Ook bitcoinondernemers zijn voor regulering
Ook bitcoinondernemers denken dat het beter is als de markt voor cryptomunten gereguleerd wordt. Dat vertelden ze woensdag op een hoorzitting in de Tweede Kamer over cryptovaluta.
Ook bitcoinondernemers denken dat het beter is als de markt voor cryptomunten gereguleerd wordt. Dat vertelden ze woensdag op een hoorzitting in de Tweede Kamer over cryptovaluta.
‘Teaming up for simplicity’ – dat is hoe de reisbranche klanten ook in de toekomst aan zich zal weten te binden. Oftewel: in plaats van alles zelf te willen doen met een gemiddelde customer experience als resultaat kun je door samenwerkingen aan te gaan de digitale beleving bieden die de klant verwacht.
Chatapp Telegram wil met een eigen ICO (Initial Coin Offering) zeker 1,2 miljard dollar ophalen. Het gaat om een van de grootste ICO’s uit de geschiedenis. Het Russische bedrijf ziet de ICO echter niet louter als financiering, maar wil een nieuw betaalmiddel in de markt zetten.
IBM en ’s werelds grootste containerverscheper A.P. Moller-Maersk vormen een joint-venture rondom blockchaintechnologie. Het moet de wereldhandel versnellen omdat het veel tijdrovende papieren werkprocessen worden geautomatiseerd.
Blockchain kon in 2017 rekenen op serieuze aandacht van grote bedrijven die deze technologie massaal hebben omarmd. Maar ondanks de groeiende (media)aandacht voor zowel blockchain als bitcoins zijn er nog maar weinig marketeers die weten wat deze twee trending topics echt inhouden en welke impact ze op de digital-advertisingindustrie zullen hebben.
Wie op dit moment geld wil investeren in vastgoed moet óf beschikken over grote bedragen óf het geld in een relatief anoniem fonds stoppen waarbij niet precies duidelijk is waar je geld wordt belegd. Bloqhouse wil daar verandering in brengen. De startup, in gesprek met Top Names, ontwikkelt software op basis van de blockchain. Binnenkort zal er een pilot gaan draaien in samenwerking met vastgoedbeheerder Annexum. Deelnemers krijgen de mogelijkheid om tegen kleine bedragen zogenaamde tokens te kopen die een aandeel in specifiek vastgoed vertegenwoordigt.
Kodak organiseert eind deze maand een Initial Coin Offering (ICO) voor een blockchainoplossing waarbij fotografen online hun werken kunnen vastleggen.
Ook Microsoft is tijdelijk gestopt met de acceptatie van de Bitcoin als betaalmiddel. Het bedrijf noemde de volatiliteit als belangrijkste reden. De betalingen zijn inmiddels weer op gang gekomen.
De financiële wereld bevindt zich in een grote digitale versnelling. Van corporate startups tot revolutionaire user experiences: alles is in beweging. Dit zijn de drie belangrijkste digitale trends in finance.
Het ziet ernaar uit dat ook de advertentie-industrie blockchaintechnologie gaat omarmen. Diverse startups als Presearch.org, BitClave en Blockchain Programmatic Corp. (BPC) werken al aan concrete toepassingen.
Een fabrikant van ijsthee met de weinig oorspronkelijke naam Long Island Iced Tea Corp heeft zijn naam onlangs veranderd in Long Blockchain Corp. De waarde van het aandeel schoot 500 procent omhoog. Saillant detail: de fabrikant doet niets met blockchain en is dat ook niet van plan.
Trots kondigde HeadStart, het cryptobedrijf van Dirk Scheringa, een succesvolle eerste fase aan van zijn financieringsronde aan. Via een ICO zou al voor ruim 10 miljoen dollar zijn ingetekend. Maar intussen wordt steeds meer bekend over de oprichters. ‘Iedereen verdient het voordeel van de twijfel, maar deze vreemde mix van kennis en ervaring maakt mij niet gerust.’
Van de makers van de superveilige en luxe smartphone Solarin (kosten: 16.000 dollar) komt nu de Finney-productlijn. De eerste loot aan die stam is een – nog steeds dure – smartphone. Voor net geen duizend dollar.
Bedrijven die succesvol willen blijven binnen de toekomstige voedselwaardeketen doen er goed aan de mogelijkheden voor blockchain-initiatieven te verkennen. Dat staat in het een dezer dagen verschenen RaboResearch-rapport ‘Blockchain: The Trigger for Disruption in the Food Value Chain’.
Venturecapitalistbedrijven beginnen hun interesse voor blockchain om te zetten in klinkende munt. In het jaar 2017 ging voor 160 miljoen euro naar start-ups die zich bezighouden met deze nieuwe digitale infrastructuur.