoe lang gedeelde info online blijft staan. Controle, dat is wat de online consument wil.

Analytics

Big Data in vizier van Nederlandse bedrijven, maar nog weinig richting

Een groot deel van de Nederlandse organisaties heeft concrete plannen voor Big Data-projecten in 2015. Dat blijkt uit onderzoek van hostingbedrijf Rackspace. Toch is de noodzakelijke kennis niet echt aanwezig.

Analytics

Nieuwe zoekmachine toont buzz rond merken

BuzzTalk lanceert met Buzzcovery.com naar eigen zeggen een unieke zoekmachine die ‘betekenis’ moet geven aan online zoekresultaten. De semantische zoektechnologie geeft aan wat er is gebeurd rond bijvoorbeeld een merk, evenement, thema, persoon of industrietak.

Analytics

Stappenplan (CBP) Instellen Privacy Instellingen Google Analytics

De Eerste Kamer heeft ingestemd met de aangepaste cookiewet. Hiermee is het beleid met betrekking tot analytische cookies versoepeld. Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) heeft een handleiding opgesteld met een stappenplan om je site klaar te maken voor het zonder toestemming vragen van analytische cookies bij gebruik van Google Analytics.

Analytics